Naděje umírá poslední! Aaron Rosenberg se snaží zastavit Příliv temnoty

Paladinové ozáření božským světlem ženou své oře do útoku. Orkové vydávájí bojový pokřik. Elfské šípy zatemňují slunce a ve vzduchu svádí boje trpaslíci na gryfech s orky na zotročených dracích. Epická bitva o osud Azerothu přichází v nové knize Příliv temnoty od Aarona Rosenberga.

Ilustrace na obálce knihy Příliv temnoty, autor: Glenn Rane

Příliv temnoty pomalu, ale jistě uzavírá kruh okolo herního příběhu, který se objevil v počítačové hře WarCraft 3. V předminulé knize s hlavičkou World of WarCraft mohli čtenáři sledovat vznik mocné orčí Hordy a v této si naplno užijí, co taková tlupa dobře nasměrovaných orků dokáže udělat s jinak mírumilovným světem Azerothu.

Pro úplné a hladké pochopení Přílivu temnoty je však třeba mít načtené i jiné knihy popisující herní svět firmy Blizzard. Příběh odkazuje zejména na před dávnými časy vydanou knihu WarCraft 3: Poslední strážce od Jeffa Grubba. Ta tehdy vyšla v první vlně útoku WarCraftových knížek, které poslalo na zteč nakladatelství Fantom Print a teprve nyní tato kniha došla svého jakoby úplného zakončení. Problém je v tom, že zejména počátek příběhu v Přílivu temnoty často odkazuje na Posledního strážce. A autor knihy až moc silně spoléhá na to, že čtenář držící v rukou novou knihu bude mít načtené i ty ostatní. Na druhou stranu, v knize není prakticky žádné varování, takže čtenář má dlouho sžíravý pocit, že mu něco uniká.

Po poněkud kostrbatém úvodu, kdy čtenář žbluňkne do dávno již rozeběhnutého příběhu a chvilku mocně krauluje v neznámých vodách, se moře příběhu utiší. Z nové knihy se rázem stane typický doplňkový produkt k velmi úspěšné hře. Autor žene příběh kupředu jako nadmutou kozu, aby stihl dotáhnout děj do zdárného a předem daného konce v jediné knize. Na dynamice děje to je skutečně znát, takže i když příběh všemi svými znaky aspiruje na příjemnou, minimálně do trilogie roztaženou sérii, bohužel se tak nestane.

Přesto je dostatečně ucelený, aby se autorovi nerozsypal pod rukama na výběr známých či tušených scén. Kniha působí jako kmen stromu osekaný o všechny větve, aby nic nebránilo čistému vhledu do základní linie děje. Ke konci knihy se pak čtenář dozví proč.

Drsné bitvy začínají

Příliv temnoty působí jako akční film. Na počátku se chvilku mluví a pak se začnou vojáci řezat s orky a přestanou s tím, jenom když se do hry přidají lesní trollové a elfové, aby se to pak mohlo mlátit mezi sebou. Epické bitvy v minimalistickém podání fungují přesně tak, jak mají. V knize je jich několik a všechny jsou napsané podobně jako závěrečné bitvy v rozvleklejších knihách. Napětí z nich čiší, a když přichází nečekaná pomoc, čtenář se bude radovat. Bude fandit statečným rytířům na koních i na létajících gryfech. Bude křičet pokřik paladinů a běžet lesem jako šíp na hbitých nohách elfů.
Kniha obsahuje čisté hrdinské charaktery v jejich nejtradičnější podobě. Všechny postavy jsou napsány přesně podle žánrového mustru. Nikdo nechybí. Na druhou stranu je však kvůli krátkosti příběhu a přemíry postav problém určit, která z nich je ta hlavní. Postupem sice jedna vykrystalizuje, ale o to více zamrzí, že jí nebyl dán prostor pro klidný a nerušený růst.

Šance pro růst byla upřena více dějovým liniím. Orčí polapení a následně zotročení dračí královny či finální zrada Gul’dana jsou jen dva nejbolestivěji odseknuté pahýly, jejichž rány skutečně zamrzí. Zejména konečné vyřešení otázky zrádného orčího nekromanta je tak ostudně odbyté, že čtenář bude mít sto chutí dopsat si ten konec sám.

Je škoda, že nakladatel vydal jen jednu knihu, Příliv temnoty skutečně aspiruje na víc. I přesto, že je příběh jen ohlodaným pahýlem, funguje dobře a splní svůj účel výborným způsobem. Není mnoho knih, kde by si čtenář užil tolik napínavých bitev v jediné knize. Sice už se do ní nic jiného nevejde, ale co, hlavně že se tam perou vojáci. Dynamika a akce textu nechybí, čtenář se rozhodně nudit nebude.

Kdo se stane vítězem?

Kniha splňuje všechny požadavky, které se na ni kladou. Zabaví čtenáře na pár hodin, poskytne mu exkurz do příběhu, který z náznaků z jiných děl již tušil, a dovolí mu ho naplno prožít. Příliv temnoty si na nic nehraje a poskytuje chvilkovou zábavu vhodnou zejména pro fanoušky světa WarCraftu. Coby začínající čtivo pro mladého, ještě nezmlsaného čtenáře, který by chtěl začít s nějakou epickou fantasy knihou, by byla tato volba přímo ideální, kdyby nebylo třeba znát již tolik reálií z jiných knih. Úplný začátečník s WarCraftem by tuto knihu číst neměl. Požadavky na znalost světa jsou již příliš velké. Jako doplnění dalšího dílu skládačky však Příliv temnoty funguje na výbornou.

Název originálu: World of WarCraft: Tides of Darkness
Český název: World of WarCraft: Příliv temnoty
Autor: Aaron Rosenberg
Překlad: Lukáš Balabán, Marie Balabánová
Obálka: Glenn Rane
Počet stran: 352
Vazba: brožovaná
Rozměry: 110 x 165 mm
Vydal: Fantom Print, Ostrava 2011
Doporučená cena: 249 Kč

Hodnocení: 60%

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Lukáš Vaníček

Po světě už pobíhám od roku 1987. Když jsem prolezl školkou a základní školou s relativně dobrými výsledky, nechal jsem se svést na scestí a nastoupil na gymnázium v Novém Bydžově, odkud to byly jen čtyři roční kroky na Univerzitu v Hradci Králové, kde studuji v současné době. Na Topzinu.cz píšu do rubriky Film, kde se věnuji především portrétům herců, režisérů a pak filmovým recenzím. Pro rubriku Hry a fantastika píšu především knižní recenze a články pel mel o čemkoliv z tohoto žánru.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.