Päťdesiata Fantázia sa vracia do antiky, spomenie však aj moderné slasher horory

Ano, nejznámější slovenský žánrový časopis oslavil svým májovým číslem kulatiny. Účastnil se třeba Perseus, Doctor Who či spisovatel Mike Resnick. Co ještě čtenářům v květnu nabídlo druhé letošní číslo Fantázie?

Jedním z témat čísla je snímek Souboj titánů Zdroj: distributor filmu

Obálce májového čísla vévodí filmový Perseus, který se, slušně řečeno, rozhodně neusmívá. Ačkoliv on důvod k radosti mít nemusí, milovníci antických příběhů a zejména jejich (ne)věrných televizních a filmových adaptací si v tomto čísle Fantázie přijdou na své. Netěšte se ale příliš.

Ako Súboj titanov na svet prišiel a ďalšie kúsky z filmovej sekcie

Přestože jsou Perseova dobrodružství očividným vůdčím tématem celého čísla, zase tolik stránek jim věnováno není. Nepočítáme-li shrnující článek o starší a novější verzi Souboje titánů, který zkušenému filmovému divákovi nic nového nesdělí, kromě recenze snímku se Perseovi věnuje vcelku podrobný článek Magický svet Raya Harryhausena z pera Imricha Rešety.

Autor v něm rozebírá jednotlivé úspěchy dnes už zapomenutého výtvarníka, neznalým čtenářům vysvětluje techniku stop-motion, s jejíž pomocí Harryhausen pracoval, a v tematických okéncích se věnuje i výtvarníkovým nedokončeným projektům nebo pohádkám. Rešeta představuje Harryhausena velmi podrobně včetně jeho podílu na filmech o námořníku Sindibádovi, aniž by však přitom upadl do prostého výčtu snímků, což se ne vždy daří ostatním.

Kupříkladu článek Kolt a mágia Juraje Červenáka je vyloženým průletem nejrůznějšími snímky, které kombinují fantastické motivy s westernem. V tomto případě navíc zaráží i načasování celého článku. S podobnou tématikou by jistě bylo vhodnější vyrukovat v době premiér snímků Jonah Hex a Priest, které se ve slovenských kinech oba objeví až na podzim.

Slasher hororov nie je nikdy dosť a je radno zapiť ich humorom

V rubrice Od 10 k 5 se Martin Kudláč rozepsal o puberťáckých vyvražďovačkách a jeho článek snese kvalitativní srovnání jen s profilem Raya Harryhausena. Kromě klasik jako Noční můra v Elm Street nebo novější Nezvratný osud Kudláč představuje i pětici nejnekonvenčnějších snímků tohoto subžánru.

Glee - Hrdinové seriálu Zdroj: Fox Broadcasting Co.

Na Slovensku naopak vzniká první tamní sci-fi film Immortalis, o němž se dozvíte v krátkém infu. Na zapití nabízejí redaktoři filmové části třeba hudební seriál Glee nebo zavedené značky jako Doctor Who či Monty Python. Komu navíc nestačila nálož antiky, která se točí kolem Souboje titánů, rád si určitě zavzpomíná na seriály Xena a Hercules, jež patří k dětství mnoha současných fandů podobně neodmyslitelně jako bouřlivý život k Robertu Downeymu, Jr. a Mickey Rourkeovi. O něm se ve Fantázii dočtete též.

Kto sa hrá, pozná Vlaadu Chvátila

V části věnované hrám všeho druhu se nejdříve podrobněji podíváme na novinku pro Xbox 360, Alana Wakea. Větší pozornost na sebe však strhne článek o novince Heavy Rain, určené pro PS3. Nejde totiž o klasickou hru, ale spíše interaktivní animovaný snímek, který autor článku Pavol Buday prezentuje nejen svými slovy, ale také dvojicí rozhovorů s tvůrci.

Vládci podzemí - využité akce, nabídka pastí, příšer a místností, Foto: Dušan Takáč, Topzine.cz

V sekci společenských her se podíváme na tesáky Vládcům podzemí, což je relativní novinka od zavedeného autora Vlaadi Chvátila. Hra nabízí opačnou roli, než na jakou je většina hráčů zvyklá. Tentokrát totiž hráči nevykořisťují podzemní prostory, ale naopak je před nežádanými vetřelci brání. Chuť k hraní nějaké hry ve vás určitě rozproudí i fotky z veletrhu Toy v Norimberku.

Čo sú to spriaznené duše?

V literární části magazínu samozřejmě nechybí povídky. Jsou sice pouze dvě, ale rovnou od tří autorů. V delší z obou prací se představí domácí autor Tomáš Knapko. Jeho povídka Energia je moja zbraň by nejspíš neudělala radost energetickým společnostem. Magicky nadané osoby v ní totiž kumulují a ovládají energii, přičemž ne všichni jsou samozřejmě mistry svého oboru. Příběh se odehrává na cizí obydlené planetě, žánrově tedy osciluje na pomezí fantasy a sci-fi, přičemž k fantasy se přiklání výrazněji. Určitou nevýhodou je, že postrádá charakter, s nímž by se čtenář sžil, což dlouhou dobu znamená, že nevíte, komu vůbec máte držet palce. Nedotažená je i motivace jednotlivých hrdinů, ale Knapko to čtenáři plně vynahrazuje spádem děje i sympatickými nápady. Pozor na tarotové karty!

V kratším z útvarů se dozvíme, co jsou to Spriaznené duše. Autorská dvojice Mike Resnick a Lezli Robynová, přičemž pro Robynovou jde o česko-slovenskou premiéru, rozehrává klasickou hru na robota a člověka aneb Do jaké míry se může robot přiblížit člověku. Téma ohrané už v minulém století však dvojice podává skvěle, a tak u neustálých odpovědí robota nevycházíte z údivu.

Na knihomoly čeká v jejich oblíbené části Fantázie i pozvánka do historie knižního hororu (Strach pisať o strachu), kterou zpracoval Miloš Ferko. Pokud jsou vám autoři minulých století bližší, ale chcete zůstat věrni žánru, i mezi nimi si vyberete. Kromě kanonických autorů jako Bram Stoker nebo Edgar Allan Poe zmiňuje Ferko i gotický román a jeho tvůrce, Karla Jaromíra Erbena nebo nadějné současné slovenské autory.

V májové Fantázii kromě výše zmíněného samozřejmě nechybí řada tradičních sekcí včetně animangy, recenzí na nejnovější filmové, hudební i knižní kousky, informací o figurkách a řada dalších článků. Celkový dobrý dojem tak kazí především tematická roztříštěnost. Přestože autoři na obálce slibují rozbor antických spektáklů, tolik prostoru zase samotné snímky nedostávají. Dalším výrazným tématem čísla je jednoznačně horor, jemuž jsou věnovány stránky ve filmové i literární sekci. Škoda, že se nepodařilo sehnat alespoň jednu povídku, která by s obsahem časopisu korespondovala. A taky by bylo fajn, kdyby někdo opatřil obrázky alespoň krátkými popisky. V několika článcích naprosto nepochopitelně chybí.

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.