Horory, hororové knihy

RECENZE knihy: Courtney Coleová – Nocte: Děsivá a šokující lovestory

2. 4. 2016

Calla bydlí s rodiči a dvojčetem Finnem v pohřebním ústavu. Temné místo k životu, ale po prázdninách se oba chystají na vysokou. Jediný okamžik je však připraví o matku i šťastnou budoucnost. Alespoň na čas.

courtney-cole-nocte

První díl trilogie Nocte postraší i překvapí. Zdroj: výřez knižní obálky.

První díl trilogie o čtyřech dílech, nazvaný tajemným latinským Nocte, zapadá na první pohled do literární škatulky hezky česky nazývané young adult. Na ten druhý se čtenáři (v porovnání s většinou podobných zamilovaných sérií by tentokrát mohl svazek zajímat obě pohlaví) brzy přesvědčí o jeho výjimečnosti. Courtney Coleová stvořila pozoruhodný mystický příběh líčící silná pouta lásky rostoucí ve stínu šokujícího tajemství.

Již podle  temné a rudé obálky lze usuzovat, že příběh Cally a Finna Priceových nebude obvyklým či radostným vyprávěním. V této domněnce pak čtenáře ještě utvrzuje každá nově přečtená stránka. Atmosféra se stává čím dále tísnivější a děsivé prostředí jen pomáhá vyniknout úvodní tragické události. Záhy je jasné, že hororové kulisy umně připravily půdu ještě strašidelnějšímu vyprávění.

Courtney Coleová

Vystudovala ekonomii, ale brzy zjistila, že to není taková zábava jako psaní, kterému se teď věnuje naplno. Ráda píše o lásce a také o těžké cestě, kterou si člověk musí projít, než lásku získá, protože jinak to za to nestojí. Žije na Floridě, věnuje se svému vlastnímu princi Krasoňovi a svým dětem. Miluje sochy andělů ze hřbitovů, děsí ji ptáci a už si ani nepamatuje, jakou barvu měly její vlasy původně. Nocte je součástí trilogie (další díly se nazývají Venum, Initum, Lux). Kromě ní má na kontě také série Beautifully Broken, The Cougar Chronicles, The Minaldi Legacy, The Bloodstone Saga a její spin-off série The Moonstone Saga, The Paradise Diaries a několik dalších knih (Princess nebo Guardian).

Dívka žijící v temnotě musí zvolit koho milovat

Osmnáctiletá Calla Priceová bydlí s rodiči a dvojčetem Finnem v pohřebním ústavu. Kvůli tomuto stigmatu a bratrově psychické chorobě není příliš společenská. Ostatně sourozenci si vystačí a jsou si i bližší, než dvojčata bývají. Proto se rodiče domnívají, že jim prospěje chvíle odloučení a přihlásí je na různé vysoké školy. Chlapec se však propadá do hlubin šílenství, kde je Calla jedinou záchranou. Dívka nechce bratra opustit, ale matka je neústupná. Když se s ní jednoho deštivého večera opět telefonicky dohaduje, matka ztratí kontrolu nad vozem, havaruje a umírá.

Calla jen s obtížemi zvládá žít dále, byť ji bratr i otec přesvědčují, že za matčinu smrt nemůže. Dívka chce jen pryč z domu plného vzpomínek, a proto Finna alespoň vozí na terapii. Ještě raději, když v nemocnici začne potkávat Dareho DuBraye, který ji nepochopitelně přitahuje. Od okamžiku, kdy charizmatický motorkář přijme nabídku bydlet v jejich zahradním domku, je konečně šťastná. Drsňák a talentovaný malíř se líbí i Callinu otci, jen Finn mladíka stále více nesnáší. A dívku trápí ještě jedna věc – občasné zmínky o děsivém tajemství.

Děsivé události v ještě děsivějším prostředí pobaví

courtney-cole-verum

Úvodní kniha hororové série pro dospívající ctitele fantastiky Nocte bezpochyby překvapila nejednoho čtenáře. Tradiční příběh dospívající dívky, která se potýká nejen s problémy vnějšími, ale musí se utkat také s démony v nitru jejím a jejího bratra, totiž nepatří mezi žánrovou klasiku. Dvojčata v něm poutá nejen láskyplné souznění, ale i nebezpečné tajemství.

A tajemný i mystický je příběh úplně celý. Mnoho událostí, vztahů, situací i charakterů či důvodů se na první pohled jeví jinak, než na ten další. Od prvních řádků je čtenářům představována čtyřčlenná rodina Priceových s jejich odloučením a stigmatem z neustálé blízkosti mrtvých. Calla i Finn jsou na jednu stranu úplně obyčejnými teenagery, zároveň se od ostatních v mnohém liší – způsobem života, ale i nemocí a nepřízní osudu.

Sourozenci musejí překonat odpor spolužáků, kteří jinakost neodpouštějí a těžké dětství i dospívání se odhaluje pouze drobnými náznaky. Pocit odloučenosti dvojčata neopouští ani po smrti matky, právě naopak. Každý z pozůstalých se s tragédií vyrovnává po svém. Otec se ještě více hrouží do práce s mrtvými, Finna trápí stále děsivější halucinace, jež svěřuje jen deníku, a Callou zmítají pocity viny i starost o oba. Když se znenadání objeví i láska, může jí věřit?

Soudit knihu podle obalu nemusí být špatně

courtney-cole-initium

Temná obálka úvodního románu Nocte tak přináší stejně temný příběh, prostředí, charaktery i události. I když jsou hrdiny příběhu v podstatě jen čtyři lidé (když se pomine krátká zmínka o matce v úvodu), stačí bohatě ke stvoření rozčilujícího a záhadného vyprávění. Autorce se, díky skvěle zvoleným rekvizitám podařilo vystavět napínavý příběh s tajemnými zápletkami a opravdu překvapivý rozuzlením.

Postavou, která již od první zmínky o ní vzbuzuje zvědavost i obavy (přes radostnou zamilovanou linku, kterou do vyprávění vnáší), je motorkář Dare. Ne, že by ostatní hrdinové nebyli zajímaví (zejména tajnůstkářský Finn se sympatickou i děsivou láskou ke psaní a latině). Jenže citlivý umělec i drsný sexy cizinec v jednom toho o sobě sděluje tak málo, že je v tajemnosti a potenciálních možnostech charakteru o krok dále.

Calla se tak může trápit obavou, že by jí první láska mohla zmizet, zatímco čtenáře stravuje obava o stále zajímavější a oblíbenější postavy, hlavně čerstvě zamilovanou ztrápenou dívku. Dare by totiž mohl být naprosto kýmkoli (od masového vraha či psychopata až po temného anděla smrti). Jeho totožnost je tak dalším prostředkem k budování stále hustšího napětí. Třebaže by se dalo říci, že se toho v knize mnoho neděje, a jde jen o příběh první lásky za tragických okolností, čte se zároveň téměř jedním dechem.

courtney-cole-lux

Nocte je dramatický román plný tajemných náznaků, nevyřčených podezření, pravd i lží, příběh napínavý od začátku do konce. Občas by čtenář mohl nabýt dojmu, že by šlo nějakou tu stránku s cukrováním vypustit, protože sílící napětí je k nevydržení a ze stále nových domněnek i otazníků téměř šílí, přesto i tato drobná vada na kráse není natolik zjevná, aby ji hned další události nebo snad dech beroucí závěr nedokázaly vyvážit.

Román Courtney Coleové není pro bojácné čtenáře, které vystraší zavrzání starého schodiště či šepot v prázdné místnosti. Nocte je skutečně temné vyprávění o temných a tajemných událostech i vztazích, které si hlavně milovníci děsivých vyprávění, jistě užijí. Ty pak nádavkem ještě čeká bonusové a opravdu nečekané dojemné rozuzlení, až se nabízí opodstatněná otázka, o čem by mohl být další díl Verum!

Český název: Nocte. Název originálu: Nocte. Autor: Courtney Coleová. Překlad: Adéla Špínová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2016. Počet stran: 344. Doporučená cena: 289, zlevněno e-shop – od 209 korun.

5