Recenze sci-fi knih

RECENZE: Rezistence vyzkouší odhodlání Tris a Tobiase i jejich city

14. 8. 2014

Tris se musí vyrovnat se ztrátou rodiny, svým předurčením a odpovědností. Boj mezi frakcemi se přetavil ve skutečnou válku plnou intrik, krve, zrady i statečnosti. A je pouze na hlavních hrdinech, jakou cenu budou ochotní zaplatit pro dobro všech.

Tris a Tobiase čeká ještě těžší zkouška, než vůbec kdy čekali. Zdroj: obálka knihy.

Tris a Tobiase čeká ještě težší zkouška, než kdy dříve. Zdroj: obálka knihy.

Po úvodním dílu dystopické science-fiction nazvaném Divergence přichází autorka s druhým dílem. Veronika Roth v pokračování svého románového cyklu ke čtenářům opět přivádí své postavy z neurčité a neveselé budoucnosti po válečné katastrofě. Rezistence čtenáře pozve do reality, v níž jsou chicagští obyvatelé před nebezpečným vnějším světem chráněni vysokým plotem.

Zároveň je tamní společnost rozdělena do pěti frakcí – Odevzdanosti, Neohroženosti, Sečtělosti, Upřímnosti a Mírumilovnosti, aby byla zajištěna prosperita a mír. V předchozím románu byla daná příslušnost neměnná a Divergenti i Odpadlíci stáli mimo společnost. Tentokrát se s nimi bude muset počítat, protože opak by mohl znamenat záhubu všech.

Veronica Roth
Narodila se v srpnu 1988 v New Yorku a je nejmladší ze tří dětí. Po absolvování Barrington High School nejprve zkoušela studium na Carleton College, jež vyměnila za program tvůrčího psaní na Northwestern University. Je americkou autorkou románů i krátkých povídek a zviditelnila se dystopickou knihou Devergence (2011), jež se zařadila mezi New York Bestselling debuty. Její filmové zpracování má premiéru v roce 2014. Ocenění Goodreads Favorite Book si zasloužila roku 2011, o rok později pak prestižní ocenění Best Young Adult Fantasy & Science Fiction. První díl trilogie v roce 2012 vystřídalo pokračování Rezistence, roku 2013 Aliance. Autorka se vdala za fotografa Nelsona Fitche.

Bratrovražedná válka se nevyhne ani budoucnosti

Hlavní hrdinka Beatrice z rodné Odevzdanosti přešla do frakce zvané Neohroženost, ale ani zde není její Divergence v bezpečí. Poté, co s pomocí milovaného Čtyřky/Tobiase zhatila plány vůdkyně Sečtělosti, je na útěku. Boj o budoucnost a za svobodu všech ale zdaleka nekončí. Zapojuje se do něho stále více lidí i frakcí, včetně Odpadlíků. S nimi však přichází nebezpečí nejen pro vztah Tris a Tobiase, ale pro celou společnost. Jejich lídrem je někdo velmi nečekaný, někdo se silnými vůdčími schopnostmi, oddaným vojskem a touhou po moci. Někdo, kdo dokázal čekat roky na svou příležitost a mohl by Tris připravit o její lásku a dokonce zmařit její cestu za pravdou. Rodinné setkání není vždycky výhra!

Dystopie pro teenagery pokračuje v boji

Rezistence

Rezistence. Zdroj: obálka knihy.

Literární románová trilogie Divergence jede dál v nastaveném kurzu, jako by příběh nikdy neskončil. Čtenáři se v Rezistenci vracejí do okamžiku, kdy se plán vůdkyně Sečtělosti rozpadl, Neohrožení se rozdělili na dvě znepřátelené skupiny a „povstalci“ v čele se Čtyřkou a Tris jsou na útěku. Dostali se do soukolí událostí, jež zasáhnou všechny bez ohledu na příslušnost.

Zpočátku se chtěli zachránit sami, nyní vědí, že musejí napomoci záchraně všech. Co bylo dříve zákonem, o tom se pochybuje a je třeba rozhodnout se, kterou cestou se dát. Hlavní hrdinové se ocitli ve víru změn, nad kterými ztrácejí vládu a přehled o nich. Do mocenských bojů se zapojují stále noví a mocnější hráči.

Z bývalých nepřátel se stávají spojenci a domnělí přátelé se zrazují. Tento zmatek však zasahuje i do vztahu ústřední milenecké dvojice. Jejich psychika je zkoušena nejen minulými událostmi a tragédiemi, ale také novými šokujícími překvapeními. A nejen ona. Také jejich vztah mnohdy má co dělat, aby ustál turbulence způsobené vnitřními zmatky i zvraty zvenčí, ale také nezbytná rozhodnutí, jež musejí oba učinit.

Kdo se dal na vojnu, nesmí se vzdát!

Zdroj: obálka knihy.

Divergence. Zdroj: obálka knihy.

V dystopických příbězích jsou kulisy obvykle podobné. Svět byl stižen blíže neurčenou katastrofou či válkou, což má za následek konec známé civilizace. V Divergenci je zmiňován neurčitý válečný konflikt a jedinou památkou na civilizaci jsou trosky města. Lidé jsou uzavřeni za drátěným plotem a nepřirozeně rozděleni do pěti frakcí, aby se předešlo opakování minulých chyb.

V podobné sérii pro dospívající milovníky fantastiky s názvem Nebe je také zmiňována neurčitá katastrofa. Lidé se její vinou rozdělili na skupinu užívající technologii z minulosti a divochy, žijící volně v přírodě. Divergence však o jiných lidech, než jsou obyvatelé Chicaga, nemluví. Což je trochu překvapivé. A čtenáři celkově zatím příliš mnoho informací o tamním lidstvu a jeho minulosti či přítomnosti nemají.

Aliance. Zdroj: obálka knihy.V první části série byl tento fakt logický, protože byli seznamováni nejen s hlavní hrdinkou a dalšími postavami, ale i světem, v němž se pohybuje. Druhý díl v tomto trendu pokračuje a dokonce jej v mnohém předčí. Beatrice a s ní čtenáři se dostávají do dalších frakcí i k Odpadlíkům, kde se společně rozhlížejí.

Rezistence je také v mnoha ohledech akčnější a má o moc více vrstev, než její předchůdce. Zatímco první díl se delší čas rozjížděl a odvíjel se zejména díky příběhu Beatrice, dvojka má mnohem více postav a odehrává se zde mnohem více událostí i změn, dokonce na o poznání větším území.

Tento fakt činí z pokračování cyklu zajímavější knihu, ale stejně tak kvůli němu občas hrozí, že se čtenář ve stále spletitějším ději může ztratit. Vyprávění zároveň přišlo o kouzlo novosti, původnosti a překvapení, jež v Divergenci vládly. Přesto se nedá řídi, že by byl druhý díl o poznání horší, než jednička.

Jejich síly jsou spíše vyrovnané. Rezistence však má jeden absolutní trumf – ZÁVĚR. Ukončení druhého dílu je skutečně velmi šokující. V tom správném slova smyslu. Proto mají současní čtenáři štěstí, že závěrečná Aliance již spatřila světlo tuzemských knihkupectví! Stejně jako je určitě potěší, že na zfilmování Rezistence se pilně pracuje.

Název: Insurgent. Český název: Rezistence. Autor: Veronica Roth. Překlad: Radka Kolebáčová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2012. Počet stran: 352. Doporučená cena: 349, CooBoo – 272 korun.

0