RECENZE: Při čtení napínavé Loutky vás bude mrazit v zádech a vůbec všude

3. 10. 2014

Spisovatelka Taylor Stevensová se po napínavých akčních románech Lovkyně informací a Neviňátko vrací k oblíbené postavě drsné a neúprosné Michael Munroeové. A tentokrát ji staví do zdánlivě bezvýchodné situace. Jak si s tím hlavní postava i autorka Loutky poradily?

Taylor Stevensová si je se svou titulní hrdinkou v mnohém podobná
Zdroj: HorrorNovelReviews.com

Taylor Stevensová do thrillerové literatury přivedla svéráznou ženskou hrdinku, která si mnohdy nezadá se svými mužskými kolegy. A zatímco první dva díly sloužily spíše jen jako seznámení se světem Michael Munroeové, Loutka již plně těží ze zavedené mytologie celé série. Stevensová na nic nečeká a už od první kapitoly rozbíhá napínavý příběh, při kterém si vydechnete teprve až v poslední kapitole. Než se k ní ale dostanete, čeká vás notně zběsilá jízda plná akce, strachu a napětí.

Taylor Stevensová
je americká spisovatelka, která se narodila v New Yorku. Její dětství nebylo ani zdaleka idylické, jelikož ho nedobrovolně strávila v náboženském kultu Boží děti. Teprve až ve dvaceti letech dokázala z tohoto kultu uniknout a žít si po svém. V současnosti žije v Texasu a proslavila se zejména příběhy své neohrožené hrdinky Vanessy Michael Munroeové.

Ještě neznáte Munroeovou? Vaše chyba

S tím, co bylo napsáno v předchozím odstavci, ale souvisí i nejzásadnější problém Loutky. Autorka tak nějak počítá s předpokladem, že jsou čtenáři s problematikou Vanessy Michael Munroeové seznámeni a příliš se nezabývá větším vysvětlováním její minulosti. Čtenář nemá pocit, že se seznamuje s novou postavou, ba naopak. Cítí se jako divák, který nestihl začátek filmu a dorazil až ve chvíli, kdy byla představovačka hlavní hrdinky pryč. Přestože kniha funguje i jako samostatné dílo, nedokážete ze sebe v průběhu čtení setřást pocit, že vám Stevensová o Munroeové neřekla dost. Na jednu stranu je tento tah matoucí, na druhou vás svým způsobem nutí pořídit si i předchozí díly série, abyste se o Munroeové dozvěděli víc.

Před Loutkářem nikdo není v bezpečí

Zdroj: obálka knihy.

Zdroj: obálka knihy.

Když pomineme fakt, že nám ve skládačce chybí několik důležitých dílků, Taylorová dokázala vykreslit dostatečně zajímavý příběh, který ve své podstatě skutečně funguje i jako samostatný thriller. Na téměř 400 stranách se rozvíjí příběh unesené filmové hvězdy a rovněž unesené Munroeové, jejichž osudy dohromady svedl záhadný Loutkář. A právě postava Loutkáře je natolik úchylná a zvrácená, že je v podstatě dokonalým záporákem. Kdykoli se objeví na scéně, přejete mu stejně tak krutý a zvrácený osud, jaký on připravuje svým obětem, ze kterých dělá živoucí panenky na objednávku.

Ostatní záporné postavy jsou bohužel až příliš schematičtí a stereotypní, takže čtenáře ničím nepřekvapí. Co je ale stoprocentně překvapí, jsou určité zvraty, kterých sice není mnoho, ale Stevensová je dokázala mistrovsky využít k tomu, aby celému příběhu dodala na fatálnosti a zároveň hlavní postavě vyslala jednoznačný vzkaz: „Cokoli uděláš, bude potrestáno!“. Bezvýchodná situace Munroeové vás s ní pak nutí soucítit. Jedna se vlastně o jedinou věc, která vás s ní soucítit nutí, protože jako taková není příliš sympatickým charakterem. Bez těchto pasáží by z ní převažoval pocit chladné vražedkyně.

Jako byste sledovali film

Celkově se Loutka čte velice dobře zejména proto, že svým stylem vyprávění připomíná filmový scénář. Styl je přizpůsoben tomu, abyste si mohli ve své mysli přehrávat Loutku na stříbrném plátně. Akce je filmová, děj také. I postavy jsou svým způsobem tvořeny hlavně tak, aby dobře působily na promítacím plátně. Jenomže tohle není film, nýbrž kniha. Ačkoli Loutka velice dobře funguje i v knižní podobě, neubráníte se pocitu, že některé scény by spíše vynikly právě před kamerou než na papíře.

Filmové je následně i celé zakončení příběhu, které vás rozhodně nezklame a k tomu přidává i celý pytel emocí. Loutka je napínavým moderním thrillerem s hrdinkou, ke které si sympatie tvoříte sice těžce, ale nakonec to přeci jen jde. Určité pasáže svými popisy připomínají spíše filmový scénář, ale dílu jako celku to neškodí. Největším záporem knihy jsou schematické vedlejší postavy, které ničím nepřekvapí, a tudíž jsou vám jejich osudy víceméně ukradené.

Pakliže máte rádi moderní knižní thrillery s filmovou akcí a záhadnými hlavními hrdiny, je pro vás Loutka tou pravou volbou. A pokud pouze hledáte dobré čtení na nadcházející dlouhé zimní večery, ani vy byste neměli Loutku přehlédnout.

Originální název: The Doll. Český název: Loutka. Autorka: Taylor Stevensová. Nakladatelství: Knižní klub, 2014. Počet stran: 384. Doporučená cena: 299 Kč.

0