RECENZE: Steampunková kniha Bitevník mixuje putovní western a zombie

6. 2. 2013

Šílení vědátoři, ozubená kolečka, vzducholodě, obrněné lokomotivy, hlad po vzdělání. A zombie. Cherie Priestová se vrací na knižní pulty s novou a proklatě dobrou směsí steampunku, postapokalyptické sci-fi, westernu a Ameriky, v níž trvala válka Severu proti Jihu o pár let déle.

Hlavní hrdinka příběhu se bude muset ohánět i revolverem. Zdroj: výřez ze zahraniční obálky

Cherie Priestová se v Česku poprvé představila románem Zemětřas, na který navázala novelou Clementine. Ačkoli se obě knihy odehrávají ve stejném prostředí série Mechanické století, není třeba je číst jednu po druhé, a to samé platí i pro Bitevník. Ten vypráví příběh nové hrdinky Mercy, která pracuje jako zdravotní sestra na východním pobřeží Spojených států. Hlavní protagonistka se na úvod v rychlém sledu dozví, že její manžel zemřel kdesi na frontě a že se její otec, jenž o sobě dlouhá léta neposílal zprávy, nachází v Seattlu a pomalu umírá. Mercy popadne z náhlého popudu kufry a vyrazí na dlouhou cestu napříč celou Amerikou.

Napínavé čtení i hlubší přesah

Hlavní zápletka Bitevníku začíná až ve chvíli, kdy se Mercy dostane na palubu vlaku, který táhne stejnojmenná obrněná unionistická lokomotiva a jenž ji převeze přes polovinu USA na západ. Civilní cestující ale již brzy začnou tušit, že tady něco smrdí jako leklá ryba, i kdyby šlo jenom o to, co vlastně převáží zapečetěný a dobře hlídaný poslední vagon. Třebaže se hlavní děj rozjíždí až ve třetině celého svazku, Cherie Priestová už předtím dokazuje, že umí svého čtenáře zaujmout hned na prvních stránkách – právě tam se totiž nachází úvodní nemocniční scéna, z níž tuhne krev v žilách.

Cherie Priestová

Americká autorka se narodila v roce 1975 na Floridě, ale se svým otcem, který sloužil v armádě, se hodně stěhovala. Debutovala knihou Four and Twenty Blackbirds, v níž musí hlavní hrdinka odhalit tajemství duchů tří mrtvých žen, jež ji od narození střeží. Román se stal základem pro trilogii, která čerpá především z žánru jižanské gotiky, ale i duchařských historek a temné fantasy. Kromě Mechanického století vydala Cherie Priestová, jež nyní žije v Seattlu, také řadu povídek a pět dalších románů.

Na celém Bitevníku je opravdu znát, že autorka se otěží románu chopila pevně, mnohem zkušeněji než ve svých předchozích knihách. Tam, kde v Zemětřasu nebylo vůbec jisté, kdo je vlastně hlavní hrdina, nebo jestli tempo vyprávění až do konce nepoleví, má Priestová v Bitevníku předem jasno. Zápletku táhne od začátku do konce charismatická a morálně silná hlavní hrdinka, která musí i přes svou emancipovanost stále snášet pohledy lidí na „tu divnou ženu, která cestuje sama“.

Autorka si nepochybně nastudovala mnoho materiálů o americké občanské válce, a přestože události poloviny devatenáctého století vypráví dost odlišně, mentalitu soudobé americké populace vystihuje dopodrobna. Nikdo vlastně pořád netuší, co se změnilo tím, že bylo zrušeno otroctví, silné a svobodné ženy působí stále jako něco nepatřičného a nenávist ke konfederačním špehům se prolíná celou knihou.

Cherie Priestová: Bitevník (obálka)

Navzdory mnoha hlubším motivům, které občas vyplynou na povrch Bitevníku, se ale stále v první řadě jedná o dobrodružný román, který nejvíce zaujme plejádou žánrových rekvizit. Z u nás čím dál tím populárnějšího steampunku si americká spisovatelka vzala fascinující technologie (chodící stroje, parníky, vzducholodě, železnici), zalila to pálivou omáčkou z westernu (vlak, který se řítí rozsáhlými prériemi a stíhají ho nejen padouši na koních, ale i silnější nepřátelská lokomotiva) a dochutila trochou postapokalyptického žánru (mírně netradiční zombie jsou tentokrát rychlejší, dravější a hladovější než minule). Celé to na první pohled vypadá dost prapodivně, ale čtenáři předcházejících knih již tuší, že autorka to svými fabulačními schopnostmi dokázala ukočírovat.

Zlepšila se

Cherie Priestová se poučila z drobných chyb, které se jí vloudily do oceňovaného Zemětřasu, a přidala do nového románu podobnou putovní zápletku, jakou měla Clementine. Bitevník i přesto obsahuje občasné zádrhele (hlavní zápletka začíná až ve třetině knihy a je vlastně až neuvěřitelně prostá), čte se však jedním dechem a lidé se u něj rozhodně nudit nebudou. Pro ty, kteří předcházející díla ze série Mechanické století přelouskali, autorka navíc tu a tam vsunula nevtíravé odkazy na předcházející svazky.

Název: Bitevník. Autorka: Cherie Priestová. Nakladatel: Triton, Praha 2012. Počet stran: 344. Doporučená cena: 299 korun.

0