RECENZE: Kontroverzní William Gibson tvrdí, že Amerika je Země slídilů

31. 1. 2014

William Gibson, autor kultovní sci-fi Neuromancer a přední ikona hnutí kyberpunku, napsal román ze současných Spojených států. Naváží se v něm do špionů a tajných organizací, do novinářů a hudebního průmyslu. A je to velmi dobré čtení.

Město slídilů od Williama Gibsona bude slušet každé sci-fi knihovně. Ilustrační foto: Daniel Husek, FANZINE.cz

Kanadsko-americký spisovatel William Gibson si svou rolí v hnutí kyberpunku vydobyl takovou slávu, že se o něm dnes učí i někteří čeští vysokoškoláci. Od 80. let, kdy byly jeho sci-fi knihy nejznámější, ale ušel dlouhou cestu. Nebo ji spíš ušel sám svět. Současnost totiž postupně dohnala Gibsonovy vize (třeba legendární zrcadlovky jsou až příliš podobné Google Glass), a tak autor píše už jen knihy ze současnosti s mírným nádechem sci-fi. Jeho romány jsou ale stále stejně čtivé a provokativní jako kdysi.

Hlavní hrdinkou Země slídilů je Hollis, členka před lety rozpadlé kapely, která si svého času užila vlastních patnáct minut slávy. Dnes se Hollis snaží živit jako investigativní novinářka a třeba právě teď píše pro jakýsi neznámý časopis o lokativním umění – uměleckých skvostech, jež jejich tvůrci vytepávají přímo do ulic velkoměst. Uvidíte je ale jen, když si nasadíte virtuální helmu, hračku, kterou bude mít za pár let úplně každý. Za celou věcí se ale skrývá mnohem víc a pěkně to smrdí. Už jenom kvůli tomu, že k celé věci patří i dva vedlejší hrdinové – kubánský imigrant Tito s velmi zvláštním náboženstvím a rusky mluvící feťák Milgrim, jehož pověřili právě sledováním zmíněného Kubánce.

William Gibson: Země slídilů (obálka)Akční a paranoidní Gibson

Země slídilů je všech ohledech pokračování trendu, s nímž William Gibson píše. Je to částečně akční a částečně detektivní vyprávění, které se skládá z krátkých a velmi pečlivě dávkovaných a vypointovaných kapitol. Autor čtenáře na začátku knihy hodí přímo do vody a nechá je, aby se sami naučili plavat v moři informací. To může obzvlášť ve frenetickém tempu, jakým Gibson vypráví, ztížit četbu a zajistit, že člověk některé klíčové informace mine. Je to ale cena, kterou se vyplatí zaplatit.

Autor drží čtenáře po celou dobu v napjatém očekávání dramatického střetu všech napůl tajných organizací, který ale přijde až v samém závěru a s mnohem menší parádou, než by se dalo čekat. To ale neznamená, že je vyvrcholení špatně napsané. Naopak. Přispěje k logickému vyústění celého románu a k paranoidní atmosféře, která ho obklopuje.

William Gibson Zakladatel kyberpunkového hnutí se narodil v roce 1948 a jeho literární hvězda vystoupala nejvýše v 80. letech. Za jeho stěžejní dílo se považuje román Neuromancer, který poprvé naplno představil světu společnost hackerů, virtuální realitu a umělou inteligenci. Na jeho základech stojí například filmový Tron či Matrix. Podílel se na tvorbě antologie Zrcadlovky a steampunkovém románu Mašina zázraků, vydal povídkovou sbírku Jak vypálit Chrome. Jeho vlastní tvorba se vyvíjí v románových trilogiích.

Velkými tahouny Země slídilů jsou kromě čtivosti také samotné postavy, třebaže jsou natolik odlišné, že si jen málo čtenářů najde stejného favorita. Hollis, jež dostane zřejmě nejvíc prostoru, má pragmatickou a zvídavou povahu, což ostře kontrastuje s permanentní přítomností ducha mafiánské rodiny a s ní spojeného pseudo-náboženství, který prostupuje Titovými kapitolami.

Gibson je navíc i mistrem slova. Jazyk, do češtiny výborně přeložený Pavlem Bakičem, se přizpůsobuje charakteru a příběhu každého hrdiny, což lze vidět především u pasáží drogově závislého Milgrima. A autor nikdy neutrousí ani jedno zbytečné slovo navíc.

Slídilové vládnou světu

Hlavní myšlenkou Země slídilů (a potažmo celé volné trilogie, v níž svazek zaujímá druhý díl) je vylíčit současný svět jako místo, kde internet a novodobé technologie umožnily vzniknout tak široké řadě fenoménů, že o nich nemáme, nemůžeme a snad ani nechceme mít tušení. Možnosti sledovací techniky, jaké se vládním agenturám a tajným organizacím nabízejí, jsou takřka bezbřehé. Dokonce mohou dát vzniknout tak bizarním nelegálním a odsouzeníhodným typům byznysu jako těm, o nichž píše William Gibson.

Třebaže její úvod je stejně jako u dalších autorových knih náročnější na přelouskání, Země slídilů je brilantní kniha, především kvůli otázkám, které pokládá. A taková mají velká díla literatury být.

Český název: Země slídilů. Autor: William Gibson.  Vydal: Laser-books, Plzeň 2012. Počet stran: 392. Doporučená cena: 299 Kč.

Hodnocení: 80%