RECENZE: Renčín rozehrál originální bitvu měst v knize Věk nenávisti

21. 3. 2012

Česká města ožila, Praha jako křehká a namyšlená dívka, Brno jako dračí chlapec, Ostrava jako horník se sbíječkou místo ruky. Všichni se spojili, aby bojovali proti Matce měst, která se rozhodla ovládnout celou zemi. Vládne chaos a lidé si v tomhle krvavém světě neví rady.

Pavel Renčín ukončil Věkem nenávisti trilogii Městské války, Zdroj: archiv spisovatele

Román Věk nenávisti uzavírá epický oblouk trilogie Městské války, která spadá do českými spisovateli zhusta opomíjeného žánru městské fantasy. Pavel Renčín v něm stejně jako v předchozích dílech klade důraz na magii českých metropolí, městeček i obyčejné krajiny a díky svému poetickému jazyku a zářivým metaforám, které patří k tomu nejlepšímu, co má celá série nabídnout, splétá dohromady řadu dějových zápletek, které mu zbyly po dramatickém finále předchozího dílu Runový meč a po levobočkovi trilogie, experimentálně psaném románu Labyrint.

Třetí kniha se však od všech předchozích v něčem liší. Už to není magická pohádka pro dospělé, příběh obyčejných lidí, kteří se mají stát velkými hrdiny, ale vyprávění o nepochopitelné válce, která se v českých zemích rozpoutala. Právě tomuto prvku věnuje Renčín většinu trefně pojmenovaného Věku nenávisti a zdůrazňuje tu myšlenku moderního člověka, který se nepřipraven ocitne ve hře, kterou ovládají strašlivě mocné bytosti a náhoda, jež přináší smrt. Přesto i zde se najde prostor pro magickou krásu personifikovaných měst, jíž Renčín nyní nabízí v plném rozsahu.

Velká městská bitva v České kotlině

Výborně rozepsaný velký rozmach novodobé války s magií čerpající z české nátury a pověstí je tak masivní, že zabírá místo liniím jednotlivých hrdinů, kteří se v chaosu konfliktu ztrácejí jakoby nic. Jejich příběhy tím získávají na nebývalém minimalismu – všichni mají už jen jeden cíl a jednu cestu před sebou, Patrik Dodnar třeba vůbec žádnou. To je na jednu stranu dobře, protože tím dostává Renčínova pointa ještě děsivější rozměry, na druhou stranu se tím kniha docela zásadně vymaňuje z kolejí vyjetých předchozími díly, což se nemusí všem čtenářům líbit.

Korunu třetímu dílu nasazuje závěrečné finále, kde se autor nebojí riskovat a zahrává si jak se čtenáři, tak se samotnými dějinami vzniku českého státu. Všechny dějové linie se tu střetávají, dochází k dramatické finální bitvě, která se promítá do ilustrace na obálce románu. Renčín kličkuje příběhem na všechny strany, aby dokázal hned několikrát příjemně překvapit.

Přesto je závěr silně diskutabilní a může docela zklamat či zmást, neboť se z něj bezpochyby dalo vybruslit lépe. Závěrečná pasáž je totiž až příliš rychlá, bez důležitých detailů a především bez mezidobí, v němž by si člověk mohl všechny skutečnosti srovnat v hlavě, než se půjde do závěrečného střetu. Situaci nepomáhá ani nenadálý flashback, který je příliš krátký na to, aby vše vysvětlil, a zároveň příliš dlouhý na to, aby silný náboj celého dílu nerozmělnil na kousíčky. O stránku tu a tam navíc a o několik dní redakční práce více by tak poslednímu románu z Městských válek mohlo znatelně pomoci.

Osobitá tečka za osobitou sérií

Přesto kvalita Věku nenávisti záleží především na čtenáři samotném a na tom, jak se on k celému zakončení série postaví. Někteří v něm totiž mohou vidět perfektní akční jízdu psanou Renčínovým fascinujícím stylem, obsahující správnou dávkou magie a českých reálií, navíc se zradou, láskou a všemi těmi osvědčenými proprietami, což dohromady dělá z knihy jeden z nejlepších svazků poslední doby.

Bohužel, jiní v něm mohou na druhou stranu spatřit nepříliš pochopitelný mix pološílených nápadů, někdy příliš ukecaný a divně moralizující, ale v mnoha případech spíše zbrklý, s minimem prostoru věnovaného postavám, jejichž charaktery se oproti předcházejícím dílům znatelně zplošťují – jinými slovy nejslabší díl série.

Renčín tak vyznění svého osobitého závěru nechává na čtenáři. Koneckonců každý už od začátku věděl, že tahle série nebude typická. Věku nenávisti se také jedna věc nedá upřít – stále je originální, odehrává se v Čechách, dobře a svižně se čte a především jako závěr třídílné, respektive čtyřdílné série funguje.

Název originálu: Městské války III: Věk nenávisti
Autor: Pavel Renčín
Obálka: Jiří Husák