RECENZE: Perunova krev 2 – Válečník se chce pomstít i zachránit svět

30. 7. 2014

Afghánský vysloužilec Martin je mrtvý. Bohyně Chors ho zabila. Znovu. Tentokrát ho už nevzkřísí. Odevzdal jí artefakt, jímž ovládne všechny božské kolegy. Nebo je zničí a s nimi svět. Snad ji zastaví a zabije bojovník z Čech. Nebo zemře sám. Nadobro.

Martina Fridricha čeká v Kotletově novém románu hodně trablů. Zdroj: knižní obálka.

Milovníky fantastiky a rychlé brutální akce potěšil František Kotleta již po několika málo měsících od vydání své poslední knihy. Druhá část románové série nazvaná Perunova krev 2 znovu přináší pohnuté a turbulentní životní osudy vojenského veterána Martina Fridricha, jeho dvou přátel a nespočtu těch, kteří jim jdou nepřetržitě po krku.

Překvapivý, zbožňovaný i zavrhovaný nováček tuzemské žánrové literatury František Kotleta ve své románové sérii navázal na debutovou trilogii Bratrstvo krve. Emzáky a upíry sice nahradili slovanští bohové s mnoha dalšími nadpřirozenými stvořeními, ale tím odlišnost končí. Autorova nejnovější adrenalinová jízda přináší čtenářům očekávanou dávku násilí, sexu, krve a vnitřností, ale také magie i nadsázky v nespočtu popkulturních hlášek. Vše uvnitř stylového knižního balení.

František Kotleta

Je autorem poměrně tajemným a o jeho životě se ví jen málo. Civilním povoláním je řezník, narodil se v Bruntále roku 1981. Jeho matka prý byla tanečnice, gymnastka i agentka CIA, jeho otec snad Michail Gorbačov. Od matčina útěku do Polska vyrůstal od šesti let sám, dva roky měl vinou záměny identit strávit ve věznici Heřmanice. Výsledkem těchto duševních šrámů je mimo jiné i jeho debutová trilogie Bratrstvo krve nebo ve stejně akčním duchu pojatý dvoudílný román Perunova krev.

Když si bohové jdou po krku, jde o život všem

Martin Fridrich spadl z bláta do louže. Zelené oči, sexappeal a svaly mu pomohly k uspokojivým chvílím, ale také ke smrti. Když bohyni Chors odevzdal magický kámen, odměnila ho po svém. Zatím mu ještě bije srdce, ale ostatní životní funkce pod hladinou řeky moc nefungují. Bývalý voják se musí spojit s bytostmi, jež se zatím nerozhodly, ke komu se přidat. Některé jsou však stejně nebezpečnými spojenci, jako protivníky. Aby se Martin vypořádal s aktuálně nejmocnější božskou potvorou, musí najít Peruna. Ten se však ukryl před všemi, přáteli i soky. Ty, kteří ho hledají, zabíjí a probudit jej může pouze vyvolený. Bývalý voják a hrdina jím snad je. Ale současný zabiják a zloděj? Přes všechnu nadpřirozenou pomoc možná nebude mít šanci ani on, ani tento svět.

Tobogán poháněný semtexem vede skrz vnitřnosti a krev

Tajemný František Kotleta je pro milovníky fantastiky nejenom překvapivým zjevením na poli fantastiky. Je zároveň i velmi aktivním spisovatelem, o čemž svědčí hned několik románů v poměrně krátkém časovém období. Na první pohled by se mohlo zdát, že autor sype hotová díla ze šuplíku, kam přispíval mnoho let. Vzhledem k poměrně vyrovnané úrovni jeho románů je však tahle možnost dost nepravděpodobná.

Možná jen využil dvou klidných a pracovně asi nepříliš náročných let v Heřmanicích. Ať tak nebo tak, jisté je, že v roce 2010 debutoval s prvním dílem trilogie Bratrstvo krve a v rychlém sledu následovaly další dva díly. Patrně i vzhledem ke kladnému přijetí této upíří série počesku, jež zaútočila na žebříčky oblíbenosti tematických knih z Jiřího Kulhánka i Miroslava Žambocha, ji v roce 2013 nahradil první kniha z dvoudílného románu Perunova krev.

Souboj bohů v České kotlině dokáže zničit celý svět

Příběh válečného afghánského veterána Martina Fridricha by sed dal shrnout jen do několika málo vět. Fyzicky i magicky velmi obdařená dáma nejprve pomohla vyvraždit celý jeho tým a zabila je. Pak ho vzkřísila, svedla jej, zamotala mu hlavu, půjčila trochu nadpřirozených schopností, využila ho ke špinavé práci, a když od poblázněného vojáčka získala všechno, co chtěla (samozřejmě něco bylo i příjemné), znovu ho připravila o život.

Podobné shrnutí děje, obohacené navíc o dva nenahraditelné společníky,

kteří hlavnímu hrdinovi nesčetněkrát život zachránili, a pokud je vysvobodí ze zajetí hlavní záporačky k nakousnutí ještě zachrání, si čtenáři užijí i v úvodu Perunovy krve 2. Je až neuvěřitelné, co dokážou tři bývalí vojáci rozpoutat mezi bohy za peklo, když je navíc jeden z nich na invalidním vozíčku a ze sexy důstojnice je obézní kolos.

Děj pokračování akčního trháku je stejně přímočarý jako jednička. V úvodním dílu románu hlavní postavy jen běhaly po naší krásné zemičce a hledaly magický kámen, když bylo třeba, odpravovaly konkurenční nadpřirozené potvory a skrývaly se před jinými. Ve dvojce hledají boha, běhají po naší – no však si to každý domyslí. Jinak je vše dost podobné.

Trochu nuda ne, pomyslel by si možná některý neznalý fanoušek literární fantastiky. Ano, mohla by být. Ale ve skutečnosti se při četbě Perunovy krve rozhodně nikdo nenudí a nudit nebude! Kotleta se mezi zmíněné žánrové autory totiž zařadil nejen námětem svých prvních knih, jež rázem přepsaly seznam nejčtenějších současných autorů fantastiky.

Další, co mají tito mužové pera (protože v současnosti existuje v žánrové tvorbě jen zlomek dam) společné, je dynamika a spád děje. Spolu s Jiřím Walkerem Procházkou, a možná ještě pár dalšími, tito autoři nezabředávají do vedlejších kolejí příběhů. Nehnípají se moc často v minulosti svých postav, jejich psychologii a plánech do budoucna. V převážné většině čtenáře rovnou vtáhnou do nějaké smrtelně nebezpečné akce a od té doby jej pustí až s poslední stránkou.

Tím samozřejmě není řečeno, že by hlavní a velká část vedlejších postav těchto autorů nepůsobila skutečně nebo byla příliš plochá a černobílá. Zejména to druhé opravdu nehrozí. Naopak. Téměř všichni se z nějakého důvodu pohybují na nepřehledné hranici mezi dobrem a zlem nebo dokonce dost daleko v sytě šedé. To jim však nikdy nezabrání zachovat se v souladu s jejich dobrým já a nakonec se pravidelně stávají hrdiny zachraňujícími svět.

Tuzemská městská fantasy má grády

Akční a zatraceně rychlý děj, překvapivé zápletky ani vesměs sympatické postavy nemusí být pokaždé zárukou úspěchu. Přestože by tenhle fakt bohatě stačil, těží František Kotleta ještě ze dvou dalších skutečností. Za prvé je on sám autorem ryze českým, proto se jeho hlášky (občas poměrně ostré a nekorektní, jak to jen čtenáři milují) trefují přímo do černého a fanoušci jim stoprocentně rozumějí.

Zadruhé se děj příběhu po celou dobu odehrává na území současné České republiky, což mu pro tuzemské čtenáře dodává ještě další plus. Koho by netěšilo narážet při četbě na známá místa, která zná a jimiž denně i občas prochází.

Sečteno a podtrženo, autor Perunovy krve 2 uchystal svým fanouškům, i ostatním méně znalým, veskrze příjemné akční čtení. Možná v pokračování úvodního dílu trochu chybí novost prostředí a některých nápadů, jež Kotleta čtenářům představil. Třeba zde nenajdou některé tak nadějné nápady, jako v první části a někteří útlocitnější čtenáři zkolabují kvůli přílišné brutalitě nebo peprnému vyjadřování, které nesedne každému.

I tak jistě první část čtenářů rozhodně potěší a druhou přinutí, i když je hned na počátku děj jedničky pěkně shrnutý, přečíst si ji v originále. Druhý románový díl je „jen“ pokračováním jedničky a příliš nového nepřináší, přesto je o mnoho čtivější a lepší, než mnozí konkurenti. Pokračování sice nepředčí Perunovu krev 1, přesto je literárně o něco dále než trilogie Hustej nářez (i když se ve finálové bitce drží maličko zpátky) a jako exkurze do světa slovanského pantheonu je neodolatelná.

Český název: Perunova krev 2. Autor: František Kotleta.  Nakladatel: Epocha (edice Fantastická Epocha) 2014. Počet stran: 304. Doporučená cena: 289, e-shop od  231 korun.

0