FIFA 12 slibuje revoluci ve virtuálním fotbale. Vyzkoušeli jsme ji na vlastní kůži

OBR.: Wilshere střílí na bránu!Exkluzivně!Jak jsme včera slíbili, tak také plníme. V pražské centrále Electronic Arts jsme měli možnost osobně vyzkoušet chystanou hru FIFA 12 v její konzolové verzi. A vypadá to, že je na co se těšit.

OBR.: Ameobi vyskakuje na balón
Chování gólmanů také doznalo značného vylepšení, Zdroj: Electronic Arts

Next-genové verze FIFY konečně po úmorně dlouhé době probraly tuto sportovní sérii ze spánku, do kterého někdy kolem roku 2004 upadla. S novým enginem prakticky převálcovala hry z konkurenční série PES a posbírala spousty ocenění za nejlepší sportovní hru. V průběhu těch několika let, kdy FIFA na současné generaci konzolí vychází, vývojáři sahali spíše k postupnému vylepšování již tak výborných herních mechanismů.

Prohlédněte si také sadu nových screenshotů z FIFA 12

Letošní díl by ale podle sebevědomých slov vývojářů měl být jiný. S heslem revoluce, ne evoluce se tvůrci rozhodli zasáhnout do dobře šlapajícího hodinového strojku víc, než bylo obvyklé, a několika zásadními změnami hru o notný kus přiblížit skutečnému fotbalu. Nakolik se tyhle snahy blíží realitě, jsme se snažili odhadnout z několika zápasů, které jsme ve FIFA 12 mohli odehrát.

Je třeba ty souboje dohrávat

Asi největší novinkou, kterou se nová FIFA prezentuje, je Impact Engine. Tento fyzikální engine byl vyvíjen poslední dva roky a podle slov zástupců EA by se mělo jednat o největší novinku v sérii za posledních pět let. A skutečně se jedná o věc, které si hned po několika minutách hraní všimnete. Střety a pády hráčů jsou mnohem realističtější a nepředskriptované. Dokážeme si představit, že tak může vzniknout spousta naprosto unikátních situací.

OBR.: Drogba nadskakuje skluzu
Impact Engine zřejmě Drogbu z rovnováhy nevyvede

Do fotbalových soubojů o míč se nyní promítá hned několik atributů, jakými jsou například fyzické dispozice hráčů, vzájemná rychlost nebo místo na těle fotbalisty, kam je zasažen případným nešťastným skluzem oponenta. Pokud se například s takovým Rooneym pokusíte podržet míč u soupeřova vápna, málokterý protivník ho od něj dokáže odstavit, a to prostě díky Rooneyho fyzickým a technickým předpokladům.

Podívejte se také na video TOP 10 neproměněných šancí

Pokud si to naopak namíříte s rychlíkem Theem Wallcotem sprintem podél postranní čáry a některý z urostlých beků vás v rychlosti zasáhne skluzem, můžete se těšit na několik efektních kotrmelců po hřišti a možná i nějaké to zranění. Systém, který jednotlivá zranění vypočítává, je velmi úzce spjat s Impact Enginem a výsledkem by mělo být daleko přesnější a uvěřitelnější určování jednotlivých diagnóz.

Bacha na tu ofsajdovou past!

Další věcí, která vám během zápasu neujde, je odlišný systém bránění. V předešlých ročnících v podstatě stačilo držet tlačítko stínování a váš obránce se už za několik okamžiků snadno zmocnil míče. Pokud si v novém díle zapnete možnost Tactical Defending, je všechno o něco komplikovanější. Obránce máte daleko více pod kontrolou a jeho chování už zdaleka není tak automatické.

OBR.: Rozšířený manažerský mód
Vylepšený manažerský mód jsme si bohužel ozkoušet nemohli

Udělat v tomto režimu nějakou obrannou hrubku je tak daleko snažší. Na druhou stranu ale máte nad vaším hráčem daleko větší pocit kontroly, a můžete se tak vyvarovat některých chyb, kterých se dopouštěla AI v předchozích dílech automaticky. Jinými slovy je bránění teď daleko více závislé na skillu hráče, který tým ovlád,á a obranná činnost se stala daleko různorodější a asi i trochu zábavnější, než jak tomu bylo u předchozích dílů.

Pojď sem, kam jdeš

V opozici k novému systému bránění stojí vylepšený systém vedení míče, v PR materiálech označovaný jako Precision Dribbling. Ten by vám měl dodat daleko větší pocit kontroly nad míčem a usnadnit některé manévry. Pokud nejste přeborníci v kličkách, nebude pro vás tento systém na první pohled tak patrný, přesto se v některých okamžicích projeví.

Zejména pak při předkopávání míče, který teď daleko méně často končí za postranní čárou, nebo při prvním doteku s balonem, kdy si můžete míč efektně obhodit kolem stínujícího soupeře. Všechno samozřejmě opět závisí na individuálních vlastnostech hráčů a s Benjaminem Vomáčkou si nejspíš takových parádiček užijete méně než třeba s Cristianem Ronaldem.

Ostatní inovace nového dílu FIFA jsou pak spíše kosmetické, nebo jsme si je v předváděné alfa verzi nemohli osahat. Samozřejmostí je spousta nových animací, mírně vylepšená grafika nebo trochu rozdílné tempo hry. Mezi ty prvky, které jsme neměli možnost vyzkoušet, patří především přepracovaný manažerský režim a vlastní FIFA sociální síť s názvem Football Club, která by měla propojit hráče napříč všemi platformami.

Nový díl v současnosti nejlepší sportovní série zřejmě bude opravdu hodně odlišný od těch několika předchozích. Kromě několika každoročních drobnějších úprav se můžeme těšit i na některé opravdu masivní inovace, které zasáhnou přímo do hratelnosti hry. Zda ale skutečně v sérii dojde k revoluci, zjistíme s koněčnou platností až 30. září, kdy hra oficiálně vychází. Zatím to vypadá přinejmenším na pořádný evoluční skok.

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Šimon Kolář

Narodil se roku 1990. Chodil na Gymnázium Na Zatlance a v současnosti studuje sociologii na Fakultě sociálních věd v Praze. Pro Topzine.cz píše od roku 2011 do rubriky Hry a technologie.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.