RECENZE: Mass Effect 3 znamená pro hry to, co pro film Hvězdné války

Fanoušci čekali na vyvrcholení velkolepé ságy skoro pět let. Třetí díl nezklamal, je mnohem propracovanější, vyspělejší a emotivnější. Mass Effect 3 znamená pro herní průmysl to, co Hvězdné války pro průmysl filmový.

Nikdo před pěti lety netušil, že se z původně nenápadné exkluzivitky pro Xbox 360 stane série, které změní dějiny herního světa. Stal se z ní kult uctívaný jednou generací hráčů netrpělivě čekajících celých pět let na závěr téhle gigantické trilogie. Dočkali se. Parádní sci-fi RPG řezané střílečkou z pohledu třetí osoby pozvedlo hraní na zcela novou úroveň.

Podobný projekt jednoho gigantického, přímo na sebe navazujícího příběhu nemá v kategorii videoherní zábavy obdoby. Bez nadsázky se dá říci, že pro herní průmysl znamená Mass Effect to, co pro film znamenají Hvězdné války. Společně je srovnávat nelze, ale v rámci svých kategorií jde o zcela zásadní tituly.

Projekt hodný samotného Hollywoodu

Mass Effect 3 přímo navazuje na události z druhého dílu. Oproti němu je však mnohem emotivnější a především z hlediska příběhového i výpravného hodnotnější. Země je pod útokem mimozemské rasy Reaperů a jedinou příležitostí na záchranu organického života je sjednotit všechny vyspělé civilizace v galaxii a pokusit se tak zvrátit neustále se opakující cyklus agónie a smrti.

Vývojáři si tento koncept vyzkoušeli již v prvním Dragon Age, ale ve sci-fi prostředí jej dovedli k dokonalosti. Skutečně vyslyšeli prosby hráčů, a nový Mass Effect se lehce přiklonil k odkazu prvního dílu. Výrazně přibylo questů, byť většinou spočívajících v transportu požadovaného předmětu z jednoho místa na druhé. Akční element hry byl naopak lehce, ale opravdu lehce zredukován ve prospěch většího množství dialogů a silného příběhového pozadí. Nově lze také tunit zbraně, kterých je ve hře okolo třicítky.

Podívejte se na VIDEO: Assassins Creed 3 předvedl zabíjení britských vojáků

Výrazně se zlepšila také hratelnost, ať už z hlediska ovládání či základních herních mechanismů. Těžení suroviny vymizelo, respektive zůstala zachována jeho základní část, která je však mnohem rychlejší a svižnější. Scanovat je nyní možné na mnohem větší ploše najednou, ale s rizikem, že tato akce přivolá nepřátelské Reapery.

Ovládání je o něco intuitivnější než ve druhém dílu, Shepard dokáže sprintovat rychleji, byť na úkor kvality animace jeho běhu. Grafika je sice už za zenitem, ale prostředí už nepůsobí sterilně a na konzolích jde o nadprůměr.

Bez party starých známých by to prostě a jednoduše nebyl Mass Effect zdroj: bioware.com

Hlavní úkoly už nejsou tolik stereotypní, hráče čeká na galaktické pouti celá řada překvapení a dějových zvratů. Vývojáři precizně odpovídají na většinu klíčových otázek univerza, některé detaily zároveň záměrně nechávají skryté. Není zde však otevřený prostor pro další přímé pokračování Shepardova příběhu.

Scenáristé se zachovali snad ve všech ohledech jak nejlépe mohli. Samozřejmě to s sebou nese riziko v podobě nespokojenosti popcornových diváků a naivků. V tom je ale jeho síla. Mass Effect nastavuje zrcadlo společnosti, nebojí se klást provokativní otázky a řešit podstatu samotného bytí či morálních otázek lidské existence.

Slovo epický raději nepoužívat

Jednou z konceptuálních slabin je zbytečné a přehnané využívání motivu dítěte v ohrožení. V tomto případě nefunguje, místo silných emocí se dostavuje spíše rozčarování nad jeho samoúčelností. Snaha o vytvoření něčeho tak strašně epického (ano, musím použít to zprofanované slovo) je lehce zbytečná.

Tak velký titul, který při splnění všech questů a maximálním vychutnání všech dialogů a psaných materiálů zabere něco přes třicet hodin, prostě nelze stoprocentně vychytat. Hře se tak nevyhnuly některé bugy a nedodělávky. Problematické je hledání v obřím stromu questů, některé vedlejší questy není například možné splnit ještě před zadáním. Najde-li hráč náhodou nějaký předmět, je nejprve nutné najít questgivera, poté odejít do jiné lokace, vrátit se, a až pak jej splnit.

Čtěte také: Nový iPad všechny překvapil. V tom nejhorším slova smyslu

Jedním z menších ošmelů je pak faktická nutnost hraní multiplayeru. Bez něj totiž téměř není v silách běžného hráče dosáhnout nejlepšího možného konce. Na druhou stranu je to z obchodního hlediska skutečně funkční prostředek, jak pirátům sebrat vítr z plachet a úsměv ze tváře. Mulťák je sám o sobě lehounkým obšlehnutím horde modu z Gears of War. Je však zábavný a jen tak neomrzí. Takže proč ne.

Verdikt

Mass Effect 3 je obřím projektem, který vzal to nejlepší z filmů a literatury a aplikoval to na videohru. Určitě není bezchybný, určitě mohl skončit teatrálním polibkem, ale nic to nemění na faktu, že tady takhle kolosální titul ještě nebyl a dlouho nebude.

V tomto případě nelze hodnotit jinak než absolutním hodnocením, které v téměř dvouleté historii herní sekce na TOPZINE.cz ještě nikdy nepadlo. Je to známka za vrchol trilogie, který změnil chápání videoherní zábavy. Tu tak po letech o kousek přiblížil tomu, co chápeme jako umění. Možná, že pokud nás nezničí Reapers, tak si za sto až dvě stě let na Mass Effect někdo vzpomene a pochopí, že právě tam byl začátek té daleké cesty.

Hodnocení: 100 %

Klady: Famózní příběh, důraz na RPG, herní doba, emoce, morální až filosofický přesah

Zápory: Horší orientace v menu, nic bůhvíjak zásadního

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




RECENZE: Mass Effect 3 znamená pro hry to, co pro film Hvězdné války