RECENZE: Vlčí věk 1 – Jdi a přines hlavu krále, pokud chceš vládnout

12. 8. 2015

Jediná rána uchvatitelova meče připravila dánského prince Leifa o otce i jeho korunu. Samozvaný nástupce chlapci překvapivě daroval život i svobodu. Dokonce Leifovi slíbil, že mu vládu jednou přenechá. Stačí jediné – přinést hlavu krále.

Leif musí v románu Jdi a přines hlavu krále čelit mnoha nástrahám, když chce nakonec vládnout Dánsku. Zdroj: výřez knižní obálky.

Úvodní díl série Vlčí věk, historizující fantasy z pera Jaroslava Mosteckého, čtenářům uchystal krvavou exkurzi do světa vikingských bojovníků. Do světa, v němž se sváří tradice a pohanství jejich otců s vírou v jednoho Boha i moc nadpřirozena a přírodních sil s rozumem. Autor poutavě seznamuje čtenáře se svými postavami i krutým světem úsvitu křesťanství a román Jdi a přines hlavu krále tak předvádí nejen souboje o následnictví či bohatství, ale také neustálý boj za víru, čest nebo o samotné přežití.

Jaroslav Mostecký

Autor tuzemské fantastiky narozen 29. září 1963 v Zábřehu na Moravě začal publikovat v 90. letech 20. století, ve fandomu činný i dříve a je tomu tak dodnes. Je podruhé ženatý, žije v Šumperku, zajímá se o historii (Přemyslovci a vikingové), lacross, numismatiku či trampování. Psát začal povídkami (mnohé ceny ASFFH – Květen, stejně jako loni, Sekyry na Viole, Anděl posledního soudu či Štěňata vlků – vycházely v časopisech, antologiích (2003: Česká fantasy, Klenoty české fantasy), fanzinech. Žánrově výrazná je sbírka hororů Čára hrůzy, obecnější popularitu získal tzv. historickou fantasy (Jdi a přines hlavu krále – Vlčí věk, Lars, Šťavnatá lebka a Prokletí přízračných hřebců či Jed bratra mého – nenávist mezi Václavem a Boleslavem) i dalšími subžánry (temnou sci-fi Archivář) či příspěvky v sériích Conan – Vrah králů, Mark Stone – Král posledního moře). Více v rozhovoru.

O korunu je lehčí přijít, než si ji udržet či získat zpět

Chlapci jménem Leif Olafson se v jediném okamžiku rozpadl svět. Stačilo, aby uzurpátor toužící vládnout Dánsku v souboji zabil dánského krále Olafa Sigurdsona, který byl náhodou jeho otcem. Mladičký princ se znenadání ocitl nejen bez rodiny a střechy nad hlavou, ale i bez nároku na trůn. Měl ale i štěstí. Král Godfred si hraje na spravedlivého a sirotka, který jej vyzval, namísto popravy nechá jít. A to dokonce i s přáteli a vlastním slibem. Pokud se v budoucnu Leif o vládu nad zemí dánskou přihlásí, a přinese hlavu skutečného krále, dostane korunu zpět. Za pár let je z chlapce téměř dvacetiletý mladík s vlastní lodí, všeho schopnou posádkou i tajným plánem. Podle něho je tím nejvhodnějším dárcem Karel Veliký. Vždyť, čí hlava by mohla být lepší, než samotného vládce Franků?

Skutečné dějiny i legendy a mýty – pěkně k sobě pasují

Příběh sirotka Leifa Olafsona vlastně začíná až ve chvíli, kdy se vydává pro korunovanou hlavu. Nejspíš si do té chvíle vedl dobře, protože získal muže i prostředky, díky nimž by mohl nelehký úkol splnit. A nedrží se při zdi – k dekapitaci se mu zdá nejvhodnější král Karel Veliký, v jeho době a na jeho území nejvěhlasnější panovník. Jak ale každý historie znalý čtenář ví, nemohl být chudák seveřan dále od pravdy.

Přestože křesťanský král čelil protřelým dánským útočníkům jen s pár nejbližšími a beze zbraně, byl výsledek daný. Při setkání hlavních hrdinů s první doloženou postavou je patrné, že autor se drží historických reálií. Do nich pak umně zasazuje vlastní příběh, proto jde počátku spíše o historický román, než čistokrevnou fantasy. To se však brzy dost výrazně změní.

Leif a Helgi, poslední přeživší z princova drakkaru, se na útěku před Karlovými muži náhle setkávají s více magickými bytostmi, než je jim milé. Kdo by se však domníval, že mixování historických reálií, legendárních postav či magie je příliš, mýlil by se. Autor využívá dostupných námětů a chudáci Dánové čelí nejen ostrým mečům křesťanů, druidským srpům, kopytům koňských přízraků, ale i Mordredovým kletbám.

Vikinské příběhy s nadstavbou magie baví

Kromě přitažlivě líčeného prostředí a jednotlivých dobrodružství hlavní dvojice, potěší čtenáře jistě i jejich reálné charaktery a chování i pohnutky ostatních románových postav. V knize se v podstatě nevyskytují ryze černobílé postavy. Samozvaný dánský král je pragmatikem, který se snaží o blaho Dánů i za cenu obětí, naproti tomu princ není jen spravedlivý mstitel, když má o život připravit „nevinného“ krále.

Je jedno, že v tomhle brutálním a naturalisticky líčeném světě je nevinný málokdo, Leif nemusí odmítnout Karlovu nabídku. Na druhou stranu by tím utrpěla nejen jeho hrdost, ale i svoboda. Navíc je mladík v zajetí tradičního pohledu na čest i věrnost a musí se přes všechny pochybnosti dál snažit o získání dědictví.

Snad jediný, kdo se již od prvních řádků zdá být kladným hrdinou (samozřejmě v intencích daného příběhu), je zkušený a krví zbrocený praktik Helgi Troll. Který je nakonec vždy věrný Leifovi, bez ohledu na své pohodlí, zdraví nebo city. Dánský princ i jeho mentor tvoří sympatickou a uvěřitelnou dvojici, která se vzájemně doplňuje. Další, co milovníka fantasy potěší, je plynulý a výrazně dynamický děj románu.

Ani se nenaděje a je na konci příběhu, protože hlavní hrdinové mají neustále co dělat, aby vyvázli z pasti, která je na první pohled nepřekonatelná. Snad proto jsou na poslední stránce knihy od vyplnění svého úkolu vzdálení asi stejně jako na jeho počátku. Čtenáři tak nezbývá, než čekat na další díl trilogie – třeba se hrdinové posunou někam dále. Jistě jej však čeká mnoho dalších dobrodružství a to je právě to nejlepší.

Český název: Jdi a přines hlavu krále. Autor: Jaroslav Mostecký. Obálka: Lubomír Kupčík. Nakladatel: Epocha, Edice Fntastická Epocha, 2015. Počet stran: 248. Doporučená cena: 219, zlevněno e-shop – od 164 korun.

0