RECENZE: P. K. Dick vidí skrz Oko na nebi do myslí lidí. Čtou se dobře

Náboženští fanatici! Usedlé paničky! Hororové černé můry, když vypadne elektřina! Odporní komunisti! Jaké to je v mysli cizího člověka? Phillip K. Dick přichází do Česka s dalším románem, který tu ještě nebyl.

Román Oko na nebi by v knihovničce pravověrného scifisty neměl chybět Foto: Daniel Husek

Na počátku bylo vědecké středisko, kde měla v padesátých letech velká exploze zavinit smrt osmi lidí. Místo toho se všichni jen trochu potloukli a popálili. Když se těch osm znovu zorientovalo a vyrazilo si žít své malé životy, zjistilo, že to už asi úplně nepůjde. Hlavního hrdinu, fyzika Hamiltona, navíc ještě předtím vyhodili z práce na vládních zakázkách, protože jeho manželka je považována za komunistickou agentku a on se s ní nechce rozvést.

Philip K. Dick

Americký spisovatel science fiction se narodil 16. prosince 1928 v Chicagu. Za svůj život napsal přes sto dvacet povídek a čtyřicet čtyři novel. Řada z jeho děl byla také převedena na filmové plátno. Ve své tvorbě míchal vědeckofantastické vize s náboženstvím a filosofií. Dick zemřel 2. března 1982.

Více v autorově profilu

Když si Hamilton po explozi vyrazí hledat práci jinde, zjistí, že na přijímacím pohovoru nepotřebuje ukázat, jaké znalosti má, ale jestli dostatečně věří v Boha. Auta tady nejezdí na benzín, ale na zbožná přání. Slunce obíhá kolem Země, kdesi dole je rudé peklo a za oblaky se skrývá mocné oko pana YHVH. Jo, a prostých pár modliteb dokáže přinutit pestrobarevný deštník, aby se dvěma dospělými pasažéry vzlétl do nebes. Cože?

Svižný děj a chytlavá zápletka v originálních kulisách

Nový román předního světového spisovatele sci-fi, vyšel v originále v roce 1957. Philip K. Dick sice vychází ze soudobých reálií, ale jejich znalost není důležitá, protože zápletka Oka na nebi je v mnohém nadčasová. Ten cizí, výstředně nábožensky švihlý svět, v němž se osm hrdinů ocitlo, totiž leží v cizí mysli. Autor v celém románu zkoumá, jak vypadá realita uvnitř lebky každého z nás a jak bizarně může být pokřiveno lidské vnímání. Výsledkem je útlá a chytlavá kniha.

Philip K. Dick: Oko na nebi

Chytlavá proto, že výsledná pointa se skládá jen velmi pomalu, a tak na ni hrdinové musí přijít skrz mnoho drobných dějových zvratů, které pro ně autor přichystal. Tempo vyprávění proto není pomalé, ale příjemně svižné, Dick žádnou scénu nenatahuje a dává všemu přesně tolik prostoru, kolik je potřeba. Ve spojení s fantasmagorickým světem, kde Bůh aktivně zasahuje dle své (zlo)vůle do lidských životů a který je skeptickému Čechovi víc než co jiného pro srandu, to dělá výbornou kombinaci.

Ačkoli náboženské lapálie časem nahradí hororovější situace s temnou atmosférou a později variace na základní zápletku v duchu politickém, počáteční tempo upadá jen minimálně, naopak ke konci ještě zrychluje. Proto je Dickovi ke cti, že dokázal všechny linky uzavřít a kromě pointy nezapomněl dát důraz i na vývoj postav.

I pro nescifisty

Oko na nebi je kratší román od mistra science fiction, který stojí za to díky svižnému ději a sympatické zápletce. Jakkoli může prostý příběh, který se jen ptá „co kdyby“, působit na první pohled triviálně, s autorem jako Philip K. Dick to zřídka může být celá pravda.

Když se k tomu přidá cena, která nešplhá do tak závratných výšek, jak by mohla, činí to z malého modrého svazku výborný přírůstek do knihovny čtenářů science fiction, nemluvě o početných řadách fanoušků samotného Dicka. A ačkoli se jedná o román, který postavil svůj základ na sci-fi prvku, mohou si jej přečíst i ti, kteří science fiction neholdují, protože Dick byl především spisovatel (a filozof) a teprve pak až scifista.

Název originálu: Eye in the Sky
Český název: Oko na nebi
Autor: Philip K. Dick
Překlad: Štěpán Valášek
Obálka: Pavel Růt
Počet stran: 240
Rozměry: 120 x 185 mm
Vydal: Laser-books, Plzeň 2011
Doporučená cena: 269 Kč

Hodnocení: **** (80 %)

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Student Masarykovy univerzity v Brně, obor Mezinárodní vztahy a Anglický jazyk a literatura, se narodil v Plzni, ale v současné době se pohybuje po různých místech České republiky. Má rád cestování a kromě češtiny a angličtiny se v rámci možností dorozumí i francouzsky a španělsky. Mezi jeho oblíbené koníčky patří tanec (od těch klasických přes latinskoamerické až po square dance), žonglování s poi a s holí a DDR. Na Topzine.cz působil přes rok a půl jako editor rubriky Hry a fantastika a v současné době zastává pozici reportéra a literárního recenzenta na Fanzine.cz, magazínu o sci-fi, fantasy a hororu při Topzinu, a na podobně zaměřeném internetovém portálu Fantasya.cz.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!