Michael A. Stackpole: Daří se mi do postav a příběhů zamilovat

FOTO: Michael A. Stackpole (priorita)Jedním ze zahraničních hostů, kteří navštíví letošní ročník Festivalu fantazie v Chotěboři, je i americký spisovatel fantastiky Michael A. Stackpole. Na festivalu bude ve dnech od 4. do 7. července. Autora i jeho knihy představuje v rozhovoru Jan Kotouč.

FOTO: Michael A. Stackpole (priorita)
Spisovatel Michael A. Stackpole přijede v červenci na Festival fantazie. Zdroj: Festival fantazie

Mohl byste nám říci něco o sobě pro čtenáře, kteří vás neznají?

Jsem Michael A. Stackpole, autor sci-fi a fantasy románů, který pracoval jako herní designér od roku 1979. Napsal jsem přes 45 románů, nejznámější z nich je asi Star Wars série X-Wing a román I, Jedi.

Michael A. Stackpole

Autor více než 45 románů ve Star Wars sérii, DragonCrown War sérii a dalších. Získal ocenění jako romanopisec, editor, designér videoher a scenárista. Začínal prací v projektu pro Dungeons & Dragons, Shadowrun, BattleTech… Jeho práce na grafických románech pro Dark Horse Comics se týkala X-Wing série nebo Mara Jade mini-série, psané s Timothy Zahnem. Žije ve Phoenixu v Arizoně a ve volném čase rád tancuje nebo hraje sálový fotbal. Jeho zatím poslední kniha je ze světa World of Warcraft. Vyjde v červenci.

Napsal jste spoustu románů v zavedených franšízách (Star Wars, BattleTech) a také romány z vašeho vlastního světa, jako vaše fantasy série. Jaký je pro vás největší rozdíl z pohledu spisovatele mezi franšízou a psaním vlastních věcí?

Ve franšíze máte svět vymyšlený někým jiným, takže musíte pracovat s chybami, které tam udělali jiní autoři. Když píšu vlastní svět, pracuji s chybami, které jsem tam dal JÁ. Navíc knihy do franšízy procházejí skrz několik úrovní schvalování, což občas znamená, že mě požádají, abych v knize provedl změny, které mi nedávají tak úplně smysl. Měl jsem ale štěstí, většinou se mohu zeptat, proč je ta změna nutná, můžeme to probrat a potom je mi třeba dovoleno udělat něco, co není tak drastické.

Jinak se ale ty dva druhy psaní moc neliší. V obou případech se mi daří se do postav a příběhů zamilovat, a to je to, co činí psaní tak zábavným.

Vaše SW romány – a postavy, které jste vytvořil – nepochybně patří k těm nejoceňovanějším v expandovaném univerzu. Jak jste se poprvé dostal k psaní Star Wars?

14. února 1994 mi zazvonil telefon. Hodně brzo ráno. Byl to můj agent a řekl: „Bantam ti právě nabídl napsání čtyř Star Wars románů. Řekl jsem, že to bereš.“

Spisovatel Michael A. Stackpole bude na Festivalu fantazie od 4. do 7. července

Byl jsem spisovatel Bantam Books, ale nevěděl jsem, že mě na tento projekt vůbec zvažují. Samozřejmě bych rád napsal Star Wars román, že mi ale nabídnou rovnou čtyři, bylo víc než jsem čekal.

Dokážu si představit, jak jste se asi cítil.

Vznášel jsem se tak, že jsem doletěl málem až na Měsíc. Přišlo to přesně v pravý čas. Once a Hero (česky Hrdinou; pozn. redakce) se chystalo k vydání během několika měsíců a tohle byla nabídka, která dokáže změnit kariéru.

Pochopil jsem, že Bantam se podíval na seznam svých autorů a zjistil, že já pracuji rychle, dokážu psát military sci-fi, pracoval jsem ve franšízách, píšu dobře, takže když odškrtli všechny položky na seznamu, byl jsem jediný kandidát, který zůstal… Jo a fakt, že jsem byl herní designér, mi taky pomohl.

Na to jsem se chtěl taky zeptat – knižní (a komiksová) série X-wing je úzce spjata se stejnojmennými vesmírnými simulátory. Některé mise ze hry X-Wing se objevily v Rogue Squadron jako cvičení v simulátoru. Bylo to propojení s hrami instrukcí z Lucasfilmu nebo to přišlo od vás?

Nebyla to instrukce od LFL, ale během své práce na BattleTech jsem zjistil, že fanoušci tyhle věci mají rádi. Použít kousky hry, abych je uvedl do děje, mi přišlo přirozené. Na Lucasfilmu je úžasné, že jsou rádi, když se elementy z her zapracovávají do knih a komiksů, z jedné knihy do druhé nebo z komiksů do knih. A já tahle propojení hrozně rád dělal, ať už jen mezi mými věcmi, nebo když jsme takhle propojovali své romány s Timothym Zahnem a Kevinem J. Andersonem.

Vaše nejpopulárnější původní postava je určitě Corran Horn. Vznikl jako mladší ústřední postava pod Wedgem Antillesem, nebo bylo za jeho vznikem něco jiného? 

No, potřeboval jsem někoho, kdo bude Jedi, protože Star Wars bez Jediho by prostě nebyly ono. Také jsem chtěl spojení s Wedgem, takže bylo logické udělat z Corrana Corelliana. Ale jak Wedge, tak Han bývali pašeráci, takže v SW univerzu byli všichni Corelliani pašeráci. Rozhodl jsem se, že půjdu proti této tradici a udělám z Corrana policajta. To mezi ním a Wedgem vytvoří jisté napětí a také dá Corranovi silné cítění pro to, co je dobré a co špatné. Jakmile jsem dal tyhle základy dohromady, Corran se prostě vyvíjel, jak bylo potřeba.

Stackpole se proslavil zejména díky románům ze světa Star Wars. Zdroj: wikimedia.org
Stackpole se proslavil zejména díky románům ze světa Star Wars. Zdroj: wikimedia.org

Star Wars teď opustíme. Pochopil jsem, že také vedete online literární workshop. Můžete nám o tom něco říct?

Vedu hodně kurzů tvůrčího psaní a prodávám knihy a newslettery na svém webu. Spolu s Aaronem Allstonem také učím na amerických conech jako Origins, Gencon a DragonCon. Rovněž spolupracuji s Arizona State University, kde učím online kurz psaní. Tohle jsou kurzy, které by mezinárodní publikum mohly zajímat asi nejvíc.

Miluji psaní, takže možnost pomáhat jiným lidem s jejich snem napsat román je pro mě něčím významným.

Jak vidíte budoucnost nakladatelského průmyslu za deset nebo patnáct let, vezme-li se v potaz nástup digitálních formátů a jednoduchá distribuce díky internetu?

Nakladatelství tu pořád budou a budou vydávat knížky. Otázkou je spíš, kde bude knižní průmysl. Pokud se většina knih přesune na internet nebo se bude získávat z obchodů jako Amazon, vytvoří to pro nakladatele určitý problém. Pokud knihkupectví zůstanou stabilní, budou se řešit zase jiné problémy.

V každém případě teď je nejlepší doba na to stát se autorem. Můžete prodávat své práce přímo a vydělávat si peníze, vytvořit komunitu fanoušků a procvičovat si své řemeslo, abyste byli připravení, pokud vám zavolá firma jako Lucasfilm, abyste napsali Star Wars nebo nějaký jiný velký projekt.

Pro dnešní autory je důležité vytvářet komunitu a psát a vydávat věci, které mohou prodávat přímo. To jsou dva klíče pro budoucí úspěch. Ale jen málo z nás to takhle dělalo v minulosti a má s tím nějaké zkušenosti, takže chvíli bude trvat, než se nalezne ten naprosto správný postup.

Otázka na závěr, chtěl byste něco vzkázat fanům v České republice?

Spousta mých fantasy románů byla přeložena do češtiny a je to vždycky super, když dostanete autorské kopie v cizím jazyce (a můžete se vytahovat před kolegy autory). Takže pro fanoušky: Prosím omluvte mou neznalost jiných jazyků než „američtiny“, ale těším se, až se s vámi všemi setkám, budu odpovídat na dotazy, podepisovat knížky a prozkoumávat Českou republiku.

Děkuji za rozhovor i za váš čas.

Já děkuji.

Rozhovor vedl Jan Kotouč.

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.