World of WarCraft – Hodina stínů (Seriál o zrušených sériích)

S příchodem online hry World of WarCraft se stal svět WarCraftu neuvěřitelným hitem a rozrostl se do všech možných médií. Vedle stolních her a klasických knížek i do komiksového světa. Jenže zatímco Sluneční studna u nás vyšla celá, Hodina stínů to štěstí neměla.

siroky sloupec Jae-Hwan Kim: World of WarCraft - Hodina stinu #1

A je to. Náš seriál o zrušených komiksových sériích slaví dnes půl roku. Spolu s touto záminkou, proč si alkoholicky zajít na pivko, vychází šestý díl. Ten se od předchozích liší tím, že se z prastarých vykopávek přeskočilo na pouhé tři roky starý kousek (ovšem nic nenasvědčuje tomu, že by vyšlo dokončení, a poslední komiksová publikace vydavatelství vyšla roku 2011), na americkou mangu World of WarCraft – Hodina stínů.

WarCraft skýtá nekonečné možnosti. No dobře, nekonečné ne, ale obrovské. Z původně ojedinělé hry se vyklubal celý svět, do něhož zasazují své příběhy i velice známí spisovatelé žánru fantasy. Mezi takové patří i Richard A. Knaak, mimo jiné tvůrce světa DragonRealm a autor mnoha knih z univerz DragonLance a Diablo.

Ve trojce je to nejlepší, člověk se ale s párem uspokojí

Knaak má štěstí na nabídky. Za nikým se sám nemusí hnát, každý přileze za ním, že by od něj rád viděl nějaký román. Nejinak tomu bylo s vydavatelstvím Tokyopop. To spolu s herní společností Blizzard Knaaka oslovilo a dokonce mu předali i schéma: Manga se musí týkat Sluneční studny. Zbytek už musel vyfabulovat sám Knaak a vytvořil trilogii Sluneční studna, která se stala obrovským hitem a vyšla i u nás.

obalka Jae-Hwan Kim: World of WarCraft - Hodina stinu #1A protože úspěch je lákavá věc, Blizzard se s Knaakem i jeho korejským kreslířem Jae-Hwan Kimem domluvil na pokračování. Knaak vymyslel volnější pokračování odehrávající se za éry Burning Crusade a tak vznikla roku 2010 Hodina stínů (v originále Shadow Wing). České vydání prvního dílu, Dračí země, u nás vyšlo dokonce v témže roce. Na rozdíl od absentující dvojky.

Druhý díl nazvaný Nexus Point vyšel v Americe o rok později. Protože však už Tokyopop začínal bankrotovat, byl to díl poslední. Tudíž se dva díly z původně zamýšlené trilogie musely smrsknout v jeden, což se také podepsalo na uspěchanosti a strohosti komiksu. Chvíli po jeho vydání zkrachoval Tokyopop úplně a přestal fungovat (jen měsíc a půl zpátky, v prosinci 2012, na svých stránkách zveřejnili zprávu, že chtějí vstoupit do hry s novou tváří). Jak vidno, téhle sérii nepřejí nejen české kraje.

Za každou knihou stojí kniha další

Poněvadž kvality série se pohybují někde na pomezí, nic extra to není, její hlavní přínos spočívá v obohacení WarCraftovského vesmíru. A jedná se o pořádný přínos týkající se i těch nejnabušenějších a nejvýznamnějších postav (a ras). Jen se bohužel hlavní události objasňující důležité momenty v historii WarCraftu objevují až v druhé, u nás nevydané knize. Ta první slouží spíše jako úvod, dějové vystupňování vytvářející prostor pro dvojku (a původně i trojku).

Knaakovi se dokonce podařilo něco úžasného. Jím použité postavy předtím buď vůbec neexistovaly, nebo byly známé jen maličko, přesto jim získal takovou slávu, že se později objevily v různých datadiscích a dalších vylepšení ke hře World of WarCraft. S Kimem tak vlastně ovlivnil předlohu, z níž vycházel.

A když už se zmiňuji o obecném významu Hodiny stínů, zajímavé je, že si z této mangy vytvořil jakousi reklamku. Nejenže navazuje na Sluneční studnu a nutí tak čtenáře koupit si ji, navíc konec druhého dílu odkazuje i na Knaakův román ze světa WarCraftu, na Den draka, a osvětluje zase původ jedné z tamnějších postav. Všechny cesty vedou všude, že by už profesionální deformace z věčného psaní knih pro nějaké fantasy světy? Knaak vás zkrátka vtáhne do svého světa a provede vás postupně všemi svými knihami.

Ti draci jsou ale dračice

obalka Jae-Hwan Kim: World of WarCraft - Hodina stinu #2Vedle Knaakovy záliby v provázanosti děl se tu také zřetelně objevuje další jeho obsese, draci. Nenapsal snad jedinou knihu, v níž by se tato stvoření neobjevovala, jeho oblíbené světy se jmenují DragonRealm a DragonLance a zhruba deset jeho knih označil názvy Nějaký Drak (Ohnivý drak, Ledový drak, Křišťálový drak…). A hádejte, komu pro svou úchylku v téhle manze straní? A jakou rasou se zabývá nejvíce?

Druhý a konečný díl série u nás zřejmě nevyšel z finančních důvodů, i přes věhlasného autora se manga neprodávala. Ovšem také je dost možné, že Alpress s vydáním čeká, až budou venku komplet všechny tři díly. A do třetice: Také možná zkrachovaný Tokyopop přestal poskytovat práva.

Edit jen pro profit

Ať to bylo, jak chtělo, stejně české vydání za tím originálním pokulhávalo. Že občas drhnul překlad, to není tolik neběžné, ale lettering, vkládání textů do bublin, ten Alpress odvedl dost fušersky. Americké vydání obsahuje řadu efektivních fontů a jiných pentliček, v českém se prostě všechen text nahází jedním nejběžnějším fontem a basta. No a co, že použitý font podtrhoval danou postavu. A to, že (buď při změně formátu, nebo jiným nedopatřením) došlo k občasnému ořezu okrajů obrázků a v jednom případě i bubliny? Nezájem.

Přestože pro normální čtenáře komiksů nebo celkově fantasy tematiky komiks osciluje někde kolem průměru a občas i pod ním, pro WoWkaře by byl druhý díl, především v době vydání, docela zásadní a zasloužil by si u nás vyjít. Přeci jen je to pouhá jedna kniha. Každopádně má tato série z těch, které se zatím v našem seriálu rozebíraly, největší šanci na dovydávání. Tak uvidíme.

A co bude příště? Že bychom se konečně koukli i na nějaký tuzemský komiks? Ten jsme tu zatím neměli. Uvidíme, nechte se překvapit opět za měsíc, patnáctého.

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.