RECENZE: Pravá krev: Mrtví v rodině. Knihu charakterizuje jedno. Nuda

Petra Gawlasová

Petra Gawlasová

8. 1. 2012

Americké spisovatelce Charlaine Harrisové se podařilo vytvořit již desátý, jubilejní, díl své upírské ságy o blonďaté servírce Sookie. Tentokrát stojí ale před vážnou volbou ne vnadná hrdinka, ale samotní fanoušci ságy. Číst dál nebo nečíst.

Hrdinové seriálu zdobí také obálku zahraničního vydání Zdroj: distributor seriálu

Od pátého dílu Pravé krve se stalo tradicí, že název jednotlivých románů odkazuje na pocity samotných čtenářů. Dočista mrtví, Bezpochyby mrtvíVšichni mrtvíHůř než mrtví – ano, přesně tak se někteří fanoušci toužící po ději a alespoň náznaku detektivní zápletky cítili při pročítání těchto výkvětů americké literatury. Autorka tomu ale ještě nasadila korunu a pojmenovala devátý díl Mrtví odcházejí, a čtenář má chuť odejít také, protože poslední díl Mrtví v rodině odrovná všechny.

Máte rádi upíry? Sledujte naše články o bytostech noci

Všichni ví, že Pravá krev patří mezi braky, ale sága se stala jakousi guilty pleasure pro čtenáře, kteří vždy toužili nahlédnout do tajů červené knihovny. O Pravé krvi mohou alespoň s velkou nadsázkou říct, že vlastně čtou fantasy a ne literaturu pro životem zklamané ženy snící o svalnatém dřevorubci s flanelovou košilí a srdceryvným traumatem v duši.

Na druhou stranu se ze ságy Charlaine Harrisové vyklubalo nechtěně vtipné dílko, kde se cyničtí čtenáři mohou vysmívat hloupoučké hlavní hrdince, která má sice srdce na správném místě, ale nedokáže odhalit hlavního záporáka, ani kdyby jí mával nožem před obličejem. Harrisová se vždy pokusila přijít s napínavou zápletkou, ale tu ihned hodila do kopru, protože hrdinka celou dobu jen vzdychá nad svými objekty lásky a s ní i čtenář, který ale nakonec paní spisovatelce odpustí, že celá sága je o ničem, protože Sookie je prostě Sookie.

Nuda v Bon Temps

Tentokrát ale autorce nelze nic odpustit, protože Mrtví v rodině nenabízí nic než nekončící nudu. Desátý díl navazuje přesně tam, kde devátý skončil. Sookie se vylízává (doslova) ze svých ran, které utrpěla po vílím útoku, a to je asi tak všechno. Sookie pořád skuhrá a její přítel Eric se o ní stará jak psychicky, tak hlavně fyzicky a občas se jí na zahradě objeví vlkodlak nebo víla. Do toho pořád skuhrá i Bill, protože onemocněl, a dokonce i Eric, kterému přijede na návštěvu jeho stvořitel. Všichni hrdinové velmi trpí a čtenář trpí s nimi.

Největší utrpení, ale způsobuje vědomí, že autorka by mohla vytěžit z děje daleko víc. Nastiňuje blížící se krizi v upíří říši, ale Erica nezajímá nic jiného než jak přivodit Sookie orgasmus. Předhodí čtenářům zajímavou zprávu, že vlkodlaci se konečně chtějí odhalit široké veřejnosti, ale nakonec vše končí dvojsmyslnými narážkami, kdy se jeden z vlkodlaků ptá Sookie, zda se může večer proběhnout na jejím dvorku. Jediné poslání, které autorka přináší je fakt, že vše končí sexem.

Hlavní hrdinka čím dál tím víc připomíná nadrženou kozu, která by se vyspala i se svým vzdáleným bratrancem, kdyby nebyl gay. A nakonec celá kniha končí podivným výjevem, kdy se Sookie nacpe do postele její vílí gay bratranec a prastrýc, což hrdince připadá z počátku šílené, ale nakonec si s nimi připadá jako doma.

Celá kniha vyvolá u čtenářů buď udivený výraz, který jim vydrží na několik následujících měsíců do příštího vydání Pravé krve nebo chuť vyhodit Mrtvé v rodině rovnou do koše. Sága začíná nabírat sestupnou tendenci a nezbývá než děsit se, co přinese další díl s názvem Smrtelná odplata. Bude odplatou autorky pro všechny, co na ságu nadávají  nebo odplatou už dočista a bezpochyby mrtvých fanoušků?

Název originálu: Dead in the Family
Český název: Prává krev: Mrtví v rodině
Autor: Charlaine Harris