RECENZE: Svižná Zjizvená nemá chybu. E. Bearová knihu i podruhé ukočírovala

7. 9. 2011

Elizabeth Bearová: ZjizvenáDo Čech se vrací talentovaná Američanka Elizabeth Bearová s prostřední knihou své trilogie o pilotce Jenny Caseyové. Akční čtivo s prvky detektivky, kyberpunku i space opery je ještě lepší než minule.

Elizabeth Bearová: Zjizvená

Jenny Caseyová si ve vypjaté scéně podřezává žíly Autor: Jan Doležálek

Ne nadarmo se o debutové trilogii spisovatelky Elizabeth Bearové říká, že by se měla číst najednou a ne po dílech. Zjizvená navazuje na Zakalenou přesně tam, kde ta první skončila a rozhodně nepolevuje v tempu vyprávění.

Už vůbec se nedá mluvit o tom, že by autorka připomínala některá klíčová fakta z úvodního dílu, a tak se domácí čtenář, který jedničku četl před dvěma lety, kdy vyšla, může mírně ztrácet. Naštěstí situace není nenapravitelná a několik informací se přece jen připomene bokem.

Větší hřiště znamená větší sázky

I přes velkou podobnost mezi oběma svazky se však druhý díl něčím odlišuje. Zatímco Zakalená nabízela příběh z prostředí kanadských ulic, nyní autorka přenáší příběh na několikanásobně větší hřiště.

Hlavní hrdinka Jenny Caseyová prošla revitalizací, její fyzické indispozice zmizely a nespolehlivá kovová protéza byla nahrazena modernějším nádobíčkem. Jinými slovy, znovuzrozená Geneviéve se může stát pilotkou kanadské vesmírné lodi Montreal, na jejíž palubu se čtenáři dostanou hned na prvních stránkách Zjizvené.

V novém románu se skutečně hrdinové pohybují na palubách hvězdných lodí a konverzují s umělou inteligencí jako by nic, přestože obě skutečnosti byly ještě na počátku celé trilogie prakticky nemožné – to jen dokazuje jak rychle a dovedně dokáže autorka manipulovat s příběhem, aniž by si čtenář mohl na cokoli stěžovat. Zatímco prvky kyberpunku a detektivky začínají pomalu ustupovat do pozadí, otěže přebírá space opera.

A dramatický konec druhého dílu dává tušit, že Elizabeth Bearová toho má v rukávech skryto ještě mnoho.

Elizabeth Bearová: Zjizvená (obálka)

Zjizvená se přesně dle nádechu celé série také ještě více zabývá situací na Zemi, kde neeskaluje jen nepsaný konflikt mezi Kanadou a Čínou, ale i důsledky globálního oteplování, které rozpustilo polární čepičky naší planety. Kvůli tomu ochladla voda v oceánech, na to přirozeně reagovalo klima a z modrého světa se rázem během pár desítek let stane sněhová koule. V takovém kontextu se kanadsko-čínský vesmírný závod o kolonizování vesmíru zdá logický, když člověk vezme v úvahu, že ekologické řešení problému už neexistuje. Nebo ano?

Nicméně trilogie Jenny Caseyové se celá netočí jen kolem rychlého spádu děje a čekání, jestli nebude náhodou zrádná Čína chtít podtrhnout svému soupeři nohy atomovkou. Stejně jako v první knize věnuje i tady autorka místo hlavním hrdinům, aby čtenáři sdělili své bolístky a osobní krize (odkud asi název knihy?), ale i drobné chvíle čirého nadšení a radosti.

Samotné zamindrákované Jenny se Bearová věnovala už minule, a tak se teď přesune z vyhořelých existencí někam jinam. Země má sále naději ve svých dětech (nových postavách od minula), a právě jejich psychiku dokáže spisovatelka výborně vystihnout, ačkoli na to potřebuje jen pár vět. Obecně všechny charaktery Zjizvené opět působí velmi realisticky, až do té míry, že s nimi čtenář prožívá jejich emocionální epizody. Ostatně kniha má víc dějových linií a Jenny není jediná, jejíž ich-formu čtenář uslyší.

Může být třetí díl ještě lepší?

Druhý díl debutové trilogie Elizabeth Bearové nabízí to, co Zakalená a víc. Autorčiny oblíbené propriety v čele s kyberpunkovými a space opera prvky, propracovaným světem a charaktery zůstávají a přidávají se některé nové – ještě rychlejší tempo vyprávění, větší sázky, dramatičtější dějové zvraty. Autorka dokazuje, že psát umí už ve svých nejranějších dílech víc než dobře a dává tušit, že v třetím díle Worldwired, ale i v dalších knihách, které jí od debutu v roce 2005 vyšly, budou čtenáři její řádky hltat ještě lačněji.

Název originálu: Scardown
Český název: Zjizvená
Autor: Elizabeth Bearová