Hry

RECENZE: Zaklínač 3 je bomba, která obrátila představy o fantasy RPG vzhůru nohama

Marek Jedinák

Marek Jedinák

7. 6. 2015

Videoherní adaptace knižních románů polského spisovatele Sapkowského svým již třetím dílem boduje na celé čáře. Polské vývojářské studio dalo vzniknout masivnímu RPG, které svoji rozlohou a kvalitou doslova nemá konkurenci. Vžijte se do kůže Geralta z Rivie a odhalte tajuplný, staroslovanstvím zahalený fantasy svět plný intrik, tajuplných bytostí, násilí a tělesných radovánek. Čtěte PS4 recenzi na jednoho z favoritů na hru roku 2015, který navíc vychází s českými titulky!

Souboje v Zaklínači 3 nejsou pro dětičky a vyžadují určitou míru dovednosti. Zdroj: thewitcher.com

Po měsících čekání mají příznivci fantasy konečně příležitost sáhnout po klasickém RPG se všemi jeho charakteristickými rysy. Od dob vydání Dragon Age: Inquisition tu nebylo takto rozsáhlé a komplexně pojaté RPG nabízející nepřeberné množství možností v obrovském herním světě otevírajícím svoji náruč všem dobrodruhům vlastnícím PC či konzoli nové generace.

Kolosální, přesto citlivá fantasy

Nejnovější díl Zaklínače sice navazuje na předchozí dva díly, ale nepředstavuje to překážku ani pro hráče, kteří mají se sérii tu čest poprvé. Díky mistrnému vypravování se příběh Geralta z Rivie zaryje pod kůži i úplným nováčkům v sérii. Autoři mistrně využívají prolínání časových rovin a flashbacky, čímž před hráči postupně poodhalují detaily z hrdinova soukromého života. Pozvolné skládání střípků pak dohromady vytváří pestrou příběhovou mozaiku, již si užijí především milovníci fantasy žánru. Osobnostní a emocionální rovina děje je přitom nesmírně důležitá. Geralt se velkou část třetího herního dějství věnuje hledání své adoptivní dcery Ciri, jež v Sapkowského povídkách hraje klíčovou úlohu.

Neméně důležité je pak setkávání se s Geraltovými přáteli a láskami. Třetí Zaklínač se tímto přístupem rovná, či dokonce překonává legendární Mass Effect 3 s jeho propracovaným systémem vztahů a přátelství.

Ihned po ukončení úvodní tréninkové mise je hráč vhozen do gigantického světa, který skrývá nepřeberné množství questů. Jejich hlavní unikum spočívá v nesmírné jedinečnosti. Na rozdíl od ostatních RPG nejde jen o neustále se opakující úkoly, ale o skutečně inovativní drobné příběhy, díky nimž působí svět Zaklínače neuvěřitelně realisticky. Ačkoli je hlavní náplní Zaklínače očišťovat svět za úplatu od všelijaké havěti, neméně podstatnou roli hrají dialogy s nepřeberným množstvím NPC.

Bestiář je v novém Zaklínači velice obsáhlý. Nabízí světově profláklá monstra, ale i příšery za staroslovanské mytologie.

Každý úkol má doporučenou úroveň, což slouží jako berlička hráčům toužícím po okamžitém nabytí zkušeností. Daný systém umožňuje velmi snadno poznat, jaké úkoly jsou v dané situaci nad hráčovi síly. Domnívat se, že si snadno poradíte s nepřáteli na úrovni vyšší než Geralt by byla o životě a smrti rozhodující mýlka.

Jedi mind tricks?

Soubojový systém hry je propracovaný, ale poměrně náročný. Zaklínač může používat několik run spojených s konkrétními kouzly. Některá lze využívat během rozhovorů, což lehce připomíná jedi mind tricks z univerza Hvězdných válek, jiná naopak mohou vychýlit jazýček bojových vah v hráčův prospěch. Díky runám si lze osvojit metání ohně či dočasný štít. Osvojení jejich přepínání během boje si však žádá čas a trpělivost. během soubojů je nutné neustále dávat pozor a pravidelně používat úhybné manévry.

Neuvěřitelně propracované jsou rozhovory a dějové zvraty. Některé dialogy mohou mít zásadní vliv na budoucí vývoj příběhu, jiná jsou naprosto nepodstatná. Je jen na hráči, aby zhodnotil možné konsekvence svého jednání a naplno si užil svět Zaklínače. Nepřeberné množství možností a větvení děje nabízí hlubokou znovuhratelnost, což z toho titulu činí parádní investici z hlediska poměru cena/herní doba.

Mohlo by se zdát, že Zaklínač patří mezi bezchybné hry. Ani jemu se však nevyhnula celá řada bugů, ať už grafických či těch ovlivňujících optimalizaci. Framerate testované PS 4 verze v některých oblastech padá výrazně pod 30 snímků za vteřinu a lehce se trhá, což nenapravila ani několik vydaných patchů. Více než o schopnostech autorů to však svědčí výkonu současné generace konzolí.

Zaklínač 3 útok Griffina

V hře se objevuje celá plejáda nepřátel, z nichž mnozí jsou výrazně větší, než sám Geralt

Verdikt

Zaklínač 3 je titul s velice silnou přidanou hodnotou. Je téměř jisté, že tato hra bude patřit mezi TOP 3 letošního roku. Polskému studiu se podařilo trumfnout světovou produkci a zviditelnit slovanskou historii na světovém kolbišti popkulturní produkce. Zaklínač je masivní a není problém v ně strávit desítky hodin. Propracovaný a rozsáhlý herní svět společně s geniálními dialogy dělají z této hry jedno z nejlepších RPG posledních let, ne-li všech dob. Jedná se o nezbytnost ve sbírce každého hráče.

0