RECENZE: Magie střelného prachu okouzlí stejně jako hyenodlačka Andrea

8. 7. 2014

Andreu vykopli z Řádu, protože je kožoměnec. To ji však nezlomí. Spolu s Kate začaly provozovat detektivní kancelář a paranormální vražda je tu. Nebezpečný případ zavede vyšetřovatelku do blízkosti tajemného hadího kultu, zákeřného boha i expřítele.

Kate Danielsová má nejen mocný meč zabíječ, Zdroj: ilona-andrews.com

V nové sérii Ilony Andrews se, kromě původní hlavní hrdinky Kate Danielsové, objevuje i její přítelkyně Andrea Nashová. Zdroj: ilona-andrews.com

Paranormální romance jsou v posledních letech na výsluní zájmu čtenářů, tedy asi spíše čtenářek, a jejich obliba stále trvá. Mezi špičkové žánrové série patří také cyklus o Kate Danielsové, jejímž autorem je spisovatelské duo Ilona Andrews. V něm se autorům podařilo stvořit nebezpečný, ale neodolatelný svět plný magie i sympatických bytostí, a proto je pro čtenáře čekání na každý další díl občas nekonečné.

Z téhož důvodu je určitě nadchne skutečnost, že i k nám se dostala nová série Ilony a Andrewa, nazvaná Svět Kate Daniels. Její hlavní postavou je bývalý zbrojmistr Řádu, Andrea Nashová, která v knize Magie střelného prachu musí vyšetřit smrt několika členů Smečky. A zatímco je Kate zaneprázdněná úplně někde jinde, všechna starost zbude na její přítelkyni. Vlastně na ni a jejího šíleného ex, Rafaela.

Ilona Andrews

Ilona Andrews manželská dvojice Ilony a Andrewa Gordonových – sklidila se sérií o Kate Danielsové ohromný úspěch. První díl Magic Bites vyšel v roce 2007 (Magie mrtvých) a v tuzemsku čtenáře již potěšili i Magie spaluje, Magie útočí, Magie krve, Magie zabíjí; Magic Rises, Magic Breaks ještě čekají, stejně jako prequelová povídka, dvě novely i povídky v antologiích. Kromě série o Kate se pustili i do cyklu The Edge a Svět Kate Daniels. Andrew je rodilý Američan, který byl prý tajný agent a Ilona pochází je ruská špionka, která ho svedla. Dvojice vše popírá a tvrdí, že se potkali na vysoké, kde Ilona z předmětu tvůrčího psaní získala lepší známku než Andrew. Bydlí v Oregonu se dvěma dětmi, třemi psy a kočkou.

Paranormální detektiv si musí poradit s milostnými trablemi i magií

Andreu Nashovou přinutili odejít z řádu Rytířů milosrdné pomoci. Ale i když dočasně přišla o smysl života, nevzdala se. Kamarádka Kate jí nabídla partnerství ve Špičkově ostré detektivní agentuře a zatím jim oběma velmi svědčí. Do chvíle, kdy musí Andrea dopadnout vrahy několika členů Smečky. Při výkopu totiž narazili na trezor se smrtelně nebezpečným magickým obsahem. A bývalou zbrojmistryni nečekají pouze střety s podivnými členy hadí sekty. Opět musí spolupracovat s bývalým hyenodlačím přítelem Rafaelem. Těžko říci, zda jeho nová přítelkyně s nohama až na zem je horší, než možný konec světa. K tomu všemu se o ni uchází přitažlivý temný čaroděj Roman.

Magie střelného prachu. Zdroj: obálka knihy.

Stará postava v nové sérii

Populární fantastická série o Kate Danielsové ve vyšlých pěti svazcích oživila nespočet více či méně sympatických postav. Leckomu možná proběhla hlavou myšlenka, že by si nejedna z nich zasloužila samostatný příběh. A snad právě proto se do něčeho podobného pustilo i autorské duo Ilona Andrews.

Bývalý zbrojmistr Řádu, Andrea Nashová, má za sebou dostatečně tajemnou a traumatickou minulost, aby z ní mohla být zajímavá hlavní hrdinka. V úvodním dílu série nazvané Svět Kate Danielsové se proto čtenáři dozvídají mnohé detaily z jejího dětství, důvody nepříliš vřelého vztahu ke Smečce, turbulentního poměru s Rafaelem a jeho matkou Tetou Bé, ale také o dočasném zmizení po jejím odchodu z Řádu.

Kate nemusí příliš žárlit, také si užije

Začít psát literární cyklus založený na příběhu a postavách jiné série není vůbec špatný nápad. Jistě je pro milovníky žánru zajímavé sledovat některé události, jichž byli svědky z pohledu Kate, také z jiného úhlu. Podobně si určitě vychutnají setkání s dalšími známými postavami. Proto byla jen otázka času, kdy autoři výše jmenované vyzkouší v některém svém novém románu.

Ctitelé cyklu Kate Danielsová jistě uvítají jakýkoli nový příběh se známými hrdiny. Samozřejmě je potěší, když bude mít stejné parametry a úroveň jako původní cyklus. Obojí se téměř beze zbytku vyplnilo. Je sice pravda, že první samostatný Andrein příběh má alespoň zpočátku maličko jinou atmosféru, než Katina řada, takže chvilku trvá, než si na to čtenáři zvyknou.

Na druhou stranu je to jen logické, protože nová série má i jinou hlavní hrdinku. Přestože čtenáři nejprve podvědomě hledají v Andree Kate, nakonec si na změnu rychle zvyknou. Téměř okamžitě je pohltí umně poskládaný děj i zápletky, až se nemohou dočkat, kam autoři tentokrát své postavy zavedou.

Také poslední vyprávění Ilony Andrews má spád a svým způsobem vyplňuje některé mezery i detaily, jež dříve vznikly kvůli nedostatku místa v původní sérii. Postavy románu Magie střelného prachu čtenáři většinou znají z dřívějška, proto je vítají jako staré známé a mnohé na ně působí tak nějak konejšivě.

Kromě toho nejeden další zdejší hrdina má barvité a pohnuté vztahy i minulost. Je tedy dost pravděpodobné, že si fanoušci tohoto fantasy světa, potácejícího se na vlnách útočící magie i zákeřné technologie, a lidských i nadpřirozených bytostí v blízké budoucnosti opět přijdou na své.

Kniha navíc, mimo hlavního vyprávění s Andreou v ústřední roli, obsahuje též i bonusovou novelou Magické dary. Ta jednak navazuje na předchozí děj a vysvětluje pár detailů, jež se ho týkají, za druhé na výsluní pozornosti vrací pro změnu Kate s Curranem.

Název originálu: Gunmetal Magic. Český název: Magie střelného prachu. Autor: Ilona Andrews. Nakladatel: FANTOM Print, 2014. Počet stran: 352. Doporučená cena: 329, FANTOM Print – 230 korun.

0