RECENZE: Kniha Dr. Proktor aneb Jo Nesbø píše pro děti. Máte k tomu co říci?

FOTO: Bulík, hlavní postava románů o Dr. ProktoroviJo Nesbø patří v současné době mezi nejvýznamnější autory detektivních románů. Jeho Harry Hole se může řadit vedle Hercula Poirota, Sherlocka Holmese a další slavné detektivy. Tentokrát se však norský spisovatel rozhodl věnovat dětem. Připravte se, přichází doktor Proktor.

Norský spisovatel Jo Nesbø představuje svůj román Lovci hlav. Zdroj: Youtube.com

Schází jen pár dní do norského státního svátku 17. května, když malá Líza potká nového souseda, chlapce jménem Bulík. Je malý, hodně svérázný a nepředstavuje se jinak než svým sebejistým: Jmenuji se Bulík, máte k tomu co říci? Toto setkání však není to nejpozoruhodnější. V Dělové ulici bydlí i doktor Proktor, podivínský profesor s vizáží vychrtlého Santa Clause. A co může takový bláznivý vynálezce nabídnout jiného než bláznivé vynálezy.

Jo Nesbø

Narodil se roku 1960 v Oslu. Vystudoval ekonomiku, roky se živil jako novinář a finanční makléř. Jeho literární kariéru odstartoval v roce 1997 román Netopýří muž. Jednalo se o první detektivku s osobitým Harrym Holem. Kniha autorovi vynesla cenu Rivertonprisen za nejlepší literární počiny s kriminální tematikou. Následovala díla s názvy Švábi, Červenka nese smrt, Nemesis, Pentagram nebo Spasitel. Kromě detektivek píše Jo Nesbø i humorné knihy pro děti, jejichž hlavní postavou je doktor Proktor. Zatím vyšly tři díly – Prdicí prášek doktora Proktora, Doktor Proktor a vana času a Doktor Proktor a zánik světa, možná.

Jeho poslední výtvor, Prdicí prášek, je z počátku jen humorným výstřelkem pro všechny děti. Velmi brzy se ukáže i zcela jiný a ještě bláznivější potenciál. Prdonautí prášek doktora Proktora! Jediná cesta jak dostat astronauty do vesmíru bez zbytečných nákladů na palivo i raketu. Zkrátka si jen pořídit kalhoty bez sedací části, nasadit helmu, spolknout trochu prášku a …

Tohle už není jen tak ledajaký vynález, po tomhle prášku pase nejen americká NASA, ale také zlotřilá rodinka Tránů, které nejde o nic jiného než o uloupení a prodání. A zbohatnutí, jak to u zlotřilých protivníků bývá. To si ale Bublík ani Líza nenechají líbit.

OBR: Doktor Proktor a prdící prášek

Pohádka pro dospělé

Autor knihy vytvořil hravé vyprávění s několika dějovými liniemi a postavami, které jsou všechny do jednoho originály. Od potřeštěného doktora přes malého Bulíka až po zlověstného pana Trána, který je už od pohledu padouchem k pohledání. Postavy se dělí na černé a bílé, zloduši jsou tlustí a tupí, kladní hrdinové mají za ušima a vždy si poradí s nastalou situací. V podání Jo Nesbøa to není na škodu. Autor si s figurkami pohrává, formuje je a některými jejich činy dochází až k parodování známých archetypů.

OBR: Doktor Proktor, hlavní postava stejnojmenné trilogie
Doktor Proktor, hlavní postava stejnojmenné trilogie. Autor: Per Dybvig

Jo Nesbø nezapře, že se primárně řadí k autorům pro dospělé. I když má jeho kniha o prdicím prášku neskutečnou fantasknost a dětský nadhled, mnoho humoru zaměřuje na starší čtenáře. Příkladně láska, kterou doktor Proktor přirovnává k částicím v jednom atomu, patří mezi metafory, které budou pro dětské čtenáře zcela nepochopitelné. Ale nemusí smutnit, humoru a drobných dětských vtípků nabízí kniha tolik, že žádný čtenář strádat nebude.

Autor knihy si i přes zcela jiný žánr udržuje svůj styl psaní. S nadsázkou, ironií a humorem sobě vlastním vystavuje příběh doktora Proktora stejně lehce, jako to dělá s Harrym Holem. Jazyk celé knihy je samozřejmě snazší, bez popisných pasáží či zdlouhavých vysvětlení. Přesně jak to má u dětských knih být, jsou čtenáři hned v úvodu vhozeni do děje, aby nebylo ani na okamžik možné se odtrhnout. Autor skládá zápletku za zápletkou, jemně splétá nuance a vše koření nezaměnitelnými slovními hříčkami. Jo Nesbøa se zkrátka skrývá za každým odstavcem.

Velkou zásluhu na vyznění celé knihy mají ilustrace Pera Dybviga. Jeho polobarevné, lehce dětinské kresby, které převzalo i české vydání, jsou zcela nezaměnitelné a dávají příběhu tvář i vlastní část humoru. Per Dybvig vytvořil obrázky ke všem dosud vydaným knihám o doktoru Proktorovi. Dva díly – Doktor Proktor a vana času a Doktor Proktor a zánik světa, možná – se na český trh teprve chystají. Je však velmi pravděpodobné, že i v pokračování se můžeme těšit na hravý příběh, který svojí nadsázkou pobaví nejen děti, ale i kdekterého rodiče. A sám autor potvrdil, že se nesetkáváme s doktorem Proktorem naposledy!

Originální název: Doktor Proktors prompepulver
Český název: Doktor Proktor a prdicí prášek
Autor: Jo Nesbø