RECENZE: Vinen se zdá čaroděj Dresden už jenom tím, že vůbec žije

17. 2. 2015

Nový Strážce Harry i tentokrát řeší více problémů, než může zvládnout. Jeho bratr – upír se stěhuje, parťačka – detektiv Murphyová odmítá vztah, pubertální dcera přítele trucuje a démonka otravuje. Navíc se na hororconu zhmotňují vraždící monstra.

Harry Dresden se viní snad z každé magické tragédie. Zdroj: výřez knižní obálky.

Skvělý románový cyklus Jima Butchera za ctiteli temnější chlapácké urban fantasy již poosmé přivedl vyhublého dlouhána s magickou silou. Harry Dresden je jediným čarodějem v chicagském telefonním seznamu. Aktuálně zápasí s novou funkcí Strážce Bílé rady, ale potýká se také s problémy svých blízkých a s úklady nepřátel.

Na sympatického mága se neodvratně řítí další paranormální katastrofa. V knize nazvané Vinen si Harry bude muset poradit s odpovědností za každou z obětí. A přestože jeho slovo zpochybňují, mezi elfy vládne strach, protivníci jsou nevyzpytatelní a silní, nevzdává se. Jenže na černou magii a ochranu všech mu tentokrát možná nebude stačit ani veškerá kouzelná moc, jíž vládne.

Jim Butcher

S první částí série o Harry Dresdenovi prorazil již roku 2000 (u nás 2007 – Bouřková fronta). Následovaly Bláznivý úplněk, Temná hrozba, Letní rytíř, Masky smrti, Oko zla, V posledním tažení, Vinen (připravuje se White Night), včetně audioknih. Zatím vyšlo patnáct knih z plánovaných dvaceti čtyř a překládána jsou do mnoha jazyků. Na motivy příběhů vznikl dvanáctidílný seriál, komiks a RPG hra. V roce 2004 se vrátil ke klasické fantasy Kodex Alera (Živly Calderonu, Akademův živel, Kurzorův živel a tři další), jiným projektem je steampunkový cyklus The Cinder Spires. Aktuálně se živí psaním, žije v Missouri s manželkou Shanon (autorka romancí). Kromě literární činnosti se věnuje bojovým uměním a jízdě na koni.

Filmoví psychopati vraždí fandy na počkání

Harryho Dresdena trápí každá smrt. Tím spíše, když jím zmítají pochybnosti a je spojená s magií. O to více, když ji způsobí Bílá rada. Jako její Strážce nemůže spát. Ke všemu musí prošetřit varování kolegy. Na Chicago se totiž snáší útok černé magie, intriky mocných vrcholí a pomoc je v nedohlednu. Vzhledem k tomu, že je Harry velice schopný čaroděj, ale i statečný a čestný muž, trpí. Cítí povinnost ochránit nejen přátele a blízké, ale dokonce i zcela neznámé, obyčejné lidi. Hlavně ženy. Když je oběť všechno dohromady, ani nemusí být dospělá. V okamžiku, kdy o pomoc úpěnlivě prosí dcera nejlepšího přítele, je s obráncem dobra zle. Ještě hůře, když s ní navštíví SplatterCon!!!. Vzápětí se na něm totiž snaží zachránit návštěvníky před masakrujícími obludami, vylézajícími z filmového plátna. Navíc se čas do konečného zúčtování krátí.

Urban fantasy zkřížená s detektivkou vyhrává

Vyprávění s Harry Dresdenem v hlavní roli je pořád sázka na jistotu. Charizmatický soukromý detektiv je drsný a uzavřený, ale přes to všechno bojuje na straně světla. Dlouhán ve středních letech se živí vyšetřováním i nejrůznější magickou pomocí a kromě působení ve vlastní detektivní kanceláři spolupracuje i s policií.

Zdroj: obálka knihy.

Zdroj: obálka knihy.

Ošumělý zjev soukromého očka bez peněz, vylepšený monokly po další nakládačce, jej pasuje do role klaďase drsné americké detektivky. Jeho neutěšený osobní život, v němž jako sirotek bez minulosti pod kuratelou Bílé rady přišel o životní lásku, se příliš nemění. Nyní je Dresden plnohodnotným čarodějem a Strážcem, ale stále zápasí s důvěrou autorit.

Nově nalezený bratr (konečně zaměstnaný upír Bílého dvora) se chystá od Harryho najednou odstěhovat. Ze Suzan je poloviční upírka, žije daleko od něj a nejspíš se již nevrátí. Když se osamělý detektiv vyzná z lásky k parťačce Karrin, neupěje. Přátelství s Božím rytířem Dresdenovi kazí démonka Lasciel, komplikované vztahy uvnitř Michaelovy rodiny i on sám.

Všude samé trable a nic než trable

Kromě soukromých a srdečních potíží se otloukánek Harry Dresden musí vypořádat i s profesionálními problémy. Tentokrát nevyšetřuje případ klienta, ale pomáhá příteli a o to více spolupracuje s policií. I když se to jejím členům nelíbí. Nechtěně se zapletl se do případu mnohonásobných vražd, jejichž svědkem byla Molly, revoltující dcera jeho nejlepšího.

Harry Dresden 6 - Oko zla. Zdroj: obálka knihy.

Harry Dresden 6 – Oko zla. Zdroj: obálka knihy.

Temná magie se kolem ní, jejího přítele i Harryho, stahuje jako škrtící smyčka. Čaroději nepomůže ani vševědoucí rádce – lebka Bob. Bílá rada ve válce s Rudým upířím dvorem rozhodně nevyhrává a Dresdena čeká další střet s ní. Je jasné, že si mág znovu sáhne na dno. Těžko říci, jestli a v jakém stavu se vrátí.

Co je však pro hrdiny románu prokletím, je pro fanoušky mága s plamennou holí a jeho paranormální reality požehnáním. Stále nová smrtící dobrodružství i zápletky ( jejichž středobodem se čaroděj pravidelně stává), nebezpečí číhající za každým rohem a opakující se výzvy, to vše přiková milovníky chytré akční zábavy ke stránkám i této Butcherovy knihy.

Nadmíru chutný a osvěžující drink

Pozitivem románu Vinen i celé série však není jen akční linie, i když se s přehledem vyrovná tomu nejlepšímu, co se v současné městské fantasy objevuje. Jim Butcher se ve svém cyklu může pyšnit také stále propracovanějšími charaktery postav, když knihu za knihou více a více poodhaluje jejich minulost i pohnutky. Osazenstvo série se také pořád rozrůstá.

Zdroj: obálka knihy.

Zdroj: obálka knihy.

Stejně jako neodhadnutelný směr celého vyprávění. Pokaždé, když si milovníci fantastiky myslí, že vědí, kam vlastně se Harry řítí, je autor zase převeze. Přijde s novou komplikací nebo dokonce smrtí a vše je úplně jinak. Také autorovy neotřelé nápady, jež čtenáře nepřestávají udivovat, snad nemají konce a přidávají ke zvyšujícímu se skóre další kladné body.

Nové myšlenky či překvapivé zvraty (jeden z nich fanoušky čeká právě ve finále Vinen), spolu s originálním propojením některých známých a v současné urban fantasy lehce provařených námětů i bytostí, dostávají cyklus Harryho Dresdena mezi špičku světové fantastiky.

Český název: Vinen. Název originálu: Proven Guilty. Autor: Jim Butcher. Překlad: Zdeněk Uherčík. Obálka: Chris McGrath. Nakladatel: Stanislav Juhaňák – Triton, 2014. Počet stran: 504. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop – od 209 korun.

0