RECENZE: Kůň a jeho chlapec berou posluchače na dlouhou cestu

Adriana Pavliková

Adriana Pavliková

13. 4. 2015

Kůň a chlapec Šasta jsou oba utečenci, kteří se snaží dostat do rodné země – Narnie. I přesto, že jsou Letopisy pro mnohé čtenáře klasikou, tento díl může překvapit. Navíc sám hlas Miroslava Táborského snoubený s umění C. S. Lewise posluchače okouzlí.

Symbol románového cyklu Letopisy Narnie - lev Aslan. Zdroj: distributor.

Symbol románového cyklu Letopisy Narnie – lev Aslan. Zdroj: distributor.

Kůň a jeho chlapec je třetí kniha v řadě Letopisů Narnie. Oproti prvním dvěma dílům představuje tento příběh dospělejší verzi fantasy. Autor v něm promítá svůj pohled na reálný svět. Odhaluje politické a náboženské postoje. A to i přesto, že stále užívá známé fantastické motivy (zvířecí průvodce; mladý chlapec, který se stane hrdinou atd.) a samo audio vyprávění má pohádkový charakter.

Letopisy Narnie sestávají ze sedmi dílů. Ty na sebe ale ne vždy přímo navazují. Příběh Koně a jeho chlapce se odehrává po díle s názvem Lev, čarodějnice a skříň. Přesto však Kůň a jeho chlapec nesleduje hrdiny předchozí knihy. Román byl navíc původně vydán jako pátá kniha. Nakladatelství Harper Collins se později rozhodlo vydat knihy v časové posloupnosti děje. Sám autor C. S. Lewis uvedl, že toto řazení knih podle chronologie upřednostňuje.

Clive Staples Lewis

Irský spisovatel, který žil v letech 1898 až 1963 a byl blízkým přítelem J. R. R. Tolkiena. Po studiu anglického jazyka působil na Oxfordské i Cambridgeské univerzitě jako profesor. Téměř celý jeho život provázela náboženská víra, jež silně ovlivňovala také jeho tvorbu. Během druhé světové války Lewisovi přijímali děti evakuované z velkých měst na svém venkovském sídle. Letopisy Narnie jsou autorovým nejdůležitějším a nejznámějším dílem. Kromě nich však napsal mnoho esejí, ale také romány jako Návštěvníci z Mlčící planety (1938), Perelandra (1943) a Ta obludná síla (1945), které společně tvoří Kosmickou trilogii.

C. S. Lewis boří vlastní tradice

Jak již bylo naznačeno, příběh se odehrává v době, kdy Petr, Zuzana, Edmund a Lucie vládli v Narnii jako králové a královny. Sourozenci Pevensiovi však tentokrát nejsou protagonisty příběhu. Děj je soustředěn na chlapce jménem Šasta a jeho přátele: dívku Aravis a dva narnijské mluvící koně jménem Bree a Hwin.

Šasta a ostatní jsou utečenci, kteří se setkávají na zoufalé cestě. Jejich putování je plné nástrah a nebezpečí. Na své cestě do Narnie musí projít hlavním městem Kalormenu, Tašbánem. Kalormenský princ je ale ve stejné chvíli odhodlán začít válku s Archenlandem, spojencem Narnie, a to jejich průchod Tašbánem značně komplikuje. Přestože se tato čtveřice pouze snaží uniknout od svých tvrdých a svazujících životů, nachází se ve středu hrozivého sporu. Když pak hrdinové odhalí zradu, stává se jejich dobrodružství také závodem o čas. Jde o bitvu, která má rozhodnout o osudu jejich i celé Narnie.

Zdroj: distributor.

Zdroj: distributor.

Třetí díl Letopisů Narnie se od ostatních liší nejen kvůli novým hrdinům. Je velmi realistický, drží se při zemi. Téměř v celém příběhu se jedná o lidské činy, chyby a rozhodnutí, která řídí veškeré události. Kromě Aslana se čtenář vůbec nesetkává s nadpřirozenem a magií. Další zvláštností je původ hlavních hrdinů – Šasty a Breeho. V každém z ostatních dílů začínají postavy své dobrodružství v reálném světě.

Do Narnie se teprve magicky přesunou, aby se naučili nějakou důležitou lekci. Šasta a Bree však začínají i končí své dobrodružství ve stejném světě. Do „reality“ se nikdy nedostanou, pouze překročí hranice států. Putují z Kalormenu a přes Archenland, který sousedí s Narnií.

Rozdíl mezi čtením a posloucháním

Lewisova umělecká líčení krajinek a městských hradeb jsou dech beroucí pro čtenáře. Při poslechu však mohou být nádherné popisy trošku nudné a nadbytečné. Kniha překypuje deskriptivními pasážemi, které v audioverzi často ztrácí na zajímavosti. Kůň a jeho chlapec zpočátku připomíná spíše cestopis, nežli dobrodružný příběh. Nicméně jeho poslech rozhodně není ztrátou času.

Zdroj: distributor.

Zdroj: distributor.

Audiokniha je rozdělena do patnácti dvacetiminutových kapitol. Při poslouchání první části knihy vůbec neuškodí věnovat se zároveň další činnosti, která nevyžaduje tolik soustředění a přemýšlení. V jejich případě se tato audio kniha, oproti dvěma předchozím, opravdu hodí spíše jako pozadí, nežli jako příběh vyžadující plnou pozornost. Teprve v polovině knihy se čtenář konečně dočká akce a napětí, které až do konce jen narůstají.

Celkově je příběh originální, napínavý a plný silných postav. Každá z nich plní v příběhu svou roli a nikde nepřekáží. Nedostatky knihy samotné vyrovnává i výborná četba Miroslava Táborského. Jeho hlas i intonace padnou k příběhu jako pro něj stvořené.

Morální i politická bitva uvnitř příběhu

Stejně jako Lev, čarodějnice a skříň i tato kniha končí „velkou bitvou“. Ta je často zmatečná a nadměrně zidealizovaná. I přesto však Kůň a jeho chlapec ukazují spíše tu realističtější stránku narnijských příběhů. Narnie a její vládci zde vystupují jako politici, ne jako legendární králové a královny. Šasta je zapleten do „dospěláckých intrik“, které musí rozuzlit a vyřešit. Není pouze náhodným hrdinou, který všechny zachrání. Tyto skutečnosti představují Narnii a její příběhy jako stát a ne kouzelný svět, do kterého se můžou děti dostat skříní.

Stejně jako ve většině Lewisových knih, i zde je cítit silný vliv křesťanství. Jak v morálních lekcích, které jsou precizně vetkané do celého příběhu, tak i ve způsobu, jakým Lewis popisuje barbarský Kalormen. Ten se více, než by bylo vhodné, podobá arabským státům vyznávajícím islám. Autor totiž Kalormence představuje jako národ slepě následující svého vládce, kde stále uplatňují otrokářský systém.

I přes tyto politicko-náboženské aspekty knihy zůstává Kůň a jeho chlapec v přední řadě výborným fantastickým příběhem pro děti a jeho audio zpracování nemá chybičku. Kůň a jeho chlapec se dá od zbytku série oddělit jako samostatný román. Zároveň však posluchačům přibližuje odlišné stránky Narnie a pomáhá utvořit si o Lewisově světě ucelenější obraz.

Český název: Letopisy Narnie – Kůň a jeho chlapec. Autor: Clive Staples Lewis. Originální název: The Chronicles of Narnia – The Horse and His Boy. Překlad: Veronika Volhejnová. Vydal: Audioteka.cz, 2014. Délka: 4 h 11 min. Cena: 99 korun.

0