Stronghold 3: preview. Staňte se středověkým vladařem

Stronghold 3Válečným úspěchům vždy předcházel dlouhý proces, který znamenal tažení. Tomu zase předcházel proces tréningu a výroby zbraní. Armády se navíc neobejdou bez obživy. Vše je zkrátka nějakým způsobem propojeno. Stronghold tohle všechno obsahoval. Později se ovšem řetěz přetrhl.

Stronghold 3 - Při západu slunce
Temná noc se blíží, zdroj: oficiální stránky Firefly

Když přišel v roce 2001 Stronghold od FireFly, stratégové jásali, jak propracovaná je hratelnost. Starání se o královský dvůr a zároveň zbrojit, to bylo pro stratégy to pravé ořechové. Po datadisku s podtitulem Crusader přišel regulérní druhý díl, který už tím, co vytvořil první díl, jaksi nevoněl. Argumentace ze strany hráčů spočívala v kritice, která padala na přílišnou složitost některých mechanismů, byť se druhý díl prodával docela dobře.  Od chystaného třetího dílu si vývojáři mnoho slibují. A slibují mnoho také hráčům. Bude to návrat jak se patří?

Návrat ke kořenům

Stronghold 3 by se měl vrátit ke kořenům a nabídnout hráčům všechno to, co tak hezky fungovalo v jedničce. Vývojáři dokonce nastavují laťku o něco výše a chtějí původní Stronghold překonat. K prvnímu dílu se bude vázat také děj. Znovu se na scéně objeví hráčům již známý Wolf (nejsilnější ze čtyř nepřátelských králů v prvním díle), který kdesi v ústranní kuje pykle, aby se mohl pomstít. Vývojáři slibují daleko dospělejší pojetí a temnější středověkou atmosféru. Kromě známého Wolfa se hráč setká i s dalšími známými postavami.

Základní koncept, který byl v jedničce použit, byl ovšem také inovován. Kupříkladu budování. Nyní máte opravdovou volnost a všechny stavby můžete směrovat jakkoliv chcete, což platí i u hradeb, které lze navíc nově zakulatit. Opět budou ovšem hradby houby platné, pokud na vás nepřítel bude pálit zvířata, aby vaši populaci účelně nakazil nějakou tou nemocí.

Stronghold 3 - Pracujeme
Každý plní svou úlohu

Kromě zdechlé krávy, budou tentokrát létat i prasata a ovce. Znovu se můžeme těšit na bojovou kampaň, kde půjde hlavně o dobývání, zatímco v ekonomické bude hrát hlavní prim údržba panovnického dvora formou hromadění zisků, atd. Ve hře se objeví také skutečné historické bitvy, situované do nějakého hradu.

Opět máte na výběr, zda se budete chovat jako hodný panovník, kterého budou mít vaši poddaní v lásce, nebo vás lidé charakterizují pravým opakem. Stupeň oblíbenosti lze korigovat různými dekoracemi, sochami nebo pomníky, u kterých se následně lidé shromažďují a oslavují vás. V případě vaší nelidskosti hrozí, že nenávist vůči vám vzroste natolik, že dojde k povstání, případně podobné protiakci ze strany podřízeného obyvatelstva.

Nový engine

Technicky vzato, třetí Stronghold pohání dvojice nových technologií, a to Trinigy Vision, která v současnosti pohání čtvrtý díl Gothiku a dříve byl použit v Settlers 7 a PathEngine, zprostředkující  cestu pro umělou inteligenci. Nový engine kromě téměř neomezených možností budování nabízí proměnlivou herní dobu a různé počasí. Tento prvek neplní pouze estetickou vložku, ale ovlivňuje také hratelnost. Například v noci se svět zahalí tmou, v jejíž útrobách se bez louče ztratíte. Dojde ovšem i na infiltrační mise, kde světlo za svého přítele považovat nebudete.

Stronghold 3 - déšť
Vypadá to, že prší, mylorde

Mnohdy budete mít problém ve tmě identifikovat nepřítele, což vyřeší snad jen palba hořících šípů, po kterých se zorné pole nachvíli rozjasní. Dalším zkrášlením je PhysX engine, který přináší realistické chování bořících se budov či hradeb, přičemž bude každá zničená stavba vypadat jinak. Řítící se hradba, na které stojí skupinka vojáků spustí podívanou á la ragdoll párty. Realistické zdokonalování můžete vidět i na budovatelské stránce. Domky vašich poddaných mají různou velikost v závislosti na tom, v jaké blízkosti od hradu jsou postaveny.

Zatímco domy postavené v těsné blízkosti hradeb budou větší a vejde se do nich více lidí, s rostoucí vzdáleností klesají rozměry příbytku, který se posléze může změnit v chátralou barabiznu. Tím je dodržena určitá reálie, ve středověku skutečná. Obyvatelé žijící blíž hradu mají zkrátka větší vědomí bezpečnosti.

Návrat k osvědčeným konceptům se zdá být moudrý, vzpomeňme například na Need for Speed Hot Pursuit (2010). Dřevorubec zajde do lesa, vrátí se s nakáceným dřívím, které nařeže. Následně jej odnese do skladu, kde si pro něj dojde výrobce zbraní, vyrobí z něj zbraň, kterou odnese do zbrojírny. Z té si ji pak vyzvedne člověk, který prošel vojenským výcvikem a je připraven vyběhnout ze cvičiště do války. Vše je zkrátka hezky propojeno a dává Strongholdu tu pravou strategickou příchuť.

Vývojáři uposlechli volání komunity a rozhodli se správnou cestou. Vše, co nás před lety tak bavilo se vrátí okořeněné několika inovacemi. Pod kapotou nového enginu se můžeme těšit na hezčí grafické zpracování, noční bitvy a realističtější stavění. Uvidíme, jak moc se návrat do temného středověku povedl. Hra by měla vyjít v létě letošního roku.

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Jakub Bilko

Jakub byl členem redakce od února 2011 do března 2013.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.