RECENZE: Merry Gentry je dědičkou faerijského trůnu a terčem číslo jedna

19. 6. 2013

Laurell K. Hamilton: Merry Gentry (ilustrační)Změny ve Faerii mohou Merry stát život nebo dokonce duši. Málokdo by hádal, že je princeznou Temného dvora aktuálně s velkou šancí na trůn. Právě kvůli tomu v minulosti utekla a vydávala se za člověka. Při posledním paranormálním vyšetřování její agentury se ale něco zvrtlo a její inkognito se provalilo. Eskortovali ji zpátky k rodině. Musí čelit všemu, co opustila. Dokonce i své tetě.

Zdroj: výřez z originální obálky

Merry je detektivkou vyšetřující paranormální případy. Zdroj: výřez z originální obálky

Jedna z nejpůvodnějších autorek a zakladatelka žánru paranormálních romancí Laurell K. Hamiltonová přichází ke svým fanouškům s novou knižní sérií. Její hlavní hrdinkou je princezna Temného dvora a neteř jeho vládkyně Meredith. Kurs na její následnictví se právě výrazně zvýšil. Merry Gentry tak může vyšetřovat paranormální případy, ale okamžitě i kandidovat na faerijský trůn.

Laurell Kaye Hamiltonová

Narodila se v únoru roku 1963 ve státě Arkansas ve Spojených státech amerických. Už mezi pátým a sedmým rokem života se k ní dostaly hororové filmy jako například Circus of Fear (1966), jehož název Hamiltonová parafrázovala v knize Cirkus prokletých. K první publikované novele vedla dlouhá cesta – nakonec se jí stala hrdinská fantasy s názvem Nightseer (1992). Rok nato poprvé publikovala první díl z dnes dvacetidílné série o Anitě Blakeové – Guilty Pleasures (1993, č. Provinilé slasti, Triton 2006), které zpočátku žádné nakladatelství nechtělo vydat.

Merry Gentry je přitažlivá mladá žena mnoha tváří. Ne jako obvyklé sexy amazonky. Její mimikry jsou mnohem hlubší. Pracuje jako soukromá vyšetřovatelka v detektivní kanceláři, která se zaměřuje na případy související s nadpřirozenem. Nikdo netuší, že je zároveň hledanou dědičkou královské linie vládnoucí ve Faerii. Kvůli tomu před lety uprchla do světa lidí. Konkurence ve světě pod kopcem je neúprosná. Šlo jí o život a stále jde. Historie se opakuje, ale už nemá kam utéct. Musí se vrátit domů a přijmout svůj osud. Pokud zvládne počít dědice dříve, než její pomstychtivý bratranec, získá trůn. Asi.

Dvakrát do stejné řeky prý nevstoupíš

Meredith Gentry je žena, se kterou se život příliš nemazlil. Od dětství musela kvůli svému původu elfího míšence bojovat o místo na slunci. Její příbuzenstvo není ani vzdáleně normální, stejně jako nebyly obyčejné problémy, jež musela řešit. Její život většinou nestál za zlámanou grešli, protože počet jejích přívrženců byl výrazně nižší, než nepřátel. Kvůli tomu musela neustále čelit útokům na svůj život. Ani dnes tomu není jinak. Meredith je stále princeznou na odstřel, ale nyní v období hájení. Klid by mohla mít i nastálo, pokud napomůže trvání vládnoucího rodu.

Laurell K. Hamiltonová se po mnoha dílech celosvětově úspěšné série paranormální romance o nekromantce Anitě vrhla na další cyklus. Tak jako prvně zmiňovaná, i její následovnice Merry žije ve světě magie a nadpřirozena, jež existují vedle lidí poměrně zjevně. Při srovnávání jsou si podobné i obě hrdinky. Meredith je stejně jako Anita malá a nebezpečná, ovládá magii a přátel si cení nade vše. Není však vůbec člověk, což se projevuje na třpytící se pokožce či zelenozlatých očích. Proto se sidhe míšenka nemusí popasovat s vlezlými upíry či dlaky, ale s bytostmi dokonce nebezpečnějšími.

Sex je jen začátek

Jak sama autorka uvádí, je Meredith starší a zkušenější sestrou drsňácké Anity. Zejména díky/kvůli svému dětství u elfského dvora, kde poznala nespočet pozoruhodných až strašidelných bytostí. A to včetně jejich sexuálních i dalších občas šokujících nelidských preferencí. Zatímco se Anita ohledně sexu zpočátku držela zpátky a zdráhala se prubnout nejeden erotický experiment, její starší ségra se hned zkraje nebrání ničemu, co je třeba udělat pro přežití.

obálka L. K. Hamiltonová: Polibek stínů

První díl série Merry Gentry nese podtitul Polibek stínu. Polibek je však to nejmenší, co sidhe i další bytosti od Meredith chtějí a očekávají. V knize je od počátku mnohem více poměrně odvážných erotických scén, kterými je Anitina série charakteristická až v pozdějších dílech. Na rozdíl od blakeovského cyklu zde autorka vskutku řádí na všech frontách od samého začátku.

Obvyklé bytosti s příliš dlouhými zuby se v gentryovském cyklu mění ve fascinující přehlídku nejpodivnějších potvor. Barvami hýřící obyvatelé světa pod kopcem mají často příliš málo či příliš mnoho končetin, chapadel, očí, úst a dalších otvorů. Laurell Hamiltonová si zde užívá možnosti vymanit se z překvapivě svazujícího rámce a na poměry literární fantastiky dost realistického upírsko-dlačího světa.

Paranormálno pro pokročilé

Autorka zde předvádí nejšílenější plody své představivosti. Občas se zdá, že ji fantazie pohltila natolik, že je to až na úkor plynulosti vyprávění. V poměrně rozsáhlém prvním dílu série Merry Gentry je akce celkem dost. Čas od času se ale čtenáři téměř ztrácejí v popisu intrik, subordinací a elfských vztahů. Vykreslení prostředí je nutné, aby si čtenáři, možná zejména čtenářky, mohli lépe představit autorčin nový svět. Pokud by se ale stejně obšírné exkurze měly konat i v dílech následujících, mohly by být na obtíž.

Gentryovskému cyklu schází rozdělení děje do několika vyrovnaných částí, které tolik slušívá sérii o Anitě. V ní je odlišováno a neustále se prolíná i mistrovsky doplňuje vyprávění o upírském soukromí, oživovatelských praktikách a policejním pátrání. Vzhledem k úvodnímu vyšetřování je naděje, že i cyklus o Meredith by se mohl do podobného systému vpravit.

Polibek stínu nijak výrazně ukončen není a nepůsobí příliš jako samostatná kniha. Spíše připomíná první část románu. Samostatné Anitiny příběhy proto asi čtenáři čekat nemohou. Právě tak se zdá, že na rozdíl od příběhů statečné nekromantky nebude vhodné číst další díly samostatně. Nakolik však jsou podobné domněnky správné, bude jasné až při čtení dalších Merryiných dobrodružství. O důvod více, proč se na neobvyklou princeznu těšit.

Název originálu: A Kiss of Shadows. Český název: Polibek stínů. Autor: Laurell K. Hamiltonová. Nakladatel: Epocha, 2012. Počet stran: 392. Doporučená cena: 359, zlevněno e-shop – od 287 korun.

0