Sověti v Čechách podle Káji Saudka a Miloše Macourka

kaja-saudek-milos-macourek-muriel-a-oranzova-smrt-perexV českém komiksu minulého století bychom jen těžko hledali osobnost velikosti Káji Saudka. Ačkoliv tvořil už od 60. let, ne vždycky v tomtéž období své kresby také mohl vydat. Kvůli tomu jsme se komiksu Muriel a andělé dočkali až po revoluci v roce 1991. Jeho pokračování vychází se značným zpožděním až nyní.

Když Kája Saudek (a prosím neplést, ten slavný fotograf je jeho bratr Jan) začal pracovat jako kulisák ve filmových studiích na Barrandově, nemohl ještě tušit, že setkání s jedním jediným člověkem zásadně ovlivní jeho kreslířskou kariéru. Právě ve svém tehdejším působišti se však Saudek nejspíše poprvé setkal s Milošem Macourkem. Jejich setkání přerostlo v dlouholetou spolupráci. Populární český scenárista Saudka zviditelnil už ve svém prvním snímku Kdo chce zabít Jessii a jejich spolupráce na filmovém poli pokračovala na počátku 70. let komedií Čtyři vraždy stačí, drahoušku. V té době si však oba pánové vyzkoušeli už i jiný druh spolupráce – komiks.

kaja-saudek-milos-macourek-muriel-a-oranzova-smrt

Na sklonku 60. let se Saudek vrhl na dráhu komiksového kreslíře. Časopisecky mu v letech 1968 a 1969 vyšla dvojice komiksů, podle vlastního scénáře vytvořený Honza Hrom a Pepík-Hipík, na jehož ději se podílel i známý fejetonista a dlouhodobý redaktor Mladého světa Rudolf Křesťan. V roce 1969 však také ve spolupráci s Milošem Macourkem vytvořil komiks Muriel a andělé, příběh mladé lékařky Muriel a okřídleného muže z budoucnosti. Dlouho byly podklady k tomuto komiksu považovány za ztracené, listopadové události roku 1989 však změnily mnohé. V roce 1991 kniha Muriel a andělé vyšla v netradičním čtvercovém formátu, který měla už v 60. letech, a s krátkou předmluvou autora, který v její vydání už nevěřil. V roce 2009 byla tatáž kniha prohlášena za nejlepší český komiks všech dob.

Její pokračování Muriel a oranžová smrt, jediný další díl z původně plánovaných dvanácti, přímo navazuje na děj předchozí části. Prchající generál Xeron, hlavní padouch obou dílů, jemuž byl předobrazem kreslířův bratr Jan, je chycen oranžovými mimozemšťany, kteří chystají invazi na Zemi. Xeron se jim stane cenným zdrojem informací, a tak s útokem na naši planetu nemusejí příliš otálet. Muriel a její okřídlený ochránce Ró však nehodlají dát svou planetu lacino.

Inspirace srpnovou invazí vojsk Varšavské smlouvy do Československa se Macourkově a Saudkově příběhu na nějaký čas stala vězením. Nyní se však legenda českého komiksu, do jejíhož portfolia spadá i příběh Arnal a dva dračí zuby (1988, společně s Ondřejem Neffem), vrací. Jedinou šmouhou na všem tom lesku je zdravotní stav Káji Saudka samotného. Od roku 2006 je totiž umělec v kómatu, a tak nadšení z jeho návratu na scénu jde bohužel mimo něj. Věřme, že se o něm jednou dozví.

Kniha Muriel a oranžová smrt vyšla v prosinci v nakladatelství Plus. Čtvercový formát samozřejmostí.

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Jakub Ehrenberger
Vystudoval bakalářský cyklus anglistiky-amerikanistiky a německého jazyka a literatury na FF UK. Ve studiu německé literatury pokračuje v zahraničí. V rámci své publicistické činnosti se soustředí zejména na současnou anglo-americkou a německy psanou beletrii, z žánrové produkce se věnuje také historické próze, scifi, fantasy a komiksové tvorbě.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




Sověti v Čechách podle Káji Saudka a Miloše Macourka