RECENZE: Nebe 2 – Cesta věčnou nocí má přinést záchranu celého lidstva

18. 6. 2014

Árie s Perrym nakonec našli, po čem toužili i co nechtěli. Mladík odchází bez Talona ke klanu, který ohrožuje éter i hlad. Aby chlapec zůstal v bezpečí, musí Árie s Roarem vypátrat místo z legend. Pokud chce zůstat s milovaným Perrym, nesmí selhat.

V budoucnosti může obloha zářit blankytem i blesky a ohněm smrtícího éteru. Zdroj: wikipedia.org.

Ilustrační foto – v budoucnosti může obloha zářit blankytem i ohněm smrtícího éteru. Zdroj: wikipedia.org.

Dospívající milovníci postapokalyptické sci-fi jistě uvítají druhý díl dystopické série Nebe. V románu nazvaném Cesta věčnou nocí se vrací zamilovaný pár, Osadnice Árie a Outsider Peregrin, jejich přátelé Roar, Uhlík a mnoho dalších, ale také jejich současní či bývalí nepřátelé.

Veronica Rossi znovu oživuje realitu, v níž zbytky lidstva přežívají pod smrtícím éterovým nebem nebo v rozpadajících se pozůstatcích umírající technologie. Čtenáři budou opět svědky konfliktu primitivního přírodního společenství a těmi, kdo se zuby nehty drží zbytků pokročilé civilizace.

Veronica Rossi

Narodila se na v Rio de Janeiru, ale vyrůstala a žila na mnoha místech po celém světě. Nakonec ji osud zavál do Severní Kalifornie, kde žije s manželem a dvěma syny. Bakalářské studium úspěšně dokončila na univerzitě v Los Angeles. Později vystudovala umění v San Francisku. Jejím úspěšným literárním debutem se stalo Nebe, postapokalyptická trilogie pro mládež.

Problémy všedního dne možná udolají i opravdový cit

Putování hlavních hrdinů, za Áriinou matkou a záchranou Peregrinova synovce Talona, neskončilo příliš úspěšně. Chlapec je ve Snění šťastný a nechce se vracet, Áriina maminka je mrtvá. Přesto jim cesta přinesla mnohé. Kromě seznámení s novými přáteli a setkání se starým přítelem Roarem se do sebe mladí lidé osudově zamilovali. Nakonec je však rozdělila realita a odlišnost. Perry musí převzít odpovědnost za chřadnoucí kmen, stále však myslí na svou Osadnici. Když se ji člen jeho společenství pokusí otrávit, zmizí dívka pod rouškou noci. Aby zajistila Talonovo bezpečí, musí nalézt mýtickou Poklidnou modř a snad zabrání i dohodnutému sňatku Perryho sestry. Peregrin i Árie jsou zmítáni pochybnostmi a otázkami, které prověří jejich lásku

cesta_vecnou_noci

Přírodní život poskytuje čerstvý vzduch i špínu, dřinu a hlad

Svět blíže nespecifikované budoucnosti je plný nebezpečí a rozporů. Na jedné straně přežívá lidstvo pod širou oblohou, z níž dští blesky éteru, který zabíjí všechno živé včetně půdy. Tohle primitivní společenství, jehož členové se nazývají Outsideři, je rozdělené do jednotlivých klanů a snaží se získat dostatek potravy i bezpečí. Je otázka, jak dlouho vydrží takto žít, jenže aktuálně jim nic jiného nezbývá.

Ani druhá část lidí, však nemá na růžích ustláno. Na rozdíl od života na povrchu, který připomíná spíše prvobytně pospolnou či feudální společnost, žijí ve velkém komfortu, ale v podsatě uvěznění v technologickém zázraku pojmenovaném Lusk. Ten je chrání před nebezpečím z vnějšku, ale technika bez údržby podléhá působení času. Navíc uzavřená komunita trpí stále větším psychickým tlakem a útočící choroby nedokáží vyvážit ani snové Říše.

I legendy většinou obsahují zrnko pravdy

Příběh založený na odlišnosti ústřední milenecké dvojice je jak vystřižený ze Shakespeara. Protože se v literatuře opakuje zas a znovu, je třeba k němu přidat ještě další zápletky. Veronica Rossi úspěšně spojila několik osvědčených témat, která vložila do nezvyklého prostředí. Některé se týkají objevujících se nových postav, jiné rozvíjejí již dříve zmíněné problémy.

Jako v ostatních dystopických sériích například Divergence nebo Hunger games figuruje hlavní zápletka okolo Árie a Perryho velmi účinně. Teenagerští milovníci fantastiky si jistě rádi užijí jejich postupné sbližování. Milostný příběh vyprávěný z pozice obou pohlaví by mohl přilákat nejen zástupkyně něžného pohlaví, ale i chlapce.

Přestože se jedná o vyprávění, jehož hlavní postavy ještě nedovršily ani dvacítku, musejí se vyrovnávat s problémy, které by vykolejily i dospělé. Ve druhém dílu více než v románu Pod nekonečnou oblohou je zvýrazňován stále zralejší postoj Árie, ale zejména Peregrina. Na mladíkových bedrech leží odpovědnost za celý kmen a oba musejí činit nelehká rozhodnutí, která ovlivní život i budoucnost všech.

V knize Cesta věčnou nocí se čtenáři setkávají s putováním známým z jedničky, ale také se všedním životem hlavních hrdinů ve vesnici. Ten je však mnohdy ještě náročnější. V příběhu hraje důležitou roli snaha nalézt legendární bezpečné místo, jejíž úspěch by však mohl přinést i nebezpečný střet dvou světů. Zatím není jisté, zda je Poklidná modř dost velká pro Osadníky i Outsidery.

Dalším rozvíjeným tématem je vztah Árie a Roara, který sice miluje Perryho setru, ale hned z několika důvodů by se mohl stát i jeho sokem. S tímto souvisí i další zajímavá námětová linie o zesílených smyslových schopnostech některých Outsiderů. Je možné, že ještě bude hrát klíčovou roli. Druhý díl série Nebe přináší fanouškům nejen zajímavý příběh, jenž sympaticky rozvíjí a zahušťuje novými problémy hlavních postav.

Čtenáři se sice nedozvědí mnoho o technických vymoženostech Lusků, ale o to více si mohou vychutnat život přírodní poloviny lidstva. Příběh se sice zakládá na stejném principu jako první díl a nepřináší příliš nového, ale to mu neubírá na dynamice, romantice ani na velké porci zábavy, jíž si díky němu užijí.

Název originálu: Through the Endless Night. Český název: Pod nekonečnou oblohou. Autor: Veronica Rossi. Přeložil: Michaela Škultéty. Nakladatel: Knižní klub, 2013. Počet stran: 328. Doporučená cena: 259, zlevněno – od 240 korun.

0