RECENZE: Kladivo na čaroděje 10 – Kladivo na démony Jiřího Pavlovského

kladivo na carodeje 10-kladivo_na_demony
Felixi Jonášovi a jeho týmu nestačí obyčejní lidé - kladivem se pustí do démonů. Zdroj: výřez knižní obálky.

Čtyřka paranormálních detektivů s podivnou morálkou i vyšetřovacími metodami musí zvládnout hodně velký průšvih. Někdo jde speciálně po Felixovi a Klaudie s Vincentem i Walterem jsou jeho poslední nadějí. Nebo ho třeba zachrání červená krabice.

Nejnovější vyprávění náležející k tuzemskému cyklu městské fantasy, který se odehrává zejména v ulicích a na periferii hlavního města Prahy, Kladivo na čaroděje, již podesáté přivádí oblíbené antihrdiny. Ctitelé zřídka odvážných a spravedlivých, ale často dost ujetých postav – čtenářky myšlenek Klaudie, nekrofilního nekromanta Waltera, měňavecké mlátičky Vincence a jejich pochybného šéfíka Felixe i s pekelným e/imigrantem v útrobách.

Jubilejního svazku se nemohl ujmout nikdo jiný, než fanouškům dobře známý otec zakladatel tohoto zábavného a zhusta sarkastického cyklu, Jiří Pavlovský. Po delším čase se ujal kormidla v nejnovějším příběhu utěšeně se rozrůstající série. Kniha s podtitulem Kladivo na čaroděje 10 – Kladivo na démony opět zatahuje hlavní postavy do víru smrtících dobrodružství, které mohou mít dalekosáhlé následky pro ně, pro lidstvo i všechny ostatní.

Jiří Pavlovský

Narodil se v roce 1968 v Praze. Je spisovatelem, komiksovým a filmovým publicistou, překladatelem a vydavatelem. Se členy skupiny Rigor Mortis patří k autorské generaci (mj. Štěpán Kopřiva a Jiří Kulhánek), která v polovině 90. let vnesla do naší fantastiky svěží vítr nekorektních, cynických a akčních příběhů. Publikoval řadu povídek (Noční návštěva a Dobro vítězí  – CKČ, Eskorta – cena Akademie SFFH aj.) a v rámci série Mark Stone román Zatykač na Stonea. Kladivo na čaroděje vymyslel, zatím napsal čtaři díly (Magie pro každého, Město mrtvých, Výtah do pekla a Kladivo na démony), dohlíží na jeho podobu a hodlá do něj přispívat i v budoucnu.

Nezvaní hosté jsou často horší než samo peklo

V hotelu, kde se Felix Jonáš inkognito ubytoval, se zčistajasna objeví nadupané komando. Velmi nesmlouvavě se po něm shání a vzápětí se jej pokouší zabít. Neúspěšně ho pronásleduje hotelovými chodbami i při skocích z balkonu na balkon. Bývalý vatikánský agent Felix však ani během úprku do Klaudiina bytu nevymyslí, proč mu pronásledovatelé usilují o život a kvůli čemu s sebou tahají červenou krabici. Vyšetřovatelé ji po děsivé honičce pražskými ulicemi a za cenu mnoha lidských obětí nakonec získají a démonské písmo na rudém šestistěnu je pak směruje k jedinému pekelníkovi, jehož znají. Třeba bude vědět, proč na ulicích umírají podivným způsobem zcela náhodní lidé. Možná Rashil Felixovi vysvětlí znepokojivou změnu jeho chování, nebo mu alespoň pomůže s Kiliánem. A snad mu poradí, jak vypátrat démonského parťáka. Nebo ho jednoduše zabije. To podle nálady.

jiri pavlovsky-kladivo na carodeje 10
Zdroj: knižní obálka.

Kvarteto looserů tentokrát zasahuje na dost horké půdě

Jedna z ryze tuzemských sérií literární fantastiky, Kladivo na čaroděje, konečně mohla oslavit svůj první narozeninový křížek. Desátý díl z pera osvědčeného dirigenta, Jiřího Pavlovského, jede ve stejném kurzu jako většina jeho předchůdců, což je jenom dobře. Čtenáři přivítají čtveřici lehce netradičních hrdinů z donucení, jež znají a které si oblíbili. I tentokrát se k jejich hláškovému žonglování a nekorektním glosám přidává také zajímavý příběh.

Po čase si v něm opět přijdou na své ctitelé démonské komunity a zájemci o bližší vhledy do jejich zvrácené existence. Některé detaily jistě čtenáře velmi dlouho neopustí (zejména nebožáky trpící arachno nebo gymnofobií). Mezi staré známé, kteří milovanému osvícenému čtyřlístku házejí klády pod nohy, a jejichž vztah nabývá nečekaný rozměr, zde patří Felixův rival Kilián a jeho soldateska i velmi rozladěný Rashil a další.

Pokračování na další stránce…

Hodnocení redakce:

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Narodila jsem se roku 1976 v Benešově. Od šesti let přebývám v Praze, kde jsem absolvovala gymnázium, chvilku studovala na 1. LF UK, na právech v Brně a teď se snažím zdolat magisterskou sociální a mediální komunikaci. Moje nejoblíbenější činnost je četba, snažím se psát, trochu malovat a trávit volné chvíle v milé společnosti.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!