RECENZE: Dead Island: Riptide je krvavá, ale stereotypní řežba

Natěšení fanoušci zombie žánru si mohou ve svém herním portfoliu přichystat další místečko. Nekompromisní Dead Island, ostrov zamořený hordou nemrtvých, se vrací. Jak moc se nový díl s podtitulem Riptide vydařil? Čtěte recenzi na GAMEZINE.cz!

Úspěšná zombie akce Dead Island se dočkala volného pokračování s podtitulem Riptide. V poněkud neplnohodnotném druhém dílu se hráči budou muset probojovat skrze tropické peklo plné oživlých mrtvol. Podařilo se tvůrcům vytěžit z námětu maximum, nebo jen vařili z vody a zpackali vše, co se dalo?

Poněkud laciná zápletka

Dějiště titulu se opět v duchu nostalgické noty odehrává na tropickém ostrově, jehož přírodní krásy kontrastují se zápachem davů rozkládajících se živých mrtvol. Poněkud komicky se skupinka přeživších známá z prvního dílu ocitne na ostrově Palai, který je vzdálen jen několik desítek námořních mil od slunného letoviska Banoi, v němž se odehrával první díl.

Vývojáři byli dosti prozíraví a alespoň povrchně se pokusili vytvořit určitou kontinuitu mezi oběma díly, konkrétně možnost importovat postavu z předchozího dílu.

Slibně gradující začátek však poněkud rychle upadá do fádního stereotypu. Drtivá většina všech herních mechanismů nedoznala žádných výrazných změn. Hráči si zvolí jednu z více či méně sympatických postav, jež se liší svojí specializací na určité druhy zbraní. Poněkud ironicky může znít, že samotný příběh prakticky nedoznal žádných výrazných změn. Jistě, zombie žánr sice spojují základní motivy, avšak v případě Riptidu jde o totální duplikaci svého předchůdce.

Hrdinové z prvního dílu ztroskotali na trochu jiném ostrově a celý hlavní quest začíná znovu. Vážně v polském studiu Techland neměli nic zajímavějšího?

Drobných vylepšení však doznalo celkové pojetí hry. Vývojáři začali více využívat vodu a zcela stěžejním dopravním prostředkem jsou motorové čluny. Právě díky nim hráči mohou překonávat velké vzdálenosti v nehostinných mokřadách.

Zombie se od těch z prvního Dead Islandu příliš výrazně neliší.
Zombie se od těch z prvního Dead Islandu příliš výrazně neliší.

Na rovinu si přiznejme, že i přes vysoká hodnocení ani první Dead Island neoplýval přílišnou originalitou. Na stranu druhou je však třeba poznamenat, že nabízel velmi slušné a racionální questy, v nichž si liboval nejeden geek, který má z tohoto žánru opravdu hodně nakoukáno. V Riptidu však hráči pomáhají závislákům sehnat fet či jiné, absolutně nepotřebné cetky.

Pokud by šlo o regulérní nadsázku, jakou je například Dead Rising, asi by to šlo omluvit. V případě realisticky se tvářící akce však tento aspekt přehlédnout nelze. Právě velice chabá schopnost budovat atmosféru je zcela zásadním nedostatkem titulu. Mizerné dialogy a místy dosti přehnaný dabing dělají z většiny neutrálních postav spíše zcela otravné panáky, kteří by byli dost dobří leda jako návnada pro nemrtvé.

Nový Dead Island přímo vyzařuje dojmem fiskálního levobočka, jehož účelem je zrecyklovat starý koncept, zabalit ho do nové krabičky a za plnou cenu prodat. Hlavní chybou záměru je tvrdá konkurence. Identický produkt, který navíc přišel o svůj wow efekt, už se v dnešní době nedokáže prosadit.

Snaha oslovit co nejširší publikum se projevila také v mnohem pestřejším využití palných zbraní, které jsou nově přítomné již od začátku. Tento krok lze z hlediska budování napětí označit za více než nešťastný.

Na druhou stranu i přes mnohem častější výskyt střelných zbraní stále těžiště hry spočívá ve starých dobrých chladných zbraních. Hráči si je i nadále mohou vylepšovat tak, aby vytvořili co nejefektivnější kladivo, baseballovou pálku či mačetu jako vystřiženou z vizí Quentina Tarantina.

Legální cheating

Poněkud nevybalancovaným dojmem však působí rozmístění nalézaných předmětů, které se znovuobjevují až příliš rychle po opuštění lokace. Hráči si tak mohou vyhlédnout kufříky s větším objemem peněz a jednoduchým způsobem je využít jako pohádkový, bezedný měšec. Neskutečnou korunu všem bugům pak nasazuje fakt, že se pokaždé na stejném místě objevuje identicky vypadající nemrtví.

Rozhodně však nemůžeme tvůrcům upřít snahu o drobnou inovaci. Hráči nyní mají možnost pasivního boje. Některé questy jsou vedené v obranném stylu, kdy hráči musí bránit určitou oblast před útoky zombií. Při této příležitosti lze například rozmisťovat nášlapné miny či stavět barikády.

Prestrelka na plazi
Souboje s nemrtvými mohou po několika hodinách upadnout do výrazného stereotypu.

Nový Dead Island paradoxně zachraňují některé obšlehnuté motivy, které zkrátka a dobře fungují. Velmi zastaralou grafiku tak vytahují poměrně slušně zpracované RPG prvky. Staré dobré sbírání zkušeností a jejich přerozdělování do nejrůznějších speciálních atributů je prostě skvělým způsobem, jak si udržet hráčovu pozornost.

Solidní úroveň si drží také hratelnost. Ta však nemusí vyhovovat všem hráčům. Souboje na blízko mohou být zpočátku obtížné a hráči jsou často nucení před nepřáteli ustupovat a utíkat především proto, že se velice rychle vyčerpává ukazatel výdrže. Po jeho úplném vyčerpání si postava musí odpočinout a nemůže dále bojovat.

Trochu rozpačitě působí také běh. Postavy sprintují nepřiměřeně rychle, zatímco klasická chůze je příliš pomalá.

Na druhou stranu je potřeba poznamenat, že jádro hry zůstalo nezměněno, a tudíž jde stále o nadprůměrný kousek, který by neměl chybět v žádné sbírce opravdových fanoušků zombie. Stejně jako u předchozího dílu si hráči mohou dosytosti užít otevřeného světa. Zamrzí jen, že je zhruba jen o něco větší než první ze čtyř částí původního Dead Islandu.

Pozitivním faktem však zůstává to, že i přes značnou redukci rozsahu zabere hlavní příběhová linie něco přes deset hodin čistého času. Společně s vedlejšími questy a podrobným prozkoumáváním ostrova se hráči mohou dostat klidně i k pětadvaceti hodinám.

Palec nahoru si zaslouží také velice solidní české titulky, které nešetří dosti nevybíravým slovníkem. České titulky tak dokonce zachraňují reputaci jinak slabších dialogů.

Hra je dostupná na tradiční trojlístek platforem, v České republice je také možné zakoupit luxusní sběratelskou edici s mnoha upomínkovými předměty. O jednu z těchto luxusních edic si čtenáři GAMEZINE.cz mohou do 5. května zasoutěžit na našem webu.

Verdikt

Dvakrát nevstoupíš do téže řeky. Klasické Herakleitovo přísloví perfektně vystihuje hru Dead Island: Riptide. Vývojářské studio se předchozím dílem nechalo inspirovat tak silně, že okopírovalo veškeré jeho neduhy. Spoustu negativ zděděných od svého předchůdce však vyvažuje vysoce nadprůměrný koncept hry, který stále baví.

Případnému třetímu dílu či regulérní dvojce by však podobná koncepce už rozhodně neprošla.

Hodnocení : 70 %

  • Klady: intenzivní boj, herní doba, rozlehlý svět
  • Zápory: repetetivnost, bugy, nevýrazné postavy, chabý dabing, slabý příběh
Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.