RECENZE: Zombie a vzducholodě. Steampunkový Ganymédes je vynikající

2. 4. 2013

S originálním mixem steampunku, zombií a alternativní reality, v níž trvá americká občanská válka už dvacet let, slaví americká spisovatelka Cherie Priestová úspěch už poněkolikáté. Tentokrát se zaměřila na ponorky a město New Orleans.

Cherie Priestová: Ganymédes (perex)

Ganymédes má opět celou plejádu unikátních hrdinů. Autor: Jon Foster

Každá z knih ze steampunkové série Mechanické století se dá číst samostatně, a tak má i nejnovější přírůstek vlastního hrdinu, třebaže fanoušky potěší, že se v epizodních rolích vrátí hned několik známých postav z předchozích dílů.

Ganymédes, jak se novinka jmenuje, sleduje osudy kdysi pirátského kapitána vzducholodi Andana Clye, který přemýšlí, že se v zombiemi a jedovatým plynem zamořeném Seattlu usadí. Ještě předtím ale chce podniknout jednu velkou cestu na východ – do New Orleans na pobřeží Mexického zálivu, odkud ho jedna stará známá žádá o pomoc. To ale Cly ještě neví, že se kvůli Josephine ocitne za kormidlem experimentální ponorky a bude testovat torpéda na trupech konfederačních lodí.

Originální prostředí i charismatické postavy

Cherie Priestová vzala hned několik osvědčených literárních principů a originálním způsobem je smíchala dohromady, přičemž každý z jejích románů je něčím zvláštní. Po akčním Zemětřasu a putovním westernovém Bitevníku se v Ganymédu rozvíjí takřka plnohodnotný historický román – který se navíc odehrává v alternativní realitě.

Nejenže je celá zápletka s ponorkou v deltě Mississippi postavená na skutečných událostech, ale ještě působí, jako kdyby skutečně vypadla z historické fikce. New Orleans se ve vizi americké autorky mění v Texasem okupovanou metropoli, kde bují i pirátství a kde v probíhajícím konfliktu Unie versus Konfederace všichni špehují na všechny.

Hned po neotřelém světě jsou tu charaktery, které umí Cherie Priestová ozvláštnit úplně stejně jako prostředí, v němž se její knihy odehrávají. Tentokrát nejvíce vystupuje Clyova stará přítelkyně Josephine, rázná majitelka veřejného domu s tmavou pletí, která se může hrdě zařadit po bok ostatních charismatických hrdinek Mechanického století. Její charakter je propracovaný natolik, že by klidně mohla reálně existovat.

Cherie Priestová: Ganymédes (obálka)

Podobně na tom jsou ale i ostatní postavy, ať už jde o Clyho a jeho posádku, v níž zastávají nezanedbatelnou pozici Asiati, piráty, díky nimž by se celá operace s Ganymédem nemohla uskutečnit, nebo jednu queer postavu, již autorka do knihy implantovala až neuvěřitelně přirozeně.

A navzdory tomu, že je Ganymédes prakticky historický román s fantastickými prvky (zombie mají tentokrát zase trochu jinou úlohu), tu hlavní roli opět hraje akce a všudypřítomné napětí, které pomalu graduje až do závěrečného vyvrcholení. Podobně jako u předchozích knih ze série je i tady rozjezd poněkud táhlý. Pak se to ovšem zlomí, všechny kousky skládačky zapadnou na své místo a příběh uhání k velkému finále.

Hluchá místa nevadí

Knihy Cherie Priestové samozřejmě nejsou dokonalé a i Ganymédes obsahuje několik hluchých míst, především ve výstavbě zápletky, kde by se některé volné konce daly přece jen ještě svázat, aby celá kniha působila celistvěji. Na druhou stranu Mechanické století je jednoduše příliš originální a čtivé na to, aby se čtenář během otáčení tří stovek stran téhle knihy s rychlým spádem zabýval drobnostmi.

Ganymédes má perfektně propracovaný svět, v němž se jeho děj odehrává, charismatické postavy (dojde mimo jiné i na romantické jiskření!) i napínavý děj a dobovou atmosféru. Autorka se dokonce letmo dotýká několika přesahových motivů jako jsou asijští imigranti. Pro fanoušky série je tudíž Ganymédes povinnou četbou a pro ty dosud nepolíbené představuje stejně dobrou vstupní knihu do steampunkové Ameriky jako kterákoli jiná z těch, co už stihly v češtině Cherie Priestové vyjít.

Název: Ganymédes. Autorka: Cherie Priestová. Nakladatel: Triton, 2013. Počet stran: 320. Doporučená cena: 299 korun.

0