L.A. Noire boduje tam, kde Mafia 2 zklamala

!Recenze konzolové hry!L.A. Noire je detektivní adventura s velmi známými prvky ze série Grand Theft Auto. Je téměř dokonalá, leckde je však znát nedotážená inspirace. V čem je unikátní a jak dopadla? Čtěte v naší recenzi!

Od drobných přestupků se hráč dostane i k případům zavánějícím sériovými vrahy Zdroj: rockstargames.com

L.A. Noire pochází z dílen renomované americké společnosti Rockstar Games známé především pro svoji veleúspěšnou sérii GTA nebo Red Dead Redemption. Na rozdíl od této série her s hlavním hrdinou za hranicemi zákona ke hráči L.A. Noire přistupuje z opačné strany – hlavním hrdinou ve vašich spárech je Cole Phelps, detektiv a válečný hrdina, velmi viditelně poznamenaný službou v americké armádě za Druhé světové války. U LAPD tedy vystupuje jako politikou nezaujatý polda, pro kterého je správná věc vždy na prvním místě.

Od stejnokroje po luxusní oblek

Nástup bývalého mariňáka k policii Los Angels samozřejmě není jedním z nejrůžovějších, hra vám to dává najevo v podobě filmových vstupů a samozřejmě taky kariérního postupu. Začínáte tedy od pouhého strážníka, postupem času si u policie budujete jméno, které vás protáhne oddělením dopraváků či vražd, až se z vás stane žádaný polda řešící případy vražd, drogové zápletky a další kriminální počínání v druhé polovině čtyřicátých let minulého století.

Na každém oddělení s vámi spolupracuje jiný partner, většina z nich se vašeho hrdiny intelektuálně nemůže ani dotknout – zkrátka působí tak pasivně a otráveně, že se ani nelze divit, že poválečná léta minulého století byla v LA ta nejkrvavější. Zločin je na každém rohu, ve městě řádí sériový vrah s dlouhou kriminální historií. K tomu spousta pouličních zločinů, krádeží, honičky v autě i po vlastních. Jaká úžasná doba být poldou.

FOTO: Ohledání na místě činu si v L.A. Noire užijete až až
Ohledání na místě činu si v L.A. Noire užijete až až. K Policejní práci to zkrátka patří

Pro někoho může být nedostatkem opakující se (pochopitelně) policejní postup. Jste vyslání na místo činu, hledáte stopy, které by mohly vést k motivu vraždy. Promluvíte s koronerem a rozjedete se za dalšími vodítky, které většinou najdete ihned na místě vraždy. Tu a tam dostanete hlášení z policejního rádia o právě probíhajícím zločinu.

Ten je jen jakousi nepovinnou minihrou – někdy jde o pronásledování podezřelého, někdy o dopadení lupičů, pacifikaci gangsterských skupin nebo o záchranu rukojmích. Jde o docela příjemné zpestření rutinního postupu. Pokud situaci úspěšně vyřešíte, hra se vám odmění formou zkušeností. Po získání určitého množství získáte další úroveň a velmi užitečný bod intuice. Vrátíte se tedy ke svému hlavnímu případu a pustíte se do vyšetřování. A tady začíná ta pravá zábava, kde poznáte skryté kvality L.A. Noire.

Nechť promluví pěsti

K policejní práci samozřejmě patří mlátičky, honičky, střelba a jiné životu nebezpečné situace. Ty samozřejmě ve hře nechybí, výrobci však zaměřili pozornost i na něco, co jsme ve hrách zatím neviděli – výslech svědků a podezřelých. Ten probíhá formou kladení relevantních otázek, na něž vám osoba odpovídá. Zda lže, mluví pravdu nebo vás krmí polopravdami už musíte poznat sami. A jak? No přece z jejich chování, pohybů těla, hlavy, neupřímného očního kontaktu a tak podobně.

Na každou odpověď tedy reagujete buďto souhlasem, pochybnostmi o polopravdě nebo dotyčnou osobu nařknete ze lži. Tu však musíte dokázat nějakým fyzickým důkazem, v opačném případě z vás podezřelý udělá hlupáka. Pokud jste tedy během rozhovorů v GTA kontrolovali zprávy na mobilu, zde na to zapomeňte – pokud vás rozhovory nebaví či neoplýváte znalostí angličtiny, přehodnoťte koupi této hry.

FOTO: Výrazy osob v L.A. Noire jsou vašim hlavním vodítkem.
Výrazy osob v L.A. Noire jsou vašim hlavním vodítkem. Při výslechu je nutno jim věnovat pozornost

Rozhovorům je nutno věnovat maximální pozornost, sledovat reakce člověka a poté teprve pochybovat. A nutno podotknout, že někteří lháři jsou skutečný oříšek. Pokud si nebudete vědět rady, je možno použít zmíněný bod intuice a nechat si jednu zaručeně špatnou reakci (pochyb, pravda, lež) odebrat nebo požádat o pomoc kolegy detektivy na herních komunitních sítích Xbox Live či PSN.

Určitě si říkáte, že reakce osob jsou uměle animované stejně jako ve zbytku her. Nejsou. Zde L.A. Noire skutečně září – výrobci si na modelech postav dali opravdu záležet, o čemž svědčí i použití nové technologie pro snímání obličejů – MotionScan. Ta s maximální precizností zaznamenává pohyby mimických svalů herců, kteří se na tvorbě podíleli. A výsledek je velmi dobře vidět nejen v rozhovorech, ale i pokaždé když kameru zaměříte na obličej vašeho detektiva třeba při volném pohybu po městě.

Zmínil jsem jízdu a střelbu – ta k policejnímu životu zkrátka patří a jak se bude váš záznam služby vlasti zvětšovat, akcí bude přibývat. Bohužel abych jen nechválil, musím tuto část adekvátně zkritizovat. Střelecké situace jsou celkem nezáživné a hratelnost při nich také není zcela ideální. U jízdy městem jsem se taky docela nudil, jízdní model není z těch zaměřených na realistický požitek (GTA4 je kvalitou úplně jinde).

To stejné platí o modelu města Los Angeles, který také působí docela uměle. Skoro jsem si nevšiml, že by město nějak (pro Americkou metropoli typickým způsobem) žilo. Nehledě na to, že graficky (zbytek dění ve hře je graficky celkem povedený) taky není nejzdařilejší. Zde se mohli tvůrci od svých kolegů z divize vývoje GTA inspirovat o něco více, i u Mafie 2 jsem si nudnou jízdu z místa A do místa B na opačném konci mapy užil lépe.

Verdikt

L.A. Noire lze tedy shrnout jako akční, detektivní adventuru. Vývojáři vzali prvky volnosti ve hře známe z GTA či Mafie a na tento základ nabalili policejní život. Ten je zde opravdu promyšleny a dotažený snad k samotné dokonalosti, zatímco přebíraným standardům města, jízdy a akce už takovou pozornost nevěnovali. Není to špatné, bohužel vedle takto kvalitního zbytku hry to působí velmi nedodělaně. Osobně mi to ani tolik nevadí, většinu jízd a cestování lze nechat na partnerovi, takže si hráč může poklidně užívat detektivního života. A že zábavy je habaděj.

L.A. Noire

Vývojář a vydavatel: Rockstar Games/Cenega

Platformy: PS 3, Xbox 360

Multiplayer: NE

Česká lokalizace: Ne

Doporučená cena: 1 299 Kč

Hodnocení: 90%

Klady: Obrovské prostředí, atmosféra, mimika, příběh

Zápory: jízdní model, nutná výtečná znalost angličtiny

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




L.A. Noire boduje tam, kde Mafia 2 zklamala