RECENZE: Vydejte se s knihou Ve službách republiky po stopách upírů a démonů

30. 8. 2012

OBR: Ve službách republiky nového spisovatele Tomáše BandžuchaNově vzniklá Československá republika je v ohrožení. Upír Nosferatu znovu povstal, šílený nekromant chystá atentát na Masaryka, Rusové ukradli mocnou zbraň a démoni nacistů si brousí zuby.

Kniha je rozdělena do sedmi částí v průběhu let 1920 – 1935. Autor: Jiřina Kmínková

Tomáš Bandžuch s povídkou Noc Nekromantů, kde se poprvé objevil hlavní hrdina Petr Hankl, skončil  v soutěži O železnou rukavici lorda Trollslayera na 4. místě. Ve službách republiky je jeho knižní prvotina, ale rozhodně v ní nezklamal. Ať už díky využití historických reálií či bohatému metaforickému jazyku.

Československý nekromant a nacistický čaroděj Reinhard Heydrich

Kniha je rozdělena do sedmi částí v průběhu let 1920 – 1935, kdy se setkáváme s mladým legionářem Petrem Hanklem, jenž se nedobrovolně stává nekromantem, tj. čarodějem vyvolávajícím démony pomocí mrtvých. Petr se nechtěně dostane do mongolské války diktátorů, seznámí se s mladou českou čarodějkou Terezou a společně bojují proti upírovi Nosferatu, připletou se do politických událostí První Republiky, hledají čarodějného vraha na objednávku německého miliardáře či se snaží zachránit unesené dítě.

Děj a překvapivá rozuzlení jsou doplněna historickými událostmi a osobnostmi z naší nedávné minulosti. Dozvídáme se o klasické expresionistické filmové postavě upíra Nosferatu, o legionářích a době po 1. světové válce v Rusku a Mongolsku, o německém říšském prezidentovi Paulu von Hindenburgovi či o nechuti velitele českých Čarodějných služeb k Edvardu Benešovi.

Petr tajně pomáhá stárnoucímu Karlu Kramářovi, čtenář se setkává dokonce s nacistickým ministrem propagandy Goebbelsem či pozdějším zastupujícím říšským protektorem Reinhardem Heydrichem. Román Ve službách republiky ale nezmiňuje pouze slavné osobnosti, ale také vyvolává ducha doby, neboť zde svádí potyčky nacisté s komunisty, na večírku dostane Petr s německou manželkou Mein Kampf a do Národního shromáždění je zvolen Konrad Henlein. Heinrich Müller, velitel gestapa v RSHA, je vykreslen coby čaroděj ovládající zvířata, zatímco na prezidenta Masaryka se chystá atentát.

OBR: Ve službách republiky Tomáše Bandžucha

Vrah a špion hlavním hrdinou

Hlavní postava Petra Hankla do prostředí dokonale zapadá – legionář, po válce ztracený a marně snažící dostat se domů, se souhrou náhod stává nekromantem. Z každého nebezpečí uniká víceméně nepoškozen. Čtenář by ho ale nemohl mít za typického kladného hrdinu, neboť v této knize se čarodějem může stát jen člověk, jehož ruce navždy ponesou stopy krve, nesmazatelný důkaz, že zabily člověka. Petr navíc vyvolává démony pomocí zvířátek, která zabije. Jak sám říká, soucit je krásný, ale jen málokdy ho můžeme dát. Na druhou stranu je dvakrát nucen zabít člověka, ale vždy odmítne, i když riskuje vlastní život.

Jeho protipólem je Terezka, léčitelka. Ta zabila muže, který ji přepadl a znásilnil. Je psychicky velice labilní a v boji spíše na obtíž, ale umí vytvářet kruhy, díky nimž se čarodějové přemisťují. Terezka dovede zničeného Petra, skrývajícího kouzelné schopnosti, do tajné špionážní organizace čarodějů, Československých Čarotvorných služeb.

Kniha Ve službách republiky není jen propletenec historie a kouzel, který čtenář na českém fantasy trhu nepochybně dosud postrádal. Je zde také povedená psychologizace postav, ať už hlavních či vedlejších, mezi něž patří i Paul von Hindenburg, či vztah Němců a Čechů. Autor se totiž nesoustředil jen na napínavý děj a vylíčení velikánů historie, ale povedlo se mu vdechnout jim život a vylíčit je barvitým jazykem.

Román Ve službách republiky čtenář může vnímat jako historickou fantasy, plnou démonů, upírů, vražd a nebezpečí, ale také jako doklad lásky k naší historii a k naší zemi, která měla v době svého vzniku tolikrát namále, ať už kvůli nekromantským atentátníkům či politickým zájmům diktátorských jedinců.

Název originálu: Ve službách republiky
Autor: Tomáš Bandžuch
Obálka: Jiřina Kmínková