Komiks

RECENZE: Komiksová Wetemaa je běh na dlouhou trať

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

2. 7. 2012

Petr Kopl si kopl do českého fantasy kultu. Rozhodl se zadaptovat Wetemau do komiksu. Těm, kteří se ještě nerozhoupali k tomu tuto klasiku přečíst, dává komiks ve velice obstojném zpracování novou možnost.

Snad většina českých fantasy fanoušků zná proslulou Wetemau Adama Andrese (respektive Veroniky Válkové). A z fanoušků tuzemské fantasy každý. Ale aby nakonec přece jen Wetemaa nezapadla prachem, což vzhledem k ohlasům na knihu moc pravděpodobné není, rozhodl se Petr Kopl pro nové zpracování. Konkrétně komiksové a velice detailní, s bohatou výpravou.

Petr Kopl
Tuzemský komiksový scenárista a kreslíř. Na komiksové scéně se pohybuje zhruba od roku 1998, kdy si svůj um vypracovával v alternativnějších Origami, v lehčí alternativě pokračoval v Bedemanovi a největší komerční úspěch mají jeho adaptace klasických děl literatury.

Co se scénáře týče, ubírá se cestou detailů a podrobností. Ačkoli komiks čítá více než stovku stran, z děje předlohy čtenář uvidí jen malinkatý zlomek. Na jednu stranu to vůbec není na obtíž, v mnoha případech právě naopak, na stranu druhou by některé nové vložky mohly svět Wetemay obohatit, přinést něco nového lidem, kteří původní verzi znají. Ovšem těžko hodnotit po prvním díle, třeba se něčeho takového čtenáři dočkají v některém z pokračování, kterých zřejmě bude požehnaně.

Tudíž co se příběhu týče, jde spíše o kritiku knihy samotné, ne komiksového ztvárnění. Ale zhodnoťme komiksový výsek. Jedná se o typickou fantasy, která zatím s ničím novým nepřichází. Klišovité scény, ohraná témata, archetypální postavy. Navíc první díl komiksu slouží jen jako úvod, takže se toho moc zajímavého neděje a nějaké napětí či gradaci zde člověk také nenajde.

Ale nad tím vším se vznáší něco, co celému komiksu pomáhá. Vztah k fantasy a především k předloze. Ta dílu pomáhá ze všeho nejvíce.

Beztvaré nestvůry a roztomilí ňuňáčci

Co se kresby týče, předvádí se Kopl v dobrém i horším světle. Zatímco většinu obrázků vytvořil tak nějak nadprůměrně, najdou se výjimky. Ty tvoří i nádherné výjevy, panoramata a monumentální scény. Proti tomu stojí kresby, na nichž postavy porušují anatomii, některé mají stejné nejen obličeje a bojoví oři vypadají jako poníčci ze Svatováclavské pouti. I mistr tesař se někdy utne.

Komiksová Wetemaa představuje rozhodně odvážný počin. A to jak svou rozsáhlostí, tak i svou pověstí. První díl se od knihy kvalitativně přespříliš neliší, jediný problém tkví v tom, že na rozdíl od knihy nepředkládá celek. Jen úvod. Doufejme, že Kopl u své práce vydrží a postupně se třeba dočkáme i konce.

Název: Wetemaa #1
Scénář: Veronika Válková, Petr Kopl
Kresba: Petr Kopl