RECENZE: Deadlight nastavuje nejen indie plošinovkám laťku hodně vysoko

Atmosféra hry je plná strachu. Zdroj: Vydavatel hry

Deadlight je jedna z tuctů indie plošinovek, která je k dostání za rozumnou sumu nejen na Steamu. Proč by vás měl zaujmout zrovna tento titul si přečtete na GAMEZINE.cz

Atmosféra hry je plná strachu. Zdroj: Vydavatel hry
Atmosféra hry je plná strachu. Zdroj: Vydavatel hry

S kvalitními zombie tituly se roztrhl pytel a je to jenom dobře. Smrt už pro nás není konečnou záležitostí, ale jen strachem z opětovného probuzení. Když nám teď umře prarodič, tak ještě pár dní hlídkujeme kolem jeho smrtelného lože s baseballovou pálkou v ruce.

Kdo má rád zombie tematiku, musel vidět aspoň jeden díl veleúspěšného seriálu Živí mrtví (The Walking Dead), který byl v USA na špici sledovanosti a jen tak tak se ho držely nejúspěšnější kriminálky, což mluví za vše.

Proč zmiňuji zrovna The Walking Dead? Komiksová předloha tohoto seriálu by mohla být do jisté míry i předlohou Deadlight. Autoři se jistě nechali inspirovat minimálně samotným pojetím vyprávění příběhu.

1985

„Mé jméno je Randall Wayne. Mí přátelé mi říkají Randy, ani nevím proč. Před pár dny mi bylo třiatřicet. Žiju v malém městě jménem Hope v Britské Columbii. Podle toho, co jsem kdy viděl v televizi, je Hope nejlepším místem pod sluncem. Bůh žehnej Kanadě.“

„Má práce mě dělá šťastným, jsem strážce parku. Hodně času trávím sám, daleko od domova, v přírodě mezi stromy. Nic víc k životu nepotřebuju.“

Takhle spokojeným životem si Randy žil. Sem tam zajel dolů z kopců za rodinou a jinak ho nic vážného netrápilo, až do oné osudné chvíle …

Randyho příběh před tím, než co se bude odehrávat ve hře, můžete vyčíst z jeho diáře. Je to pár stránek jednoduchého, ale poutavého čtení, které vám osvětlí některé prožitky člověka přeživšího zombie apokalypsy. Pár stránek z diáře chybí, pánové z Tequila Works si dali tu práci a poschovávali je různě po herních lokacích, což je takové malé lákadlo navíc. Věřte nám, že ztracené stránky budete hledat rádi ani ne tak pro jejich obsah jako proto potěšení z opravdu unikátních lokací. A i když se budete pohybovat pouze v Seattlu a jeho okolí, oblasti se pořád mění a stále se je na co koukat.

Nepřehlédněte RECENZI: Miner Wars 2081 mají neotřelý styl, ale nejsou dotažené

To je zapříčiněno hlavně tím, že v Tequila Works udělali nevídaný kus práce s pozadím. Právě nečekaná inovativní práce s pozadím je totiž to, co je na tomto kousku herní historie tak unikátní a lákavé zároveň. Už dávno jsou pryč plošinovky se statickým pozadím. To se nosilo v dobách her, jako je třeba stařičký Prehistorik (1991, Titus Interactive). Něco jako Deadlight tady ale snad ještě ani nebylo.

Všude, kam se podíváš

Hned na začátku hry vylezete ze zatuchlého skladiště na jeho střechu a nestačíte se divit, co všechno se zrovna kolem vás děje. I když je vaše interakce s pozadím minimální, navozuje pocit živoucího světa kolem vás. Na začátku hry to člověka hodně vtáhne do děje, zahltí atmosférou a ani si nevšimne, že se opravdu bojí zombíků šourajících se k němu s chrochtavými zvuky za zády.

Je to až neuvěřitelné, jak moc silná atmosféra se dá vytěžit z prachobyčejné plošinovky. Sice už nám to ukázalo nezapomenutelné Limbo, ale s tímto kouskem se posouváme ještě o krok dál.

[album:http://www.gamezine.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/deadlight/]

Hopsa hejsa, honem pryč

Náplní celé hry je hledání ztracené rodiny a hlavně  utíkání před těmi zlými, ať už to jsou nenažraní zombie, či jiní přeživší, kterým vadí, že vy jste přežili. Ovládání je dělané primárně na gamepad, ale je přátelsky převedeno na klávesnici, takže je úplně jedno, co hráč tříme ve strachem upocených rukou.

Skákání, utíkání, shyb, kotoul, rozstřelení nemrtvého mozku, výskok, chvilka oddychu a opět to samé. Herní náplň by se dala popsat i takhle stereotypně, ale vše je promyšleno do posledního detailu a každá situace je vygradována do maxima. Prakticky pořád vás bude dělit od smrti jedno malinké zaškobrtnutí. Takže ani tyto jednoduché a často se opakující úkony nás za šest hodin čistého herního času neomrzely.

Nepřehlédněte: Upgrade na Windows 8 Pro je v Evropě drahý. USA mají cenu přiměřenou

V celé hře se autoři dopustili snad jen dvou míst, kde může hráč zažít pocit frustrace (což je velký nešvar celého žánru), ale dobře nastavené checkpointy nás i naše klávesnice uchránily před nechtěnými stavy při padesátém načtení totožné pozice.

Grafika a zvuk

Hra běží svižně na Unreal enginu a má se k světu. Sem tam projede zombíkova ruka zavřenými dveřmi, ale to není nic, za co by odsuzovalo. Navíc za chvíli stejně tomu zombíkovi rozštípnete palici hasičskou sekerou. Příběh je vyprávěn moderními komiksovými sekvencemi, které jsou vyvedeny v temných barvách.

Zvuky a hlavně hudba je ve srovnání s konkurencí na nejvyšší možné úrovni.

Verdikt – dobře prodaný strach

Od zablácených předměstí Seattlu přes na oko opuštěné dálnice a zatuchlé kanalizace až po vojenské záchranné stanoviště vypadající jako polorozpadlý koncentrační tábor. To vše s živoucím pozadím, excelentním soundtrackem a temnou, strachem nasáklou survival atmosférou s letmou pachutí krve. To nabízí Deadlight. Šestihodinový zážitek, který může hráči dopřát málokterý celovečerní biják v moderním kině.

Klady: živoucí pozadí, soundtrack, grafika, hratelnost, opravdu dechberoucí atmosféra, pro někoho délka

Zápory: v několika momentech lehce nelogický děj (stejně jako v drtivé většině hollywoodských zombie filmů), pro někoho délka

Hodnocení: 85 %

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Rostislav Bojko
Možná už i ostřílený redaktor, s prvopočátky na gameway.eu. S velkou chutí píše hlavně o lidech pohybujících se v herním průmyslu. Vždyť je to přece hlavně o lidech, nebo ne?

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.