RECENZE: Fallout 4 se vzdálil klasice, ale přesto baví

Postava osamělého poutníka se vrací. zdroj: fallout.com

Intenzivně promované postapo Fallout 4 nemohlo minout nikoho, kdo se alespoň trochu zajímá o videoherní průmysl. Po několika letech znovu ožívá legendární série získavší stovky tisíc fanoušků. Mocný hype vyšponoval očekávání fanouškovské základny do nebeských výšin. Podařilo se vývojářům namixovat nuka koktejl tradičního feelingu při zakomponování vhodných inovací? Ne tak úplně.

fallout_4_hd-wallpaper-2400x1350
Postava osamělého poutníka se vrací. zdroj: fallout.com

Ať se tváříme jak chceme, čas letí neúprosně. Je tomu už téměř dvacet let, co vyšel původní Fallout. Dnes již kultovní RPG tehdy překvapilo neortodoxním a velmi silným příběhem, ale také obsáhlými dialogy. Původně izometrická herní série po mnoha ekonomicko-právních peripetiích zamířila pod ochranná křídla společnosti Bethesda, s čímž definitivně přešla do 3D.

War, war never changes

Příběh vychází z identického kánonu falloutího univerza. Tenčící se zdroje vyvolali jadernou válku mezi Spojenými státy a Čínou. Ne všichni však našli svůj konec v nukléárním ohni. Někteří měli to štěstí, že se ukryli v obřích podzemních krytech zvaných vaulty.

Scénáristé studia Bethesda se opět vyznamenali svoji neschopností přinést cokoli inovativního, čímž degradují příběh na úroveň prachobyčejného béčka. Jistě, autoři nově představili výrazně propracovanější obličeje postav, tak by byla škoda nastartovat je anonymním příběh typu najdi GECK nebo vodní čip. Proto používají v podstatě jen převrácané klišé obšlehnuté ze třetího dílu.

Pustina v okolí Bostonu je plná všelijaké havěti
Pustina v okolí Bostonu je plná všelijaké havěti

Fallout 4 lze na první pohled odlišit o svých dvou bezprostředních předchůdců (Fallout 3 a Fallout: New Vegas) novým grafickým enginem. Na rozdíl od nich je konečně hratelný také v pohledu ze třetí osoby, neboť nový engine konečně zvládá zobrazovat animace postavy běžící diagonálně, jež díky tomu už konečně nevypadá, jako by hodně podivně bruslila.

Pustina je nyní mnohem barevnější a živější, už naštěstí neplatí, že by dvě znepřátelené frakce měly tábor sto metrů jedna od druhé. I nadále je však patrná neschopnost vytvořit živoucí postapo svět, jako tomu bylo v New Vegas. Většina obydlených lokací má jen hrstku obyvatel. Jak mohou v drsné divočině plné nájezdníků vůbec fungovat?

You are not SPECIAL

Nejnovější díl neprošel pouze grafickým faceliftem, ale také byl přizpůsoben masám, čímž se poměrně výrazně vzdálil duchu původních dílů. Velká část RPG prvků byla doslova zdecimována. Jednotlivé schopnosti už nejsou hodnoceny v klasickém procentuálním vyjádření. Na místo toho získává hráč s každou úrovní možnost výběru jednoho perku. Poněkud nepochopitelně lze takto s každou úrovní vylepšovat i hodnoty základních charakteristik postavy, známé též jako SPECIAL.

Ačkoli nejsem vyloženě konzervativní v přístupu k herním konceptům, tuhle změnu nelze označit jinak než za nesmyslnou.

Power armor a DeathclawZmizela také možnost svobodné volny nejrůznějších dialogů. Hlavní postava je nově nadabovaná, díky čemuž bylo zredukováno dialogové okno na čtyři typy odpovědí. Hráč bohužel vlastně ani přesně neví, co postava řekne, čímž se vytrácí samotná postava Falloutu. Kvůli tomuto konceptu a překopání RPG systému už také zmizely exkluzivní dialogy související s jednotlivými staty či dovednostmi, čímž se hra naprosto zbytečně zjednodušila a ochuzuje tak hráče o zážitky.

Budovatelské hrátky

Samozřejmě existují i různá pozitiva, mezi něž patří například budování osad. Hráči mají možnost sbírat stavební suroviny a rozšiřovat herní osady stavbou obranných věží, generátorů, zemědělských plodin a dalších život zpřijemňujcích vychytávek. Bethesda se nebála vzít v potaz některé módy, díky čemuž nabízí Fallout 4 nadstandardní zábavu.

Velkým plusem je také možnost upgradování zbraní. Jediné, co mě mrzí je určitá nevraživost Bethesdy k minulým dílům. Na rozdíl od Obsidianu chybí většina zbraní převzatých ještě z původních prvních dvou dílů série. Plazmové a laserové zbraně vypadají mnohem hůře, než ve Fallout New Vegas. Designeři to se svojí kreativitou trochu přehnali, v důsledku čehož působí většina futuristických zbraní jako trapné hračky.

Neotřelý je pak koncept energozrbroje, kterou elze nosit v inventáři, ale funguje spíše jako automobil. Poněkdu nesmyslně se k hráči dostane už během prvních questů. Naštěstí jsou energetické články, bez nichž zbroj nelze používat, poměrně vzácné, čímž hráč získává pocit, že jde o něco cenného.

Energo zbroj vypadá skvěle, ale je potřeba o ni pečovat a neustále ji vylepšovat.
Energo zbroj vypadá skvěle, ale je potřeba o ni pečovat a neustále ji vylepšovat.

Oproti Falloutu 3 jsou questy výrazně lepší a je jich mnohem větší množství. V zásadě lze čtvrtý díl hodnotit jako takový průsečík třetího dílů a jeho levobočka New Vegas, jehož kvalit však nedosahuje. Nejde o špatnou hru. Fallout je stále titul, jehož životnost přesahuje desítky hodin. Tato série se však zaslouží mnohem víc, než redukci na mainstreamový kousek pochybných kvalit. Tituly jako Darksouls či Deus Ex prokazují, že současní konzumenti videoher nepotřebují za každou cenu všechno zjednodušovat. A to by si měla víz Bethesda k srdci.

Dříve jedno z nejlepších RPG dnes dýchá klasikám žánru typu Mass Effect či Zaklínač na záda z hodně velké dálky.

Verdikt

Válka, Válka je pořád stejná. Kdysi velice silná fráze charakteristická pro slavnou postapo sérii postupem času lehce ztrácí svoji údernost. Fallout 4 je stále slušně propracovaná a zábavná hra. Bohužel se však zdá, že pod vedením Bethesdy se série nedokáže nikam posunout. Neustále se opakující stokrát recyklované motivy, naprosto zbytečné zjednodušení fungujících prvků a přes veškerou snahu stupidní příběh zmenožňují hře stát se nejlepším RPG roku.

Hodnocení redakce:

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.