Hry

RECENZE: Metro Redux je parádní konverze solidní střílečky

Marek Jedinák

Marek Jedinák

15. 9. 2014

Jak by vypadal svět, pokud by lidstvo vypustilo z lahve jaderného džina? Nová konverze úspěšných stříleček vychází v graficky upravené edici pro novou generaci konzolí. Má smysl i po tolika letech oprášit starou klasiku společně s titulem, který vyšel minulý rok? Čtěte recenzi na FANZINE.cz!

Metro Redux Moskva

Exteriéry vypadají v nové verzi skutečně fantasticky. Zdroj: oficiální stránky hry

Vydání nové generace konzolí provází masivní doprovod remasterovaných verzí úspěšných herních titulů. Jednou z mnoha vyhlazených konverzí je i střílečka Metro Redux obsahující dva přímo na sebe navazující tituly, Metro 2033 a Metro: Last Light. Vydání takového titulu lehce čeří vody, především proto, že druhý z jmenovaných titulů oficiálně vyšel teprve minulý rok.

Hráči mají možnost spustit se do temných hlubin moskevského metra a prozkoumat jeho tajemná zákoutí. Nemá smysl chodit okolo horké kaše. Metro Redux je kvalitní střílečkou, ba dokonce jednou z nejkvalitnějších konverzí pro next-gen konzole. Výrazných změn se dočkal především starší z obou titulů. Grafický facelift je skutečně znát, čímž spojení obou titulů vytváří dojem jednoho kontinuálního celku. Díky vylepšenému vizuálu a novým texturám doznala značného prohloubení již tak silná atmosféra hry. V zájmu prohloubení atmosféry byla dokonce v některých lokacích na povrchu změněna denní doba, autoři pravděpodobně až příliš popustili uzdu své fantazii a rozhodli se některé lokace odehrávající se v noci nyní ukázali v paprscích denního světla.

Paradoxně tak místy došlo ke zcela opačnému efektu, kdy se pocit úzkosti a strachu bez milosti vytratil.

Apokalypsa

Kulisy Moskvy zničené jadernou válkou nevypadaly nikdy tak pěkně, čímž dokonale vdechly život Gluchovského románu. Fantasticky vypadá především hra světla a stínu, kterou umožnil využití herního enginu z Last Light. Razantní proměny se také dočkali obličeje obyvatel jednotlivých stanic metra. Každému jednotlivci se díky novým úpravám podařilo vdechnout život, především pak intenzivnějším využitím mimiky.

Skvělým nápadem bylo přidání nových skrytých lokací, v nichž se zpravidla nachází tolik cenné vybavení. Ani ostřílení hráči znající průchod hrou nazpaměť se tak nemusí cítit úplně ochuzeni o nový zážitek. Důležitým aspektem plynulosti hry zůstává také výrazné zkrácení načítacích obrazovek, či jejich kompletní odstranění. Díky vyššímu výkonu konzolí a lepšímu výkonu vývojářů působí původní Metro souroději, neboť nejsou jednotlivé pasáže hry v takové míře křečovitě rozdělované.

Metro redux

Změnou snad ještě podstatnější je umělá inteligence nepřátel, díky níž se Arťomova cesta tunely moskevského metra stane ještě nebezpečnější. Nepřátelští vojáci se mnohem lépe kryjí a snaží se pohybovat v prostoru tak, aby hráče mohli přepadnout ze zálohy. Mutanti jsou naopak dle předpokladu méně inteligentní bytosti, jenž spoléhají pouze na hrubou sílu a početní převahu.

Nepřátelé reagují uvěřitelněji především při snaze o stealth postup jednotlivými misemi. Nyní se už nemůže stát, že by hráč při jedné otevřené přestřelce s nepřítelem musel změnit styl hry a pustit se do bezhlavého likvidování nepřátel. Nově se na chvíli stačí vytratit z vizuálního dohledu nepřátel, kteří se tak po chvíli uklidní. Ano, pravděpodobně nejde o úplně realistický prvek, hratelnost se tím však jistě zlepšila.

Na té si dali autoři hry skutečně záležet. Od původního Metro 2033 prošla tato konverze přizpůsobením mainstreamu. Vývojáři si zkrátka ani tady nedokázali odpustit některé pasáže plné nepřátel. Mnohem důležitější je však přítomnost několika módů, jenž dramatickým způsobem mění charakter hry. Hráči si nyní mohou vybrat mezi klasickým hardcore zážitkem, nebo klasickou současnou střílečkou, v níž není nutné tolik řešit dostatek munice.

Přesto však zůstává podstata hry nezměněna. Metro je stále perfektním mikrokosmem pro vyobrazení lidské antiutopie. Stísněné prostředí je ideálním místem pro střet ideologie. Autoři zkrátka precizně kopírují Gluchovského um nastavit lidstvu zrcadlo.

Verdikt

Metro: Redux je parádní střílečka, která za solidní cenu nabízí dva titulu. Nedávno vydaný Last Light, jenž prošel v podstatě minimem změn a starší, zato výrazně překopaný základní titul Metro 2033. Nový engine umožňuje lepší práci se světlem a plynulejší gameplay. Výraznějších změn se dočkala také umělá inteligence a hratelnost, která je vyšší především díky méně četným načítacím sekvencím. Jedná se o velice slušnou střílečku určenou především skalním příznivcům série, ale i úplným nováčkům.

Hodnocení: 80 %

Klady: Slušná atmosféra, práce se světlem, zlepšení AI, nové herní módy

Zápory: Last Light téměř nezměněn