Dorn: Výprava za Bránu osudu

dorn-600x338Dobrodružství je lákavé slovo. Slibuje trochu vzrušení, trochu napětí a plnou náruč zážitků. Slibuje to i Dorn, původní česká strategická hra. Dokáže svým slibům dostát?

Dorn - balení, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - balení, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Nevím, jak jsme se tu ocitli. O městečku Argos jsem nikdy předtím neslyšel. Je jasné, že nás sem někdo dovezl, protože v rohu místnosti ještě leží okovy a přede dveřmi jsou stopy po káře. Je nás celkem pět, nikdy jsme se neviděli a nevíme, co máme společného. Musíme jít zjistit, co se stalo a jak se odsud dostaneme…

Je to již přes dvacet let, co v počítačovém světě nalezli FTL Games dokonalý recept na dobrodružnou hru a pojmenovali ji Dungeon Master. Ze slova dungeon se stalo synonymum pro dobrodružné hry viděné z vlastního pohledu, které lákaly spousty dobrodruhů. Obvykle se jednalo o příběhy větší skupiny postav, které se navzájem doplňovaly schopnostmi a společně museli zachránit svoji zemi nebo sebe sama.

V moderních PC hrách pro takový žánr již není prostor (nepočítaje RPG viděné z izometrického pohledu), posledními vlaštovkami byly hry typu Arx Fatalis či neuvěřitelně rozsáhlé Wizardry VIII. Ale nakonec musely dungeony vystoupit z počítačových monitorů a zhmotnit se před vámi na stole. Z těchto kořenů vyrašil i Dorn.

Dorn - připravená hra, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - připravená hra, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Všichni se již vrátili z průzkumu, jen Almanor stále nikde. Ostatní zjistili jen zlomky informací: z města není úniku, protože jej před týdnem uvěznil kamenný zával. Zároveň se začaly v okolí objevovat podivné stvůry a někteří obyvatelé Argosu tvrdí, že se z městečka ztrácejí lidé. Jde mi z toho všeho mráz po zádech. Co se tu zatraceně děje?

V této hře se dostanete pod kůži hned pěti postavám, které mají společný cíl – zničit temného nekromanta Zorkala, který drží v šachu celé městečko Argos za pomoci své černé magie. Nebude to ale jednoduché, protože nepříteli pomáhá v jeho záměru mnoho rozličných příšer.

Krabice, v níž se celé dobrodružství ukrývá, má poměrně skromné rozměry.  Základní komponentou pro celé dobrodružství je mapa Dornu, která obsahuje celé okolí městečka Argos od opuštěných dolů až po místnost, v níž se nachází samotný Zorkal.

Dorn - karty hrdinů, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - karty hrdinů, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Zpracování celé hry vyniká především pěkně nakreslenými a rozvrženými kartami hrdinů. Kromě této komponenty vás určitě zaujme pytlík s průhlednými žetony ve třech barvách. Celkový dojem sráží skutečnost, že figurky reprezentuje pouze stojánek se zastrčeným papírkem místo skutečné postavičky. Na kartonovém papírku z jedné strany najdete jméno postavy a z druhé jeho miniaturní kresbu.

Konečně se vrátil Almanor, ale nemohu se ubránit pocitu, že se chová divně. Na krku měl zbytky krve. Říkal, že se porval s nějakým ožralou a ostatní mu to věří, ale já ne. Nezbývá mi než zůstat na pozoru. Dohodli jsme se, že se zítra vydáme k místu zátarasu. Nemám z toho celého dobrý pocit…

Dorn - Lexikon nestvůr, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - Lexikon nestvůr, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Dorn využívá k vytvoření napětí fakt, že jeden hráč převezme roli temného pána. Zbylí účastníci si mezi sebe rozdělí postavy tak, aby jejich celkový počet dosáhl pěti, a vezmou si odpovídající kartu hrdiny. Pevně stanovený počet postav způsobí, že kromě hry v šesti nebudou nikdy ovládat hráči stejný počet postav.

Ukazatel úrovně dobrodruha umístí na kartičku na pole s číslem jedna (první průhledný žeton). Ze společné zásoby si pak hráč vezme tolik kapek krve (červený průhledný žeton), kolik má uvedeno u této úrovně životů.

Poté, co jsou rozděleny postavy a připravena hrací plocha, může hra začít. V tazích se pravidelně střídají pán Dornu a hrdinové, přičemž hráč představující Zorkala vždy na konci tahu otočí žeton slunce. Den či noc ovlivňuje především Zorkalovy schopnosti vyvolávat příšery.

Dorn - bažiny, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - bažiny, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Pán Dornu ovládá svoje služebníky pomocí nekromantské magie na dálku. Tahy dobra a zla jsou oddělené, každá strana se nejdříve pohybuje, a pak ihned útočí, což jednoznačně přispívá k přehlednosti celého souboje.

To ne! Když všichni spali, Almanor se z ničeho nic začal sápat na Eleanor. Naštěstí můj luk byl rychlejší než jeho zuby. Musíme jít hned, tady už nejsme v bezpečí. Teď, když jsme čtyři, nesmíme se už nechat rozdělit!

Hráči mohou s hrdiny pohybovat o stanovený počet polí. Po hrací ploše je rozmístěna velká spousta pokladů, díky nimž mohou dobrodruzi získat některý z jednorázových předmětů. Důležitější než žlutá kolečka pokladů jsou však modré artefakty. Pouze pokud hrdinové dokáží nashromáždit alespoň tři tyto vzácné žetony, mohou vstoupit do sídla pána Dornu, otevřít Bránu osudu a pokusit se osvobodit městečko Argos.

Dorn - Zorkal shlíží na své soupeře, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - Zorkal shlíží na své soupeře, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Souboj na blízko probíhá poměrně prostým způsobem. Každé stvoření ve světě Dornu má danou určitou sílu útoku a životů. Hrdinové dokážou vykrýt jeden útok za v jednom tahu. Nestvůry mají jeden až dva životy a hrdinové je tedy obvykle zabijí jednou ránou. Naopak Zorkal musí se svými potvorami útočit s rozmyslem a ve skupinkách, protože útok osamocené příšery často na zranění hrdiny nestačí.

Protože jsou ve hře i postavy a nestvůry, které umí zranit soupeře na dálku (ať už kouzlem, šípem či píkou), dochází na taktickou podporu z dálky. Vzdálenost se počítá jako počet polí, které by musela postava ujít, aby na cílové místo došla.

Dorn - karty, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - karty, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Při úniku přes město nás napadlo několik podivných nemrtvých bytostí, které Kaerdraka zranili na noze. Takže místní měli pravdu! Z úst dalšího vesničana jsem zaslechl podivné jméno Zorkal. Co je to proboha za jméno?

Při zranění hrdinové odevzdávají pánovi zla svoje kapky krve a ten za ně může sesílat různé temné rituály s neblahými účinky. Jako protiváhu mají postavy svoje jednorázové kartičky požehnání. Každou zabitou nestvůru si ponechává hráč, který zasadil vítězný úder a pokud nasbírá dostatečný počet bodů, může postoupit na další úroveň a tím získat více životů a lepší schopnosti.

Hrdinové hru vyhrají, pokud se jim podaří sesadit pána Dornu z trůnu. K vítězství Zorkala naopak může dojít, pokud zahynou všichni hrdinové, nebo když se mu podaří naplnit celou rituální místnost příšerami na tři po sobě jdoucí kola.

Dorn - karty hrdinů, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - karty hrdinů, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Popsaná pravidla jsou v návodu velmi dobře a postupně vysvětlena, včetně názorných příkladů bojových situací. Výrobcem udávaná hrací doba odpovídá realitě. Zároveň je ovlivněna výrazně schopnostmi osoby, která hraje Zorkala.

Nakonec jsme došli až k závalu. Po kamenech se nedá vyšplhat, ale Eleanor zjistila, že existuje ještě jedna cesta z údolí. Prý vede z chrámu, který se tyčí nad Argosem. Moje hraničářské smysly se nějak vzpírají ostrým jehlanům jeho věží, ale snad je to jen pocit…

Hru méně hráčů brzdí hledání v kartách, protože se občas stane, že se hráč ve svých postavách ztratí. Proto doporučujeme hrát Dorn pokud možno alespoň ve třech, kde se již management postav rozumně rozdělí.

Dorn - hrdinové v městečku Argos, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - hrdinové v městečku Argos, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Jedná se již o druhé, přepracované vydání hry. Zpracování doznalo velkého pokroku vpřed, přesto jsme našli několik zbytečných chybek. Za nepříjemný fakt považujeme zpracování A4 listu Lexikonu nestvůr pouze z tenkého papíru. Velmi to ztěžuje častou manipulaci s ním a zbytečně odvádí pozornost od hry samotné.

Barevné odlišení postav je dostatečné až na dvojici Guelin a Eleanor, kteří jsou označeni téměř totožnou barvou. Také žetony monster mohly být o trošku větší, stejně jako symboly lebek na nich označujících jejich životy.

Pane Bože! Cesta nahoru k chrámu se změnila v peklo! Ze všech směrů se na nás hrnuly příšery z našich nejtemnějších představ, sahaly po nás a nechtěly nás pustit tam ani zpět… Eleanor tam zůstala, nabodnutá na píku… Nevím, jestli se tam ještě vrátíme, ale mám strach, že zlo si nás najde i tady dole…

Dorn - hrdinové a Zorkal, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz
Dorn - hrdinové a Zorkal, Foto: Hana Vítová, Topzine.cz

Dorn je českou hrou, která vyšla v prvním vydání už v roce 2006 a na podzim loňského roku se dočkala prvního rozšíření s názvem Kostějův věčný návrat, kterým se budeme již brzy zabývat.

Z celé hry sálá dobrodružství, které se velmi příjemně hraje. V konkurenci zahraničních titulů Dorn určitě obstojí díky jiným principům a absenci náhody ve hře, pokud pomineme losování karet s poklady. Velký podíl strategie dělá z tohoto počinu zajímavou volbu, kterou sráží k zemi pouze několik drobných nedostatků. Město Argos si přesto zaslouží dostatečný počet zachránců, aby už nikdy netrpělo pod nadvládou zla…

Název hry: Dorn
Typ hry: desková, RPG, dobrodružná, strategie
Výrobce: Altar
Distributor pro ČR: Altar (altar.cz)
Cena: 750 Kč
Počet hráčů: 2-6
Hrací doba: 60-120 minut
Doporučený věk: od 10 let

Hodnocení: **** (4 / 5)

Klady
+ přehledná pravidla
+ pěkné kresby
+ průhledné žetony
+ zažijete dobrodružství
+ rozumná hrací doba
+ absence náhody

Zápory
– nevyrovnaný počet postav na hráče
– figurky jsou jen z papíru

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.