RECENZE: Jaký byl vůbec Český komiks 01. poloviny 20. století?

Publikace Český komiks 01. poloviny 20. století si neklade za úkol nic lehkého. Nicméně Helena Diesing si s tématem poradila vcelku bravurně. Spoustu zajímavých informací doplňuje nemalé množství obrazových ukázek. Ale nikdo není dokonalý, i v tomto spise se najdou nedostatky.

Publicistka Helena Diesing není na poli komiksu žádným nováčkem. Zhruba dva roky zpátky jí vyšla monografie Káji Saudka, až neuvěřitelný hit (cca do měsíce byla i přes svou cenu 1 500 korun téměř beznadějně vyprodána). Tentokrát si do merku vzala mnohem méně probádané území – Český komiks 01. poloviny 20. století.

Helena Diesing
Helena Diesing (1977) je teoretičkou a historičkou umění, komiks nevyjímaje. Články o komiksu uveřejnila již v magazínech KomiksFEST! v letech 2008 a 2009, její opus magnum vyšel ale až v roce 2010. Monografie Káji Saudka, okamžitě vyprodaný bestseller a hit.

Helena Diesing umí se slovem pracovat velmi dobře. Ač se jedná o naučný text, dovede ho podat až neuvěřitelně čtivou formou. Ačkoli bývá pravidlem, že autor v podobných publikacích přistupuje k materiálu odosobněně, Helena Diesing toto pravidlo (avšak v rámci mezí) boří. Vyzvedne zábavnější komiksy i jejich momenty, poví vám o zatíženosti režimem a vše vylíčí s láskou ke komiksovému médiu, která ze slov číší. Paráda.

Co na textové knize působí nejhůře, to je úvod a pár stran po něm následujících. Ve čtenáři vyvolávají pocit rozpačitosti autorky. Jako by ani ona sama nevěděla, jak k danému tématu přistupovat, jak si s ním poradit. Naštěstí se později tento podivný a starosti vzbuzující styl odplaví a v kapitolách, které autorka rozvrhla vcelku důmyslně, je nahradí styl čtivý.

Čtivé a líbivé nahradí i nedostatky

Výběr informací se soustředí především na důležité informace, ty nudnější se objevují až jako poznámky pod čarou. Většinou to věci prospívá, nicméně čtenář tak přijde o spoustu osekaných informací, jež sítem neprošly. O některých komiksech je pouhá zmínka v poznámce, což také trochu zamrzí a vnutí myšlenku, že o některých autorka i věděla, a nezařadila je.

Dalším aspektem této publikace, i když pro některé už vedlejším, se stává grafické zpracování. Design obstaral Štěpán Malovec. Knize dodal velice líbivou vizáž. Úhledně zarovnané bloky, které obsahují tak akorát textu, vyvážené množstvím obrázků a ukázek z dobových komiksů (a některé z nich opravdu dobře pobaví i dnes). V podstatě též velice dobré, ale …!

A pak že na zevnějšku nezáleží …

Všude se objevují ale. A nejen chyby, zde se objeví například i nepatrné chybky v tom, že ujede po celé úhlopříčce číslo stránky, nebo v tom, že se v textu vyskytují i kumštýřské přehmaty. Jako jeden takový menší nedostatek bychom mohli jmenovat výše zmiňované poznámky. Jsou až nepříjemně blízko vazby a tak malým písmem, že člověk knihu otvírá opravdu nemorálně. Což připomíná ten hlavní problém: vazbu. Zatímco monografie Káji Saudka se dočkala vcelku dobrého zpracování zevnějšku (i když pevnou vazbu by zasloužilo obojí!), zde se pánové vydavatelé (zřejmě) sekli. Paperback s lepidlem vytvářejí z knihy s rozměry 225 x 285 mm a délkou 360 stran šunt. Pardon, ale je to tak.

I přes některé nedostatky se Český komiks 01. poloviny 20. století stává velice záslužným počinem. Strany plné zajímavých informací z nepříliš probádaného území (téměř jediným pořádným badatelem do této doby byl Tomáš Prokůpek, vizte Aargh!) nám vše servírují ve velice příjemném kabátku, jak designem, tak i slohem.

Název: Český komiks 01. poloviny 20. století
Autor: Helena Diesing
Obálka: René Klapač, Štěpán Malovec