Komiks

RECENZE: Komiks: Green Lantern vstal z mrtvých a je nesympatičtější než kdy dřív

24. 4. 2012

OBR: Geoff Johns: Green Lantern perexDruhý díl série Green Lantern nese název Žádný strach a čtenář se opravdu nemusí bát nudy. Pokud ho baví zmutovaní žraloci, mimozemšťané, psychostroje na zabíjení a nevyřešené vztahy s matkou (a koho by to nebavilo, že), drží správnou knihu.

Je drsný, je mocný, je zelený. Zlosynové si už oddychli, že se smrtí ochránce sektoru 2 814 se všechno změní. To by ale nebyl Green Lantern, aby nepřišel s něčím nečekaným. V tomto případě vstal z mrtvých a rozhodl se trochu zpytovat své svědomí.

Na planetě Zemi je zase pěkný bordel. Pobíhají tam předchůdci Green Lanternů – zabijáčtí člověkolovci, se kterými má problémy i svalnatý Hal Jordan. Brzy totiž zjišťuje, že se nejedná pouze o zastaralou technologii, ale o řízený útok z vesmíru. Naštěstí i v komiksu platí pokroucené přísloví Co můžeš udělat dnes, odlož na zítra, a tak si čtenář musí na rozhřešení ještě chvíli počkat. Ostatně přímo před nosem má Green Lantern mnohem aktuálnější problémy – například hordu gremlinských kapitalistických vědců, kteří si na Zemi pěstují nejrůznější mutanty a poté je prodávají ve vesmíru jako zbraně. Aby toho nebylo málo, na scéně se objevuje také šílený padouch Černá ruka s přímo smrtícími schopnostmi.

Žádný strach, nového Lanterna zvládnou i začátečníci

Co se týče děje, je komiks Green Lantern: Žádný strach opravdu bohatý. Zejména ve finálních scénách, kde se sejde většina postav téměř na jednom místě, začíná být trochu chaos, což silně kontrastuje s příjemně pozvolným začátkem. Scenárista Geoff Johns si tentokrát neodpustil jeden poměrně rozsáhlý flashback, ve kterém čtenáře seznamuje s dětstvím a dospíváním Hala Jordana. Právě tato část vyváží množství zelené barvy v knize, Green Lantern si totiž ve své civilní podobě příliš svobody neužil. V rámci návratů Johns opět připomněl i zrod Green Lanterna, takže se v knize poměrně snadno zorientují i zelenáči v pravém slova smyslu.

OBR: Geoff Johns: Green Lantern

Pokud ale čtenáře dokáže na svazku Žádný strach něco opravdu rozladit, je to tak trochu nedomyšlené zpracování. Je sice hrozně hezké, že zlotřilí gremlini celou dobu konverzují v cizím jazyce. Zajímavý je i fun fact, že se nejedná o němčinu, ale krolotštinu. Co si má ale s dialogy (kterých opravdu není málo) počít čtenář, který je absolutně negermanofonní? Těžko říct, jestli se v české redakci zrovna nenašel nikdo se slovníkem, nebo překlady chyběly už v originále a předloha byla chována v absolutní úctě. Přirozeně pohodlného a líného čtenáře ale tato drobnost dokáže náležitě znechutit.

Není nad to, když je hlavní hrdina tak trochu zabedněný

Za zmínku stojí také psychologie postav, konkrétně pak hlavního hrdiny. Ta se v nové knize řeší zejména díky flashbacku, na který navazuje také rozmluva s bratrem Hala Jordana. Na přetřes přichází adorovaný mrtvý otec jako vzor hlavního hrdiny, náležitá pozornost se ale dostane také matce, která syna kvůli letectví zavrhla a odmítla ho spatřit i na smrtelné posteli. Když se čtenář zamyslí nad vzniklou situací, nemůže se ubránit pocitu, že Jordan je sice obdivuhodně odvážný, ale zároveň i tak trochu narcisticky ujetý a dětsky umíněný. Což, přiznejme si, je pro ochránce vesmírného pořádku docela výhra.

Na grafické stránce Green Lanterna se podílelo hned několik kreslířů, jejich postupné střídání v rámci kapitol si ale už čtenář musí rozklíčovat sám pomocí přiložených obálek. Jedná se každopádně o zajímavý kvíz, jelikož kresba se často liší jen drobnými odchylkami ve stylu a lince. S větším množstvím kreslířů přichází také požadavek na zvýšenou představivost čtenáře, občas se totiž stane, že postavy z ničeho nic vypadají tak nějak… jinak.

Kniha Green Lantern: Žádný strach je zpracovaná jako superhrdinská klasika. Není se čemu divit, pochází také z dílny Geoffa Johnse, který stojí například za Flashem či Supermanem. Neškoleného čtenáře může zaskočit extrémní kadence zápletek, průpletek a záporáků, a to často v jednu chvíli na jednom místě. Hlavní hrdina je občas nesympatický, obraty a dialogy jsou chvílemi strojené, příběh se ale čte rychle a nabízí poměrně dostačující pozadí i akci. Aby se komiks dal označit za zajímavý, chtělo by to přidat ještě nějakou tu nadhodnotu, není ale všem dnům konec. Zejména u Green Lanterna.

Název originálu: Green Lantern: No Fear
Český název: Green Lantern: Žádný strach
Scénář: Geoff Johns