RECENZE: Steampunkový Zemětřas následuje charismatická Clementine

Kapitán vzducholodě Hainey si jde vždy tvrdě za svým., Autor: Jon Foster

Cherie Priestová se v Česku představila steampunkovým románem Zemětřas, jenž sklidil nadšené ohlasy za originalitu i napínavost. Clementine je kratší příběh ze stejného světa, který se neomrzí.

Kapitán vzducholodě Hainey si jde vždy tvrdě za svým. Autor: Jon Foster

První kniha z trilogie Mechanické století představila neotřelý svět, jenž autorka postavila na Americe navlečené do steampunkových kulis – ty byly doposud omezeny pouze na hranice Velké Británie. V Seattlu dle Cherie Priestové tudíž vládne smrtící mlha, pochodující zombie a střílí se zbraněmi z devatenáctého století. Nad tím vším létají vzducholodě a už dvacet let zuří krvavá válka Severu proti Jihu. A právě z posledních dvou motivů čerpá své pozadí novinka s názvem Clementine.

Cherie Priestová

Americká autorka se narodila v roce 1975 na Floridě, ale se svým otcem, který soužil v armádě, se hodně stěhovala. Debutovala knihou Four and Twenty Blackbirds, v níž musí hlavní hrdinka odhalit tajemství duchů tří mrtvých žen, kteří ji od narození střeží. Román se stal základem pro trilogii, která čerpá především z žánru jižanské gotiky, ale i duchařských historek a temné fantasy. Kromě Mechanického století vydala Cherie Priestová, která nyní žije v Seattlu, také řadu povídek a pět dalších románů.

Jedna z epizodních postav knihy Zemětřas, pirátský kapitán a uprchlý černošský otrok Croggon Beauregard Hainey, figuruje jako hlavní hrdina, který se snaží pronásledovat svou vzducholoď. Tu mu kdosi ukradl a nyní ji používá jako legální přepravník zboží na východní pobřeží. Haineymu slouží jako parťák do ústřední dvojice osobitá Maria Isabella Boydová, bílá konfederační špionka, kterou jako vůbec první ženu ve svých službách zaměstná agentura Pinkerton a vyšle ji, aby Haineyho v jeho pronásledování zastavila. To jí ovšem nevydrží nadlouho.

Krátké, svižné a s přesahem

Už svým vzhledem připomíná útlý román Clementine spíše krátkometrážní akční příběhy typu agenta JFK nebo Marka Stonea. Druhá kniha Cherie Priestové má vskutku podobnou skladbu děje i stejný rozsah. Obě příběhové linie se brzy spojí, rychle projdou několika zvraty a vyvrcholí v napínavém finále – celá kniha šlape jako po másle. Není divu, autorka příběh žene jako nadmutou kozu, vsadila na řadu akčních momentů a nutí tak čtenáře krátký román přečíst na jeden záběr.

To, co Clementine odlišuje od jiných krátkých románů (či spíše delších novel), jsou postavy a pozadí příběhu. Stejně jako na Zemětřasu je i na novince vidět, že Cherie Priestová si svůj svět předem řádně promyslela a v aktuálním příběhu poodhaluje jen jeden jeho střípek a řadu dalších si nechává v zásobě na příště. Podobně na tom jsou i oba hlavní hrdinové, kteří za sebou mají bohaté pozadí, z něhož přejdou na přetřes pouze ty nejzákladnější body, aby se jejich povaha a chování tvářily důvěryhodně. Celou atmosféru dále doplňují narážky na dobové problémy (rasismus a abolicionismus, měnící se postavení žen ve společnosti) a vůbec prostředí Spojených států amerických v polovině devatenáctého století.

Cherie Priestová: Clementine (obálka)

O novém románu americké spisovatelky Cherie Priestové lze prohlásit, že by si zasloužil ještě o pár stránek zkrátit – některé pasáže svižný příběh přece jen zpomalují. Zároveň by se ale dalo říct, že kdyby autorka domyslela další dějovou linii, napsala více stránek a vytvořila propracovanější příběh, byla by Clementine ještě lepší. Takhle představuje jen obstojný krátký román z atraktivního prostředí a s nadupaným příběhem. A především upoutávku na třetí díl série, který pod názvem Bitevník chystá i český nakladatel.

Název originálu: Clementine
Český název: Clementine
Autorka: Cherie Priestová
Překlad: Zdeněk Uherčík
Obálka: Jon Foster
Počet stran: 176
Rozměry: 125 x 200 mm
Vydal: Triton, Praha 2012
Doporučená cena: 199 Kč

Hodnocení: *** (60 %)

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Student Masarykovy univerzity v Brně, obor Mezinárodní vztahy a Anglický jazyk a literatura, se narodil v Plzni, ale v současné době se pohybuje po různých místech České republiky. Má rád cestování a kromě češtiny a angličtiny se v rámci možností dorozumí i francouzsky a španělsky. Mezi jeho oblíbené koníčky patří tanec (od těch klasických přes latinskoamerické až po square dance), žonglování s poi a s holí a DDR. Na Topzine.cz působil přes rok a půl jako editor rubriky Hry a fantastika a v současné době zastává pozici reportéra a literárního recenzenta na Fanzine.cz, magazínu o sci-fi, fantasy a hororu při Topzinu, a na podobně zaměřeném internetovém portálu Fantasya.cz.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!