RECENZE knihy: Petr Schink – Jak lvové: Fastynger teď bojuje nejen za sebe

8. 2. 2016

Pistolník a dobrodruh věku páry Fastynger má více práce než kdy dříve. Musí se bít za přežití své i malého chlapce. Ten ztratil matku, ale získal smrtícího ochránce. Možná to však nebude stačit.

petr-schink-jak-lvove

Fastynger se tentokrát musí postarat o sebe i o malého chráněnce. Zdroj: výřez knižní obálky.

Jméno Petra Schinka se na obálkách nových knih objevuje stále častěji v subžánru steampunk. Kromě samostatných povídek, jimiž se na scéně tuzemské fantastiky uvedl, pod jeho jménem spatřily světlo světa nejen povídkové antologie, ale i plnohodnotné romány. V nich čtenáři měli postupně příležitost seznámit se také se dvěma autorovými klíčovými antihrdiny – Charliem Parkerem a Fastyngerem van Hautenem.

Zatímco Parker (známý z knihy detektivních povídek Špinavá práce) se k fanouškům vrátil v románu Vylévání krve, jeho stejně morálně rozpolcený kolega Fastynger (z povídkového Století páry) přichází zhruba po pěti letech od své premiéry v dosud posledním autorově literárním počinu, románu Jak lvové. Je zjevné, že se autor specializuje na vyprávění zasazená do velmi neradostných světů, v nichž jeho hrdinové dostanou pokaždé co proto.

Petr Schink

Tuzemský autor fantasy a sci-fi (nar. 1979 v Ostravě) vystudoval obor informační studia a knihovnictví na Slezské univerzitě v Opavě. První povídku Velké prádlo vydal v časopise Nemesis (1996), posléze zkoušel štěstí v soutěži Ikaros (čtvrtý s povídkou Bezvěrec, 2001 a Čokl, 2003). Jeho knižní prvotinou se stala sbírka noirových sci-fi povídek Špinavá práce (2006) s Charliem Parkerem v hlavní roli a ve stejném roce následovalo odskočení do sci-fi/fantasy cyklu JFK – westernový Kalibr.45, steampunkové povídky ve Století páry (2010), román Vylévání krve (2011), román Jak lvové koncem roku 2015 a mezitím vydával povídky v časopisech i antologiích (Mrtvý v parovodu či Excelsior, gentlemani).

Steampunkový vír akce semele ostrostřelce i s děckem

Profesionální flákač a příštipkář, Fastynger van Hauten, má talent na vyhledávání problémů. Málokterá zakázka, díky níž si vydělává na živobytí, se ukáže jako bezpečná. Podobně je tomu i v romantických vztazích. Díky jednomu z nich přistane u něj v péči zvláštní a nadaný chlapec. Jeho matka Myrtle kdysi pro Fastyngera znamenala mnoho. Skoro tolik, aby přestal utíkat. Téměř tolik, aby měl za koho bojovat.

Jenže mu ji vzal oheň, a přestože se pistolník hodně snažil, někdo mu vyfoukl i pozoruhodného Abelia. Někdo, kdo je mocný, bez předsudků a skrupulí. Šílenec vládnoucí příšernou magií, který chlapci přichystal neradostnou budoucnost. Zdá se, že Abelia nedokáže osvobodit ani superstřelec, v něhož chlapec věří. Ten asi nedokáže zachránit ani sám sebe. Fastymu se vracejí nejen vzpomínky na pohnutou minulost, ale i bytosti, o nichž byl přesvědčen, že zemřely. Navíc stále roste počet těch, kdo mu usilují o život.

Čtenáři dostanou vše, co očekávali – a ještě více

petr-schink-stoleti-pary

Ústřední postava nejnovějšího Schinkova románu, ctitelům autora i žánru dobře známý Fastynger, si na problémy zadělal již o knihu dříve. Nebo je možné, že za trable, ve kterých se záhy ocitá až po krk, může jeho zdraví škodlivý životní styl. Styl, který si tuzemští fanoušci steampunku a sci-fi jako takové zamilovali, a díky jemuž se rádi nechají strhnout do akčního tobogánu, který je mrknutím oka přenese z první až na poslední stránku.

V knize Jak lvové se vrací nejen Fasty, ale i temný svět, v němž se nejlépe daří těm nejbezohlednějším a zlo dost často vítězí. Román zavádí čtenáře do společnosti, kde proti sobě stojí industriálové a metafyzikové, stejně jako spolu zápolí sama technika na principu páry s vražednou magií. A aby toho nebylo málo, lidé se zde potýkají nejen sami mezi sebou, ale také s monstrózními troly, kterým už nesedí pozice otroků.

Ať se však jedná o industriální realitu věku páry prodchnutou smrtící magií či ponurou postapokalyptickou Ameriku padesátých let, Schinkovi hrdinové stojí daleko za hranicí mezi dobrem a zlem. Často se potácejí na okraji společnosti. Proto jsou, jací jsou, a jen blázen by od nich čekal nezištný dobrý skutek. Pokaždé se však připletou do cesty někomu ještě horšímu, kdo laťku sníží tak, že i antihrdinové se stávají skutečnými hrdiny, kteří nasazují život za druhé.

Dobrodružství prokládané vzpomínkami

petr-schink-vylevani-krve

Stejně jako román Vylévání krve, také příběh Jak lvové z povídek povyrostl do románové formy, ať se to čtenářům líbí, nebo ne. A novinkám v pistolníkově vyprávění ještě není konec. Samotný děj, odehrávající se ve Fastyho současnosti, je přerušován retrospektivou, která nenásilně (i když nutno říci, že občas je jí až až) osvětluje hrdinovu aktuální situaci i události, jež ovlivnily hrdinův svět o mnoho dříve a zasahují až do jeho přítomnosti.

Fastyngerovi ctitelé jsou svědky návratů k jeho bouřlivému románku i společenským zvratům, do nichž často přispěl svým dílem také on sám. Zkraje příběhu se spolu s chráněncem nechá zajmout, a přestože se zkrvavený a zmrzačený dostává na svobodu, po zbytek děje se snaží čarodějného chlapce vysvobodit. Hlavní hrdina je tak vrhán do dalších a dalších bolestivých střetů i životních lekcí, aniž by je mohl jakkoli ovlivnit.

Při četbě předchozích Fastyho dobrodružství, asi žádného fanouška ani nenapadlo, že by se lehkovážný pistolník neustále na mizině, dokázal postarat o malého sirotka. Stalo se a malý Abelio je zakrátko nejen dobrodruhovým jediným poutem s nebožkou Myrtle, ale také důvodem, proč se dál prát s osudem.

Vyprávěním se v minulosti i přítomnosti hlavního hrdiny promenují známé i zbrusu nové postavy s dost nejednoznačnými charaktery, které díky tomu často překvapí. Mezi archetypálními hrdiny vyčnívá šílený vědec, jehož následuje ještě šílenější zloduch a nechybí ani kráska v nesnázích s prořízlými ústy a bláznivými ideály.

Nejedno klišé tak vyvažuje neobvyklé tvůrčí nápady i mnohé fascinující obrazy hnusu, násilí i dekadence, které se čtenářům dokáží vypálit opravdu hluboko do mozku. Fanoušky akčních noir příběhů tak, kromě nadprůměrně drsného a drsně zábavného čtení, čekají hromady mrtvol, oblaka dýmu ovoněná střelným prachem a záplava nejen lidské krve. Zkrátka další Schinkova steampunkovka.

Název: Jak lvové. Autor: Petr Schink. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2015. Počet stran: 392. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop Epocha – od 224 korun.

0