RECENZE: V knize Příliš velké sousto bojuje jasnovidka o duši upíra

22. 10. 2013

Meg Cabotová: Láska k upírovi 2 - Prilis velke sousto-perexVatikánská garda, bojující s Luciferovými monstry, získala do svých řad jasnovidku Mínu. Příliš si jí ale necení, vždyť návnada těžko může nějak zásadně spolupracovat. Zvláště když se svým zaměstnavatelem příliš nesouhlasí. Je totiž přesvědčena, že milovaného upíra Luciena lze zachránit a odmítá možnost, že by opět změnil způsob stravování. Mína věří, že nevinné spoluobčany zabíjí někdo jiný. To zas nechce připustit upírův frustrovaný sok Alarik.

Co se skrývá za bránou amerického hřbitova? Zdroj: sxc.hu

Meg Cabotová je zkušená a vyhledávaná autorka další z mnoha sérií městské fantasy i paranormální romance zároveň. Ve druhém dílu Nenasytné, s názvem Příliš velké sousto, se za svými fanoušky vrací Mína Harperová. Bývalá scenáristka schopná spatřit okolnosti smrti kohokoli, s kým se setká vyjma sebe sama. Nyní zápasí s prací v církevní organizaci potírající zlo. Přesto si jeho ztělesnění na Zemi, Lucien Antonesku, získal srdce téhle milé jasnovidky.

Meg Cabotová

Meg Cabotová (celým jménem Meggin Patricia Cabot) je známá také pod mnoha pseudonymy. Narodila se 1. února 1967 v americkém Bloomingstonu, Indiana. Je úspěšnou spisovatelkou a ilustrátorkou, žila postupně také v Kalifornii, Itálii a Francii. Nyní s manželem a dvěma kočkami střídá v bydlení New York a Key West. Vyprodukovala několik různorodých sérií – Nenasytná, The Boy, cyklus o Heather Wellsové, Úspěšná smolařka a další. Některé její knihy byly též zfilmovány (Deník princezny, Avalon High, Úspěšná smolařka).

Boj o lásku a duši je válkou bez pravidel

Život Míny Harperové se od základů změnil. Když na ni zaútočili upíři, dostala se ona, její bratr i pes do hledáčku krvesajů. Ve stejné době se až po uši zamilovala do syna Vlada Napichovače, charizmatického Luciena. Naštěstí se Harperovým spolu s pozorností upírů dostalo i péče vatikánské Palatinské gardy. Konkrétně jejího bojovníka Alarika. Mína má plnou hlavu své upíří lásky, ale i gardisty. Nevěří, že je v upířím hraběti pouze zlo. Naopak, je si jistá, že v sobě má po matce i andělské dobro. Když se začnou pohřešovat turisté, dostává její přesvědčení trhliny. V jejím okolí se objevují podivné bytosti a Míně jde znovu o život.

Paranormální milostný trojúhelník táhne

Marná sláva. Pokud se v jakémkoli příběhu objeví v srdci hlavní hrdinky náznak milostného vzplanutí, jež cítí k některému kolegovi nebo protivníkovi, dá se očekávat velká porce problémů i zábavy. Prvním může být gradování vztahu ústřední dvojice. Hned za ním je zkomplikování i tak dost náročného vztahu dalším nápadníkem. Přesně podle tohoto schématu rozvinula Meg Cabotová stěžejní zápletku děje.

City hlavní hrdinky Míny k Lucienovi a následně k Alarikovi jsou silné, nečekané, nechtěné a neodvolatelné. Nejprve zahoří silným citem k nejvyššímu z upírů, aby se pak dlouho a marně snažila lásku potlačit. Zjistila totiž, kým a čím její nejdražší ve skutečnosti je. Emoce, které ji pojí k uzavřenému a introvertnímu bojovníkovi s temnotou Alarikovi, si Mína dlouho neuvědomuje. Možná si je ani nechce připustit. Když se konečně cítí připravená zapomenout na syna knížete temnot, práce v Palatinské gardě i její milostný život dostane pořádnou ťafku. Opět musí volit a zmítá se rozporuplnými city k oběma přitažlivým nápadníkům. A v jejím životě se objevuje třetí sexy borec.

obalka Meg Cabotova: Laska k upirovi 2 - Prilis velke sousto

Tahle červená knihovna má tesáky a čpí sírou

K hlavní linii milostnému mnohoúhelníku se v románu Příliš velké sousto přidává i o poznání akčnější líčení života ve službách mezinárodní agentury. V příběhu se výrazněji prosazuje i Mínin bratr, který zatím beznadějně touží po vstupu k Palatinské gardě. Autorka poněkud odsunula do pozadí vztah hlavní hrdinky a nejvrchnějšího krvesaje, aby milovníkům fantastiky více představila spleť agenturních vztahů i další postavy.

Oproti jiným cyklům, třeba Ilony Andrews, L. K. Hamiltonové nebo Kim Harrisonové, se v sérii Meg Cabotové nadpřirozené postavy pohybují naší známou současnosti, aniž by o nich většinová společnost měl nejmenší ponětí. Jsou v ní i další odchylky, ale i mnohé‘ podobnosti. Zatímco vatikánská Palatinská garda připomíná organizaci kupříkladu z tuzemského Kladiva na čaroděje, na rozdíl od mnoha paranormálních světů zde nemůže za vampyrismus genetika nebo magie, ale pekelná kletba.

Láska může pekelníka změnit v anděla

Další díl série Láska k upírovi může připomínat nenáročnou červenou knihovnu. Přestože je však tato série určena spíše ženské části milovníků fantastiky, obsahuje vše, co je k příjemnému čtení třeba. Láskou i politickými intrikami zmítané hrdiny, nečekané dějové obraty a odhalení pravých záměrů hlavních postav, ale také akční scény, v nichž útočí maskovaná komanda nebo nemrtvé zrůdy.

Román Meg Cabotové se pohybuje na paranormální hraně, kde se nadpřirozeno projevuje velmi sporadicky a vyprávění se tváří spíše jako reálný příběh okořeněný něčím malým navrch. Proto není určen milovníkům strhující akce, při níž hynou zástupy v proudech vlastní i cizí krve nebo se mění uspořádání známého světa. Třebaže i to je zde okrajově zmiňováno, podstata relativně civilního vyprávění je někde jinde. Přesně tam, kde jej obdivovatelky prvního dílu Nenasytné očekávaly a kde je nový Mínin příběh vylepšený mnoha detaily nevíce potěší.

Název originálu: Overbite. Český název: Příliš velké sousto. Autor: Meg Cabotová. Nakladatel: Knižní klub, 2012. Počet stran: 344. Doporučená cena: 269, zlevněno e-shop – od 99 korun.

0