RECENZE: Project CARS boduje. Zatím jde o nejlepší závodní hru roku 2015

28. 5. 2015

Vývojářské studio Slightly Mad vyložilo na stůl své nejlepší karty. Project CARS zahajuje letošní závodní sezónu s velice vysokými ambicemi. Po dlouhých měsících zdánlivě nekonečného herního půstu se hráčům o pracek dostává luxusní multiplatformní závodní hra, jejíž gameplay videa a screenshoty budila zájem už v minulém roce. Proč si zahrát hru Project CARS? Čtěte recenzi na FANZINE.cz!

Project CARS gameplay záběry

Vývojářské studio Slightly Mad patří ve svém oboru ke špičce, což je znát nejenom na grafice hry. Zdroj: vydavatel hry

Závodní hry patří obecně vzato k jednomu z nejpopulárnějších žánrů na gamingové scéně už od dob prvního Gran Turismo na PSX. Project CARS je tak trochu netradičně pojatý experimentální projekt, který začal vznikat přibližně před čtyřmi roky za finanční crowdfundingové podpory herní komunity. Zkušení autoři stojící za vybranými závodními tituly z legendární série Need for Speed nyní pojali závodění z úhlu pohledu realistického simulátoru, jenž však díky několika stupňům obtížnosti a poměrně user-friendly hratelností cílí na velice široký záběr příznivců videoherního závodění.

Méně keců, více simulace

Na rozdíl od současného mainstreamového trendu je Project CARS i přes snahu cílit na širokou skupinu hráčů především poctivý závodní simulátor. Důraz není kladen na kdovíjak propracovanou kampaň pro jednoho hráče, a to dokonce přesto, že se autoři pokusili budovat atmosféru skrze fiktivní emailovou schránku, na nich hráči po vyhraných závodech chodí nejrůznější komentáře a jásavé ohlasy fanynek. Pokud se hráči naopak nedaří, fanoušci na něm prostřednictvím sociálních sítí nenechají ani jednu niť suchou.

Tenhle titul je především o maximálním požitku z jízdy. Hráč má ihned po nasednutí do virtuálního kokpitu pocit, že skutečně řídí od sebe výrazně se lišící vozy.

Pohled do kokpitu nadchne především automobilové nadšence

Určitý problém směřuje především k vozovému parku čítajícím něco přes dvacítku reálných či fiktivních automobilek s celkovým počtem automobilů pohybujících se někde okolo šedesátky. V porovnání s pravděpodobně doposud nejlepší závodní série, Forza, jde o přibližně dvoutřetinový pokles. Vozidla jsou rozdělená do několika kategorií, od motokár, na nichž mimo jiné začínal i legendární Schumi, přes klasická závodní auta až po formule či závodní speciály. Pokud bychom porovnaly počet kategorií s celkovým počtem sporťáků, zjistíme, že jich je v každé skupin poměrně málo, čímž se Project CARS diametrálně liší o současného herního mainstreamu.

Z UAE až do Anglie

Graficky jde o jednu z nejlépe vymodelovaných her žánru, a to včetně těch nejmenších detailů. Výborně působí především zpracování povětrnostních podmínek a každý závodní okruh tak vypadá zcela unikátně, od slunných Arabských emirátů po starou dobrou Británii. Počasí má na průběh závodu výrazný vliv. Vývojáři se snažili svému dílu vdechnout autenticitu skrze rozčlenění závodů do několika fází, mezi něž patří příprava na nečisto, kvalifikace a samotný závod. Závodění pak elegantně podtrhává velice vhodně vybraný hudební podkres, který svým adrenalinovým tónem vzbuzuje emoce už v hlavním menu.

Jízdní model je naprosto geniální a rozdíly mezi jednotlivými vozy jsou obrovské. Zatímco některé modely sedí na vozovce jako přibité, jiné po silnici létají jako hadr na holi. Zejména na vyšší obtížnost bez jakékoli asistence se skutečně ukáže, jak dobře na tom jsou schopnosti hráčova virtuálního řízení, neboť jsou do nejmenšího detailu poznat rozdíly v teplotě pneumatik, kvalitě ABS, ale okolního počasí. Výrazně vysoký míra jedinečnosti vozidel je však dostupná i na nižších obtížnostech, což ze hry činí dvousečnou zbraň. Nemá smysl si dělat iluze, konzolový hráč navyklý na spíše arkádové modely vozidel může mít se stravitelnosti nového systému nemalý problém a velká část vozidel z již tak nepříliš širokého portfolia mu může zůstat zapovězena.

Na své si přijdou i fanoušci formulových závodů

Project CARS patří mezi královské závodní tituly, které lze z kvalitativního hlediska zařadit mezi nejlepší žánrové klasiky. Titul na celé čáře přehrává většinu konkurentů s výjimkou série Forza. Herní engine je parádní a přímo vybízí k okukování automobilového fetišismu. Výborná hudba, proměnlivé počasí a slušná paleta aut činí ze hry atraktivní titul, jehož ambice stát se jedničkou snižuje snad jen občas přílišná náročnost pro běžné hráče. Poněkud neveselý pohled na tváři vykreslí také pohled do nepříliš rozsáhlého vozového parku.

0