RECENZE: Kniha Proklatý opět uvádí smrtícího a neodolatelného druida

26. 10. 2013

Kevin Hearne: Kroniky zelezneho druida 2 - ProklatyPo nedávném vítězství nad nepřátelskými bohy si Atticus musí dávat velký pozor. Každý druhý po něm žádá likvidaci božských protivníků. Dokonce i místní čarodějnický coven jej prosí o výpomoc. Konkurence dala jeho členkám pěkně na frak. A to není druidův jediný problém. Musí řešit nájezd bakchantek, záhadné vraždy středoškoláků i temné stíny halící jedno dlouholeté přátelství.

Ilustrační foto: Výřez obálky prvního dílu série Kroniky železného druida s názvem Prohnaný. Autor: Gene Mollica

Druhý díl série městské fantasy nazvané Kroniky Železného druida ke svým fanouškům opět přivádí posledního žijícího druida jménem Atticus O´Sullivan.  Kromě něj se vrací i jeho věrný telepatický vlkodav a známí i zbrusu noví hrdinové. Kevin Hearne šikovně mísí zástupce světových pantheonů i běžnou realitu, což si čtenáři pochopitelně skvěle užívají.

Kevin Hearne

Narodil se a vyrůstal v Arizoně, kde vystudoval angličtinu. Při studiu pracoval jako karikaturista v univerzitních novinách. Dnes stojí na opačné straně katedry a učí. Vždy byl fanouškem fantastiky, zejména komiksů ze světa Star Wars. Pracuje na šestém dílu této série s tím, že by mělo vzniknout devět dílů. U nás zatím vyšel Prohnaný a Proklatý, připravuje se díl podtitulem Praštěný.

Čarodějnický coven si nezadá s mafií

Mocný druid Atticus by se nejraději potichu zašil ve svém ezoterickém obchodě. Je ochotný nanejvýš zaučovat sličnou následovnici. No, není mu přáno. Musí se pustit do řešení problémů, které ani nespískal. Pro začátek jeho město válcují rozjařené bakchantky. Vzápětí coven nepřátelských čarodějek vyzve druidovy čarující kamarádky. O život jde nejen tisíciletému Atticovi, ale i těm, kdo mu stojí nejblíže. Magií vládnoucí nepřátelská konkurence s temnou nacistickou minulostí dokáže zabíjet i na dálku. Po smrti přítele jej ke všemu obtěžuje i natvrdlá policie. A co teprve bohyně války a smrti věčně při chuti!

Pokračování má grády a švih

Druhý díl nebývá vždy lepší, než premiéra. Popravdě, občas se stane, že pokračování je velkým zklamáním. Ne tak v případě téhle druidovské série. Proklatý plynule navazuje na první díl, a co si v něm čtenáři oblíbili, toho se jim měrou vrchovatou dostane i v Prohnaném. Navíc zde dost výrazně přibylo akce, pár sympatických postav i těch k nakopání zadku. Děj se z unylého předměstí přesouvá hned na několik vzdálenějších míst, kde poslední druid musí hasit cizí trable.

Ten, kdo měl při čtení minulé Hearneho knihy výhrady například k přemíře božských postav, řízných nadávek nebo druidově příliš účinné magii a šarmu, tentokrát bude spokojenější. Ani ne tak proto, že by výše zmíněného nějak dramaticky ubylo. Všeho je i ve druhém dílu Železného druida habaděj. Vtipné hlášky trousí tenhle týpek každou chvíli a namnoze je mísí s žánrovými narážkami.

Lepšího přijetí se Atticus dočká i proto, že při polykání stránek pokračování si čtenáři užívají dobrodružství někoho, na koho si již stačili zvyknout a oblíbit si jej. Díky tomu se celkem rádi smířili s četnými výstřelky hlavního hrdiny a přijali je jako fakt. Leckdo z druidových fanoušků, kteří podobným detailům příliš nefandí, je za krátký čas nejenže přestane vnímat, ale začne si je i užívat.

obalka Kevin Hearne: Kroniky zelezneho druida 2 - Proklaty

Nejen další urban fantasy

Městská fantasy je dnes jeden z nejúspěšnějších žánrů fantastiky. Proto je obtížné ještě najít téma, které se v ní dosud neobjevilo. Kvůli tomu se autoři musejí uchylovat ke stále nečekanějšímu a nepravděpodobnějšímu spojování prostředí, postav i druhů a využití magie. Čtenáři tak občas nad některými překvapeními kroutí hlavou, jindy souhlasně přikyvují.

Na rozdíl od mnohých sérií paranormálních romancí třeba Laurell K. Hamiltonové či Kim Harrisonové nemá druidovský cyklus tak vyhraněné čtenářstvo. Blíží se spíše městské fantasy Simona R. Greena nebo Jima Butchera vhodných pro každéhomilovníka fantasy. V poslední době získal i mladšího kolegu v tetralogii Jakuba Ćwieka, prošpikovanou podobně drsnými hláškami.

Zatímco však uvedení autoři píší spíše pro dospělejší fanoušky, zdá se, že autor Proklatého zacílil na ty mladší obojího pohlaví. Ve světle tohoto zjištění je pak pochopitelný jazyk, způsob vyprávění i krkolomná a občas až supermanská dobrodružství hlavního hrdiny odvážného zejména z nutnosti. Většinou totiž dělá jen to, co mu zachrání kůži, ale ne vždy.

Nebeský sex není zrovna výhra

Kevin Hearne přišel s originálním světem i hlavní hrdinou. V něm se zcela bez zábran, ale v dostatečném utajení, pohybují nadpřirozené bytosti, aniž by obyčejným lidem braly iluzi bezpečí a normálnosti. Ve druhém dílu své debutové série autor ještě více spojuje hlavní postavy a zaplétá je do vzájemně výhodných i nepříjemných vztahů. Ať se jedná o druidovy čarující kolegyně nebo nabídky nevypočitatelných bohyní severského pantheonu, sexy Ir těsně po dvacítce si bude muset poradit se vším.

Pohledný mladík z obálky knihy možná díky nově nabitým zkušenostem dostane šanci zvládnout i další výzvu, které se nevyhne. Ve třetím dílu nazvaném Praštěný se konečně bude muset popasovat s hromovládcem Thorem, což potěší zejména jeho upířího a vlkodlačího přítele. Vzhledem k dosavadnímu vývoji čtenáře jistě čeká ještě drsnější a rychlejší jízda, než doposud. To zas jistě potěší je.

Název originálu: Hexed. Český název: Proklatý. Autor: Kevin Hearne. Nakladatel: Laser-books, edice STYLE, 2012. Počet stran: 288. Doporučená cena: 279, zlevněno e-shop od 189 korun.

0