RECENZE: Fanouš se v Továrně zkázy musí po kolena brodit vnitřnostmi

Fanouš. Jedenáctiletý Lobo, který nemá v hlavě jen litry Ironu. Geniální a všehoschopný mladíček se ve své první knize Továrna zkázy bude muset prosekat hordami zombie a slibuje pěknou porci zábavy. Pěkně krvavou flákotu zábavy.

Že na českém komiksovém poli jen málo vychází mainstreamové nenáročné věci? Vždyť třeba Fanouš toto pole orá už jedenáct let (jé, stejný počet let existence na komiksovém trhu jako věk hlavní postavy). A po spoustě krátkých příhod mu nyní vychází první samostatné, stostránkové album.

Dan Černý

Český autor, naživo nejen díky lennonkám dosti sympatický, se stále profesionalizuje. Od vydávání fanzinu Sorrel přes příběhy v Aargh!u a Bedemanovi se dostal i k publikacím v dětských časopisech (například Čtyřlístku). Většinou míří na dospělého čtenáře a tvoří hlavně Fanoušovy příhody.

Fanouš Dana Černého představuje nenáročné oddechové čtivo, sloužící především k tomu, aby se člověk pobavil. A jako takový funguje skvěle. Černý vymyslel komiks správně praštěný, bizarní a zároveň komický.

Ačkoli se jedná o prvoplánové předehry k masakru střídané masakrem samotným, autor k takovému typu příběhů přistupuje s nadhledem, se sarkastickým úsměvem na tváři. Fanouš pronáší hlášky jako drsní hrdinové, chová se stejně, avšak ze stránek čiší ironie.

I samotná Fanoušova postava ztělesňuje tvrďáckého hrdinu v parodizujícím stylu. Jedenáctiletý chlapec kosící nadpřirozené protivníky stejně snadně jako ploštice na pískovišti, s bezedným školáckým batůžkem a obletován holkami, ačkoli on sám je odpaluje (poněvadž ještě neprošel pubertou).

Vedle story cynického holobrádka tvoří důležitou součást příběhu minivtípky. Takové ty maličkosti v pozadí. Mezi tyto gagy patří úsměv a potěšení vyvolávající stánek, u něhož visí Crew, Aargh! a BubbleGun (mimochodem Bubblegun se píše se dvěma b, v komiksu jedno chybí), pozdrav přátelům.

Rovněž tak plakáty s nahotinkami, Černého oblíbeným tématem (erotiku do svých komiksů vsazuje milerád, ačkoli zde si postačí jen s pár titěrnými obrázky). Avšak stále se jich objevuje tak akorát, nesnaží se je za každou cenu narvat na každou stránku, čímž trpí kupříkladu Simpsonovi.

Tak ten Fanouš teda žádnej Lennon asi nebude…

Továrna zkázy se od ostatních Fanoušových povídek liší také vizuálem. Barvičky nahradila černobílá. A ačkoli v první chvíli se čtenář podiví a připadá mu, že barevnost lépe podtrhovala komediální charakter, po chvíli do toho vskočí a nijak ho černobílá neomezuje.

Černý černobílou vyváženě vtiskuje papíru, na kresbě se absence barvy, na rozdíl od jiných autorů, nijak nepodepisuje. Vyniká tak jeho svižný a čistý styl. Pevná oblá linka, výrazně zjednodušující a typizující hlavního hrdinu, v kontrastu s detailností u některých zrůd. Co jiného než Černého rukopis by mohlo z komiksu dělat přístupnější a přitom poutavější komiks?

Fanouš rozhodně nejvíce osloví náctileté, pro čtenáře od patnácti do dvaceti let to bude správná jízda (haló, rodiče, blíží se Vánoce a za dvě stě korun sto stran dobrého komiksu jen tak nekoupíte). Nicméně, pokud člověk, déle již pošlapávající po tomto světě vezdejším, není nijak upjatý a nemá o sobě namyšlené mínění s tím, že může číst jen vysoké filozofické traktáty, bude z Fanouše taktéž nadšen. Kvalitní střední proud jako málokterý u nás.

Název: Fanouš – Továrna zkázy
Scénář a kresba: Dan Černý
Obálka: Dan Černý
Počet stran: 100
Vazba: paperback
Rozměry: 135 x 195 mm
Vydal: Novela bohemica, Praha 2012
Doporučená cena: 199 Kč

Hodnocení: **** (70 %)

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.