RECENZE knihy: Laurell K. Hamiltonová – Anita Blake 17: S kůží na trh

24. 3. 2016

Anitě někdo z Las Vegas poslal hlavu tamního upířího popravčího. Stopy vedou k zubatému sériovému vrahovi, co ji přizval na krvavý dýchánek. Šerif Blakeová by měla zapracovat na svých restech.

Také v tuzemsku nedávno přivítali ctitelé (nebo spíše ctitelky) paranormální erotiky již sedmnáctý svazek cyklu Anita Blakeová. V jeho nejnovějším pokračování nazvaném S kůží na trh čeká drobnou brunetku, která se dle potřeby angažuje jako oživovatelka zombií, paranormální policejní konzultant a drsný federální šerif i upíří popravčí v jednom, další výlet mimo oblast působení jejího největšího miláčka, krvesaje Jean-Clauda.

Hlavní postavu oblíbené série Laurell Kaye Hamiltonové, zakladatelky subžánru paranormální romance, však nečeká mimo zubatcovu náruč žádné velké štěstí. Naopak, pro Anitu znamená opuštění Saint Louis pokaždé smrtící průšvih. Nutno říci, že tentokrát bude muset sympatická drsňačka zuby zatnout pořádně. Okolnosti ji donutí nejen ke spolupráci s testosteronem nabušeným týmem policejních specialistů, ale i s Edwardem a jeho kolegy.

Laurell Kaye Hamiltonová

Narodila se roku 1963 ve státě Arkansas v USA. Už mezi pátým a sedmým rokem života se k ní dostaly hororové filmy jako Circus of Fear (1966), jehož název Hamiltonová užila v knize Cirkus prokletých. K první publikované novele vedla dlouhá cesta – nakonec se jí stala hrdinská fantasy Nightseer (1992). Rok poté byl poprvé publikován první díl z dnes dvaceti šesti svazkové série o Anitě Blakeové – Guilty Pleasures (1993, č. Provinilé slasti, Triton 2006), které zpočátku žádné nakladatelství nechtělo vydat. Více v profilu autorky

Ne každý upír je sériový vrah posedlý vyšetřovatelem – tenhle ano!

Když Anitu roztomilým dárkem a pozvánkou vyláká zubatý sériový zabiják do Města hříchu, čeká chudáka nekromantku pár hořkých soust. Šerif Blakeová totiž má skvělou pověst i výsledky, jenže někdy se jedno s druhým poněkud tluče. Hlavně když přijde na pomluvy o jejím sexuálním životě. Křehká brunetka s prstem na spoušti a jedovatými poznámkami na jazyku bude muset spolknout nenávistné sexistické poznámky, palčivou nedůvěrou, lascivní pohledy i nepokryté svádění.

A to jen v souvislosti s lidskými kolegy bojujícími se zlem, jichž přes všechny kvality asi nebude dost. Kromě nich jí dělá vrásky nevyzpytatelný vrah, kterého loví a ještě musí řešit nadbíhání tygrů z místní čistokrevné smečky. Ke všemu je nucena znovu si poradit se znameními od Matky temnot i Belle Morte, aniž by spoléhala na pomoc svých miláčků ze Saint Louis. Zkrátka pohoda jako vždy.

Všední problémy v nevšedním světě paranormální erotiky

Paranormální romance – lákavá i lechtivá odrůda urban fantasy, z níž sálá žár nadpřirozeného sexu a komplikovaných mezidruhových vztahů – po letech autorského působení Laurell K. Hamiltonové a jejích kolegů již svým ctitelům ukázala snad všechno, co mohla. Zakladatelka žánru ale pokaždé zajde o něco dále než ostatní. Také v jejích světech se krom lidí sice najde široká paleta magických bytostí a paranormálních záležitostí, i v jejich realitě často probíhá vyšetřování a vede jej drsňačka podobná Anitě.

Autorka ale svou ústřední hrdinku jednak svazuje pořád silněji city i sexem s dalšími a dalšími lidskými i nelidskými partnery. Za další se erotické řádění sukuby Blakeové, během sedmnácti dílů posunulo od abstinence k hromadnému sexu, které líčí mnohem naturalističtěji než většina kolegů, čímž nezřídka zachází až za hranice pornografie.

V románu S kůží na trh je ale tento motiv potlačený na minimum, což není obvyklé zvláště v posledních dílech série. Mnohé fanoušky, kteří dávají přednost dalším námětovým liniím, tak potěší návrat ke kořenům cyklu. Čtenáři si opět užijí vyšetřování paranormálních vražd i spolupráci s policií, podobně jako další setkání s charizmatickým Edwardem a jeho psychopatickými kámoši, hlavně s Olafem.

Další výlet sexy brunetky ve znamení vražedných trablůOBR: Harlekýn

Realita, v níž se nekromantka Anita prohání s ostatními paranormály mezi lidmi, kteří jejich existenci oficiálně přijímají, je výzvou pro každého v ní. Není důležité, zda jde o rozmanité dlaky, čaroděje, SWAT nebo masové vrahy v utajení. Tentokrát musejí všichni spolupracovat ještě intenzivněji a zbavit se toho, kdo vraždí jednoho chudáka za druhým, aniž by záleželo na jeho magických schopnostech.

Popravčí čeká hon na vraha, který je nebezpečnější než většina, s nimiž se již utkala. Bude se také muset vypořádat s tím, že ze scény na čas mizí Jean Claude i nespočet dalších jejích partnerů pro krmení ardeur, zato potká mnoho nových postav. A protože ať se Anita vrtne, kam chce, jde o život a ona se vždy snaží utrpení předejít či jej potrestat, bude mít co dělat.

obálka knihy Laurell K. Hamiltonové Danse Macabre - Anita Blake 14

Zdroj: knižní obálka

Ve svazku S kůží na trh sice má ústřední hrdinka v záloze profesionální magickou posilu, ale zase jí chybějí její miláčci, což federálního šerifa nepotěší, ale čtenáři to jistě uvítají. Díky zmíněnému se dá očekávat seznámení se zajímavými charaktery i smrtelné nebezpečí pro postavy. Většina hlavních hrdinů zde opět chybí, ale na rozdíl od Temné krve, je tento díl rozsáhlejší, akčnější a napínavější než některé dřívější.

Čtenáři se pobaví při sledování vývoje oblíbených postav a jejich vztahů, stejně jako během přemýšlení, co v budoucnu způsobí. Série nyní potěšila super návratem ke kořenům, a pokud trend vymanění se z již maličko stereotypní sexuální jízdy bude pokračovat i v dalším svazku – nazvaném Flirt, jistě také nadchne. Zejména ty, kdo berou paranormální erotiku spíše jako doplněk. Jisté je, že si v tomto románu autorka připravila další krok jinam, tentokrát do oživovatelské linky.

Český název: S kůží na trh. Název originálu: Skin Trade. Autor: Laurell K. Hamiltonová. Překlad: Dominika Moulíková.  Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2015. Počet stran: 336. Doporučená cena: 299, e-shop Epocha 504 korun.

0