RECENZE: Terry Pratchett vyhnal Sama Elánia na venkov v knize Šňupec

3. 9. 2012

Terry Pratchett: Šňupec (perex)Třicet čtyři. Takové pořadové číslo nese v sérii o Úžasné Zeměploše nová kniha Terryho Pratchetta. Názory se na ni různí. Shodují se ale v tom, že když už nic jiného, je to nová pratchettovka. A ty mají čtenáři rádi.

Šňupec obsahuje i akční scénu na lodi. Autor: Paul Kidby

Manželky velkých hrdinů občas dokážou zázraky. Tak například milovaná polovička Sama Elánia donutila velitele ankh-morporské hlídky, aby si po letech udělal dovolenou a vyrazil s ní a malým Samíkem na venkovské sídlo rodiny Berankinů. Nebyl by to ale Elánius, kdyby nezjistil, že i na venkově, kde má všechno oči na stopkách, se dějí vážné zločiny, které každý přehlíží.

Terry Pratchett
Britský autor humoristické fantasy se narodil v roce 1948 v Beaconsfieldu v anglickém Buckinghamshire. Pracoval jako novinář a tiskový mluvčí společnosti atomových elektráren. První kniha, kterou později přepracoval do stávající podoby pod názvem Kobercové, mu vyšla v roce 1971, psaní na plný úvazek se ale věnuje až od osmdesátých let. Tehdy mu vyšla Barva kouzel, první kniha ze série Úžasná Zeměplocha, jež nyní čítá třicet čtyři většinou samostatných románů a řadu dalších publikací. V posledních letech trpí Alzheimerovou nemocí, navzdory tomu však píše dál.

Stejně jako všechny knihy s Elániem v hlavní roli se i Šňupec točí kolem zločinů a hledání jejich pachatelů. A podobně jako ve všech novějších kouscích Terryho Pratchetta zde přibylo serióznosti a ubylo humoru, nebo byl na několika místech nahrazen vtipkováním o exkrementech, které nemusí každému čtenáři sednout. Samotný příběh sice nabízí mnoho příležitostí k zasmání, stejně jako jednu výjimečně povedenou akční scénu, ve svém jádru se ale zaobírá rasovými otázkami a otroctvím. Po trpaslících, trolech, upírech, vlkodlacích a všelijaké jiné zeměplošské havěti totiž na přetřes přišla nevábná a páchnoucí rasa skřetů. Takový Noby Nóblhóch v množném čísle.

Šňupec navíc je i není další z řady knih o ankh-morporské městské hlídce. Elánius si s sebou celý svůj ansámbl na dovolenou logicky vzít nemůže, a proto má v podstatě celý román sám pro sebe a svého charismatického komorníka Jeefese. Ostatní ankh-morporští hrdinové se jen tu a tam mihnou, aby hlavní dějové linii vypomohli lacinou boční berličkou, což knize paradoxně spíše uškodí, než aby to Elániovu one man show obohatilo.

Šňupec vychvalují i zatracují

Není tudíž divu, že na novou Zeměplochu se mezi čtenáři i kritikou vyskytují názory z celého spektra spokojenosti. Někteří jsou ze Šňupce nadšení a pějí ódy na to, jak oddělení Elánia od jeho kumpánů a vážnější podtón knize jen prospěly. Román číslo třicet čtyři prý tak dává snad nejoblíbenějšímu zeměplošskému hlavnímu hrdinovi velký prostor, kterého on s gustem využívá. A navzdory vážným stránkám Pratchett neztrácí na vtipu a umění hrát si se slovy, v čemž ho nepřekonatelný český překladatel Jan Kantůrek výborně napodobuje.

Terry Pratchett: Šňupec (obálka)

Na druhou stranu se ale ozývají i hlasy, které tvrdí, že jde o jednu z autorových slabších knih, ani ne tak kvůli venkovské a rasové tematice, které britský spisovatel vystřihl na jedničku i s odkazy na ostrovní venkovské spisovatele, ale spíše kvůli tomu, že jeho anekdoty začínají ztrácet kadenci a přestávají být vtipné, takže se čtenář chvílemi nudí. Tomu nahrává i fakt, že děj Šňupce se rozjíždí velmi pomalu, a těsně poté, co se skutečně začne něco dít, už má vnímavý čtenář zase dostatek indicií na to, aby s jistotou věděl, co se bude na zbývajících dvou až třech stovkách stran odehrávat.

Nicméně obě dvě skupiny se shodují na tom, že ačkoli Šňupec možná má nějaké mouchy, stále se jedná o další příjemné počtení z dílny nestárnoucího klasika humoristické fantasy, který má v Česku stále silnou fanouškovskou základnu. Jen by možná neuškodilo, kdyby měla kniha číslo třicet čtyři o pár stránek méně.

Název originálu: Snuff
Český název: Šňupec
Autor: Terry Pratchett