RECENZE: Rise of the Tomb Raider je přímo boží exkluzivita pro XONE

23. 11. 2015

Rise of the Tomb Raider vychází exkluzivně pro konzoli Xbox One, aby měl Microsoft šanci postavit silného hráče proti sérii Uncharted, výhradnímu titulu konkurenční SONY. Vyplatí se koupit si před Vánoci Xbox kvůli tomuto titulu? Která z dobrodružných her v přímém souboji vyhrává? Odpověď vás dost možná překvapí

Lara Croft pátrá po bájném sibiřském městě Kitezh. zdroj: vydavatel hry

Tuhle série milují miliony fanoušků po celém světě. Tomb Raider je po dnes již zapomenutém Wing Commander jedna z mála herních sérií, která dokázala poměrně úspěšně dobýt filmové plátno. Jde o jednu z prvních skutečně masově populárních her, jež má za sebou více než desítky pokračování a nejrůznějších spin-offů.

Lara je zpátky

Atraktivní mladá archeoložka se sexy britským přízvukem se tentokrát vydává do promrzlé Sibiře pátrat po dávném městě založené vyhoštěným byzantským prorokem. Z vyklepaného mláďátka z prvního Tomb Raider se stává ostřílená hrdinka vypavená mnoha schopnostmi a silně nadprůměrným intelektem. Samotný příběh hry přímo navazuje na první díl a objevují se v něm některé postavy známé z předchozích dílů.

Drtivá většina hry se odehrává v prostředí nehostinné Sibiře, ačkoli dojde i na krátké intermezzo v občanskou válkou zmítané Sýrii. Samotný koncept hry se příliš neliší od předchozího dílů, jedná se spíše o jeho drobné vylepšení. Hlavním dějištěm jsem tak lokace, do nichž je možné se v průběhu hry vracet a pátrat po nejrůznějších tajemstvích ukrytých v hlubinách starobylých chrámů a hrobek.

Rise of The Tomb Raider SyriaAutory nelze než pochválit za výbornou práci se zbraňovým inventářem. Hráči mají motivaci postupně prozkoumávat všelijaká zákoutí hry, neboť jim budou odměnou zbraně a jejich upgrady, které i přesto, že sám používám téměř výhradně luk, působí jako solidní motivační prostředek. Významnou úlohu hraje mimo jiné také lov zvěře a sběr nejrůznějších přírodních materiálů, které umožňují vylepšování zbraní či výrobu nejrůznějších výbušných zařízení.

Vývoj postavy

Do herního konceptu také výborně zapadá systém sbírání zkušeností. Lara má díky přehazování bodíků stejně jako v předchozím díle možnost neustále zlepšovat své dovednosti a postupně získává přístup k výrobě nových zbraní, jakými jsou například šípy vybavené granáty či jedem paralyzujícím nepřátele.

Nově se v Rise of the Tomb Raider objevují dobrovolné questy zadávané během hry neutrálními postavami. Za jejich splnění získají celou řadu doplňku ke svému zbrojnímu arzenálu. Plnění všech možných úkolů a sbírání předmětů výrazným způsobem protahuje herní dobu.

Na rozdíl od předchozího dílu si každý hráč může najít svůj herní styl. Většina lokací dává hráči na výběr mezi opatrným stealth postupem, případně neohroženým výpadem čelem proti hordám nepřátel.

Tomb Raider Sovětská instalaceVšude po mapě jsou rozeseta nejrůznější tajemství, od starých mincí po starobylé rukopisy, které postupně monitorují několik časových rovin. Atmosféru hry buduje také fakt, že se její velká část odehrává v prostorách bývalého sovětského pracovního tábora. Pokud skutečně najdete dostatek času k rozlouskání všech drobných střípků informací, odměnou vám bude poměrně dobrodružný příběh, který si v ničem nezadá ani se slavným Indiana Jonesem.

Spíše evoluce než revoluce

Tomb Raider se od svého předchozího dílu příliš neliží, nabízí spíš postupnou evoluci toho, co celou tu dobu dobře fungovalo a posouvá to ještě dál, příčemž se na to všechno díky velmi pěkné grafice moc dobře kouká. Ačkoli je Xbox One kritizován za nižší rozlišení, během hry to rozhodně není vidět. Jediný problém, kterého jsem si všiml je místy klesající framerate. Hra má očividně problém s nahráváním jednotlivých lokací, neboť pokud příliš dlouho sprintujee, hra se pokaždé na nějakou dobu doslova zasekne, což je vzhledem k tomu, že lokace nejsou zas až tak rozlehlé, docela katastrofa.

Pokud bychom měli Tomb Raidera srovna s jeho největším konkurentem současnosti, kterým je série Uncharted od slavného studia Naughty Dog, první jmenovaný má dle mého názoru lehce navrch, především pak díky většímu zdánlivě otevřenému světu a velkému množství vedlejších aktivit, které protahují herní dobu. RPG prvky a možnost pozvolného odemykání zkušeností tento argument ještě umocňují.

Rise of The Tomb Raider šikovně pracuje s konceptem nadefinovaným předchozím dílem a umně jej rozvíjí. Jde o velmi slušně vypadající hru, která nabízí zhruba dvacet hodinek solidní zábavy. Výborná hratelnost a propracované RPG prvky jsou zárukou, že vás další pokračování neohrožené archeoložky bude bavit. Pokud zvažujete o nákupu herní konzole a baví vás podobný typ her, nečekejte a pořiďte si Xbox One. Nebudete litovat.

0