RECENZE: Merry Gentry 3 – Svádění luny se lehce může vymknout z rukou

31. 3. 2015

Meredith se marně snaží otěhotnět se svými strážci. Posiluje svazky s gobliny a krutěnkami, aby bez dítěte přežila. Dočasně. Polibkem začne milencům vracet božství a v její posteli se zjeví magický artefakt. Dříve ho vlastnil Požehnaný dvůr. Je zle.

Ani ve Svádění luny Merry z politických her Říše kouzel nevyklouzne jen lusknutím prstů. Zdroj: výřez ze zahraniční obálky.

Meredith Gentryová z politických her Říše kouzel nevyklouzne jen tak lehce. Zdroj: výřez ze zahraniční obálky.

Druhý nejznámější cyklus zakladatelky žánru paranormální romance, Laurell K. Hamiltonové, se pochlubil svým třetím dílem. Kniha nazvaná Svádění luny ke čtenářům znovu vrací Meredith Gentryovou – napůl člověka a zpola fae, princeznu jejich Temného dvora a neteř jeho vládkyně, dříve soukromou vyšetřovatelku, ale nyní hlavně potenciální dědičku trůnu.

Série Merry Gentry pokračuje tam, kde její druhý svazek – Pohlazení soumraku – faeskou princeznu zanechal. Meredith soutěží s šíleným bratrancem Calem o prvenství při zplození dědice. Jen díky potomkovi by mohla usednout na trůn a nahradit svou tetu. Zatím je vražedný Cal ve vezení, jenže tento čas se krátí a brzy se do závodu o početí bude moci zapojit i on.

Laurell Kaye Hamiltonová

Narodila se v únoru roku 1963 ve státě Arkansas ve Spojených státech amerických. Už mezi pátým a sedmým rokem života se k ní dostaly hororové filmy jako například Circus of Fear (1966), jehož název Hamiltonová parafrázovala v knize Cirkus prokletých. K první publikované novele vedla dlouhá cesta – hrdinská fantasy s názvem Nightseer (1992). Rok nato poprvé publikovala první díl z dnes více než dvacetidílné série o Anitě Blakeové – Guilty Pleasures (1993, č. Provinilé slasti, Triton 2006), které zpočátku žádné nakladatelství nechtělo vydat a v roce 2000 vznikl první díl cyklu Merry Gentry (Polibek stínů, Pohlazení soumraku, Svádění luny, Úder půlnoci), jenž završil první desítku.

Více v profilu autorky

Temná princezna díky Bohyni možná zachrání fae

Merry Gentryová si teoreticky nemá na co stěžovat. Každou noc ji v loži navštíví jeden či více úžasných faeských šlechticů (jejích strážců), aby měli sex. Ještě není těhotná, přestože díky její plodné síle čeká dítě nesmrtelná uprchlice z Požehnaného království. Namísto dítěte zatím Bohyně obdarovala Meredith něčím jiným. Jednoho rána ležel v její posteli Pohár moci. Dříve patřil do království Světla, ale je možné, že zmizel kvůli sterilitě jeho vládce – Merryina strýce. Pokud by pohár vrátila, mohl by zmizet již natrvalo. Je ale možné jeho existenci zamlčet? A když ano, tak před kým? Nebude mlčení Meredith i jejích blízkých znamenat smrt rukou šílené královny? Otázek je tím více, čím magičtější události se kolem princezny dějí. Marryini strážci získávají spojením s ní dřívější božské schopnosti, někteří zcela nové. Ke všemu ještě na každého z nich dotírají nekonečné faeské intriky. Meredith bude muset opět zabíjet svou Rukou moci.

Zdroj: obálka knihy.

Zdroj: obálka knihy.

Nebezpečí hrozí v lidském světě i mezi sidhe

Meredith Gentryové byla přinucená vystoupit na světlo lidské pozornosti a ze soukromé vyšetřovatelky se opět stala princezna fae. Všichni se dozvěděli o Říši kouzel a zbožňují potenciální dědičku Temného trůnu i ostatní nesmrtelné. Bohužel tato pozornost je spíše na škodu a ztěžuje Merry snahy o početí. Zároveň si z ní Bohyně udělala „zřídlo moci“ a vrací fae magii, kterou ztratili během putování na poslední místo, kde mohou žít.

Kromě podobných dramatických změn ale spousta problémů zůstává a dělá hlavní hrdince, i jejím blízkým, hluboké vrásky. Tak jako všichni bývalí královnini strážci milují Mredith, děsí se toho, že by ji měli opustit. Někteří ji pobízejí k dohodám s jinými dvory, dokonce i s nejděsivějšími tvory Říše kouzel. Někteří občas žárlí., což je u fae neobvyklé, ale také nepříjemné a těžko zvladatelné.

Mimo komplikovaných vztahů se Meredith musí vypořádat i s úskoky a léčkami všech faeských dvorů a když někdo zaútočí na královnu, jde Merry skutečně o život. Šílenství Andais možná není přirozené a nyní překračuje všechny hranice. Navíc, i kdyby se panovnici rozum vrátil, rozhodně není připravená nechat usmrtit jediného syna.

Zdroj: knižní obálka.

Zdroj: knižní obálka.

Akční magická podívaná korunovaná drsným sexem

Série paranormální romance Merry Gentry svým způsobem navazuje na oblibu jiné autorčiny série, v níž je hlavní postavou nekromantka Anita Blakeová. Přes mnohé prvky, které mají obě postavy společné, jde bezesporu o „ženy“ velmi rozdílné. Meredith je, na rozdíl od kolegyně, člověkem jen napůl. Zatímco Anita je drsná bojovnice ozbrojená všemožnými zbraněmi, Meredith útočí hlavně na pánské libido.

Možná obě touží po láskyplném vztahu kvůli ztrátě otce a proto je v ložích obou velmi těsno, snad za jejich čilý sexuální život může spíše magie. Pro oživovatelku zombií je tento akt nutný k přežití, Merry přes postel řeší politiku. Protože v ní ale jde také o krk, jsou na tom úplně stejně. V průběhu celého Meredithina cyklu je evidentní, že na sexu, přitažlivosti a touhách je v podstatě založen.

Podobně je tomu i v sérii Anita Blakeová, ale zatímco nekromantku k lechtivým hrátkám přinutily okolnosti, pro Meredith i ostatní fae je sex ve všech možných i nemožných podobách naprosto přirozený. Dokonce i vše, související s fae, jejich domovem, Meredithinými milenci nebo problémy, které se v knize vyskytují, není nic obyčejné či nemožné. Říše kouzel i cokoli s ní spojené je pro smrtelníky/čtenáře občas nepochopitelné a fascinující i děsivé.

Zdroj: obálka knihy.

Zdroj: obálka knihy.

Tahle urban fantasy není pro děti či nováčky

Některé obrazy i situace v sérii o Merry jsou opravdu spíše pro čtenáře v žánru zběhlé. Málokterý autor stvoří kromě obvyklých paranormálních bytostí třeba goblinního míšence (obrovského pavouka s ženskými ňadry), krále goblinů s vrostlým dvojčetem (samý úd i končetina) nebo Krále běsů (případ sám pro sebe) a spoustu dalších bytostí “k pomilování”.

Fantazie autorky putuje výšinami krásy a poetiky i bezednými hlubinami děsu a hnusu. Díky/kvůli tomu je Merryin cyklus dále, než Anitin. Kromě výše zmíněného je možné za jeho úspěšnost děkovat i autorčině píli, která zdokonaluje a tříbí její literární zručnost. Navíc se I Série o Meredith drží ověřeného detektivního taháku.

Proto se v prvních dvou dílech série (Polibek stínů, Pohlazení soumraku) vyprávění opíralo nejen o sex a intriky fae, ale také vyšetřování nějakého zločinu. Je sice pravda, že kniha Svádění luny se z tohoto směru odchýlila. Líčí “jen” sexuální hrátky, faeské tanečky a boje. Na druhou stranu je velká šance, že následující Úder půlnoci se do vytyčeného směru vrátí – v Říši kouzel totiž bude zavražděn novinář.

Český název: Svádění luny. Název originálu: Seduced by Moonlight. Autor: Laurell K. Hamiltonová. Překlad: Dominika Moulíková. Obálka: Jakub Jíra. Nakladatel: Epocha, 2014. Počet stran: 352. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop – 224 korun.

0