RECENZE: Evolve je nadějný experiment, který na Xbox One tak úplně nevyšel

Evolve mění zažité koncepty týmových stříleček k nepoznání. V nejnovější týmové akci pro více hráčů se proti sobě potká mohutné monstrum a skupinka ostřílených lovců. Stojí tenhle experimentální koncept za hráčovu pozornost? Čtěte recenzi hry Evolve pro konzoli Xbox One!

V Evolve proti sobě stojí lovci vybavení futuristickými gadgety a obrovská monstra. Zdroj:  evolvegame.com
V Evolve proti sobě stojí lovci vybavení futuristickými gadgety a obrovská monstra. Zdroj: evolvegame.com

Úspěšné vývojářské studio Turtle Rock se pokusilo zopakovat úspěch dnes již legendární kooperativní střílečky Left 4 Dead. Nejnovější řežba cílená především na příznivce hry ve více hráčích sází na asymetrický koncept. Na nejrůznějších mapách nebezpečné planety se proti sobě utká skupinka lovců a jedno ze tří velice nebezpečných monster. Samotný koncept působí velice slibně a nabízí širokou variabilitu. Patříte mezi hráče-samotáře, kteří chtějí rozdávat co největší damage? Pak volte monstrum. Patříte-li mezi taktizující hráče schopné optimálním způsobem poskládat výhody jednotlivých tříd lovců, vyberte si raději jednoho z nich.

Hra díky pomalému systému nabírání zkušeností a pozvolnému odemykání nových hratelných postav i monster je hnacím motorem motivujícím hráče k neustálému pokračování. Postupným pilováním a nabíráním expů se hráči otevírají zcela nové rozměry hry. Prakticky od počátku jsou k dispozici čtyři hratelné třídy z řad lovců, jimiž jsou voják, medik, podpora a stopař. Každá třída se diametrálně liší svým stylem. Zatímco medik léčí své spoluhráče a zpomaluje monstrum, voják se specializuje na nejsilnější zbraně, stopař na rychlé odhalení monstra a jeho případné zpomalení pomocí harpun či obrovské stázové bariéry, a celou čtveřicí zastřešuje podpora sesílající orbitální pumový útok či dobíjející spoluhráčům štíty.

Synergický efekt

V ideálním případě lze skupinu vždy poskládat tak, že se jednotlivé classy vzájemně doplňují. Pro tento účinek je však ideální hrát buďto s kamarády, nebo mít štěstí na partu ostřílených borců. S postupným postupem hrou se v každé třídě otevírají dvě postavy, což v celkovém součtu činí až dvanáct hratelných postav, z nichž každá čiší charismatem a vytváří atmosféru trefnými hláškami. Právě nejrůznější dialogy seznamují hráče s pozadím příběhu hry. Autory je nutné pochválit, že i po desítkách hodin strávených ve hře jsem se stále setkával s novými informacemi.

Základem úspěchu je kooperace. Cílem podpory je dobíjení štítu spoluhráčům.
Základem úspěchu je kooperace. Cílem podpory je dobíjení štítu spoluhráčům.

Klíčovým prvkem hry jsou nejrůznější futuristické gadgety, které se vzájemně doplňují. Přivolání orbitálního útoku nějakou dobu trvá a hbité monstrum se mu snadno vyhne, ne však v případě zpomalujících granátů, nebo lovecké harpuny. Ačkoli samotný nápad vypadá skvěle, sedí spíše PC verzi hry. Množství hráčů ve verzi pro Xbox One se sice pozvolna zvětšuje, ale zkuste v ČR sehnat partu kámošů, kteří nejenže mají konzoli, ale ještě jsou ochotni pravidelně trávit čas u Evolve. To, co by na PC fungovalo na konzolích lehce pokulhává. I přes určité nedostatky způsobené spíše nepřítomnosti multiplatformní hry však tento titul nabízí nepřeberné množství možností.

Celá hra stojí na neotřelém konceptu, který přímo vybízí k využívání velmi odlišných herních stylů. Právě variability a nepřeberné možnosti taktizování dělají z Evolve unikátní titul. Monstrum je velice nebezpečné, především pak ve svém posledním evolučním stádiu. Nejúspěšnější taktikou je zpravidla co nejvíce oddálit konfrontaci s lovci, pro něž je naopak nejvýhodnější vyslídit příšeru ve chvíli, kdy je stále nejzranitelnější. V roli monstra se hráč musí snažit skrýt před zraky lovců a hledat potravu v podobě nejrůznější zvěře. Ulovená a pozřená zvířata nejenže dobíjejí štít, ale navíc umožňuji pozvolnou evoluci, jejíž hlavní odměnou je přidělení dovednostních bodů, jež lze vkládat do schopností monstra.

Všechny tři typy příšer disponují základními schopnostmi, kterými jsou šplh, čich zobrazující siluety lovců na poměrně velkou vzdálenost, a nenápadné plížení umožňující útok ze zálohy. Každá z příšer, hromotluk Goliath zaměřený na hrubou fyzickou sílu, létající Kraken využívající elementálních sil a mazaný Wraith, disponuje jiným setem útoků. Zejména Wraith pak působí lehce nevyváženě, neboť díky jeho rychlosti a tichosti je to zpravidla on, kdo první zahajuje souboj.

Zbraně jsou důležitým prvkem hry.
Zbraně jsou důležitým prvkem hry.

Hráč však musí mít na paměti, že lovci a monstrum nejsou jedinými obyvateli planety. V jejím prostředí se nachází celá plejáda predátorů včetně masožravých rostlin, jež mohou výrazně narušit rovnováhu boje. Několik herních módů, mezi něž patří například ničení/ochrana vajec patřících monstru či záchrana přeživších pak prodlužuje herní dobu. Klíčovým módem je pak evakuace poskytující možnost hrát na celé soustavě map několik kol. S výsledkem každého kola se pak mění charakter krajiny, déšť například způsobí růst masožravých rostlin na místech, kde dříve nebyly.

Evolve je zajímavým konceptem zaměřeným především na hardcore hráče ochotných do onlinových klání velké množství času. Klíčovým jsou také schopnosti spoluhráčů, na nichž zpravidla stojí a padá celý zážitek. Není výjimkou, že se spousta hráčů, jímž je přidělená role monstra ihned nechá úmyslně zabít, což degraduje požitek ze hry. Společně s vyzráváním komunity jde však o jev stále méně frekventovaný.

Povedený vizuál, nápadité prostředí a solidní, na CryEnginu postavené grafika dělají z Evolve lákavě vypadající titul, který ačkoli dokáže vykreslit slušně vypadající postavičky, lehce pokulhává ve vzhledu exteriérů. Poněkud nešťastným je však občasné dokreslování textur, což se snad vyladí s přibývajícími patchi.

Verdikt:

Evolve je nápaditá hra jako dělaná pro hru více hráčů, především pak na PC. Ve verzi pro Xbox One je náročné dosáhnout obdobného zážitku vyšší koncentrací takzvaných casual hráčů. Slušná grafika a nápaditý gameplay však tvoří zcela neotřelý a velice nápaditý koncept hry, které směle dokáže konkurovat online střílečkám typu Battlefield či Call of Duty. Pokud však nepatříte mezi příznivce her pro více hráčů, poohlédněte se raději jinde.

Hodnocení: 70 %

Klady: Nápaditost, prostředí, koncept

Zápory: Závislost na ostatních hráčích, náročnost, pomalé dokreslování textur, pomalost

Hodnocení redakce:

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.