RECENZE: Velká ryba jako román. Koho uloví mytický příběh o neobyčejném vypravěči?

Jakub Ehrenberger

Jakub Ehrenberger

11. 7. 2011

Big Fish (perex)Když režisér bizarních příběhů Tim Burton natočil film Velká ryba, málokdo z českých diváků patrně tušil, že vychází ze stejnojmenné literární předlohy z pera Daniela Wallace. Hořkosladký příběh o bohatství života a nevyhnutelnosti smrti nyní vyšel v češtině.

Big Fish (ilustrační)

Ewan McGregor ve filmové adaptaci románu Velká ryba Zdroj: distributor filmu

Williamův otec Edward umírá, ani na smrtelné posteli však neodkládá masku vtipálka a fantaskního vypravěče. Věříš na Boha, tati? Poslyš, o Bohu znám několik povedených vtípků. Co jsi všechno viděl ve světě? Dvouhlavou gejšu připravující čaj. Ale na tenhle příběh jsi mi asi nikdy neskočil, co? Světoběžník Edward Bloom rozdával úsměvy celý svůj život a nehodlá na tom nic měnit ani na jeho hraně. Chce-li William proniknout do otcova nitra, bude se pravdy muset dobrat v příbězích z jeho života.

Život a smrt jednoho velikána

Mladý muž to opravdu nebude mít snadné, neboť jeho otec se obklopil vydatnou krustou fikce. Vše, co mu kdy o sobě řekl, byla jen snůška více či méně pravdivých příběhů, v nichž vystupují také mytické figury velikosti obra či nebezpečnosti pekelného psa. Zachránil dívku před jistou smrtí hadím jedem, domluvil příměří s neustále hladovým obrem a zvítězil v běhu skoro ve stejnou chvíli, v jaké padl startovní výstřel. Edward Bloom se ve vlastních příbězích stal ztělesněním dokonalosti. Není divu, že si jej William portrétuje coby muže s téměř božskými proporcemi.

Ostatně jeho otec sám touží po velikosti a zdá se, že tomu podřídil celý svůj život. Chce být velkou rybou. Byznys předčil rodinné štěstí, touha poznávat kontinenty vytlačila do ústraní pohodlí domácího křesla. Edward byl všude doma, jen doma se cítil jako host.

Jeho život čtenář slepuje z volně propojených dobrodružství a tato roztříštěnost se odráží i v samotném vnímání postavy. Ač coby hlavní protagonista zůstává před čtenáři zcela obnažen, jeho obraz ani zdaleka není kompletní a místy se zdá, že se střípky odrážejí dokonce různými směry. Jako by Edwardovu postavu tvořily desítky Edwardů z jednotlivých příběhů.

Pohádka pro odrostlejší čtenáře

Celou knihou se táhnou mytické či rovnou pohádkové prvky. Edward plní úkoly jako bájný Héraklés, v jeho setkání s obrem by jistě šlo vysledovat analogii k biblickému boji Davida s Goliášem a v příběhu, v němž zachraňuje skleněné oko postarší dámy, se zase zachová jako mužská verze Chytré horákyně. Výčet drobnějších aluzí by nejspíš vydal na další odstavec.

Daniel Wallace ve svém románu vsází spíše na odlehčenou notu, zároveň však v pozadí sleduje umírání blízké osoby. Hořkosladký mix se mu však daří zpracovat s nesmírným citem, takže jedna skutečnost nevylučuje druhou, naopak se příjemně doplňují. Dochází přitom k zajímavé záměně vypravěčských rolí. Zatímco většinu příběhů původně vyprávěl Edward svému synovi, románový děj sleduje čtenář očima Williama, který byl do té doby pouze posluchačem, nyní je však nucen jednotlivé příhody reprodukovat a tím je svým způsobem přijmout za své, uznat jejich všeobecnou platnost.

Velká ryba je román oslavující fantazii a lidové vypravěčství. Spíše než celistvý příběh nabízí kniha sled volně propojených epizod ze života neobyčejného muže Edwarda Blooma. Daniel Wallacev něm s nadhledem pozoruje lidské hemžení, aby o něm s lehkostí vyprávěl kolemjdoucím. Nevyužívá k tomu nikterak spletitý jazyk ani složitý děj, a tak tón knihy vyzývá k otevření právě v uvolněných letních měsících. Velká ryba se nejspíš nestane vrcholem čtenářovy sezóny, bude však na ni jistě vzpomínat s drobným úsměvem na rtech.

Název: Velká ryba: Román mytických rozměrů
Název originálu:
Big Fish: A Novel of Mythic Proportions